Renault Clio IV RS
Renault zet in Parijs zwaar in op de lancering van de nieuwe Clio, we krijgen meteen ook de Estate en de RS-versie te zien.

De vierde generatie Clio moet de harten van de Franse autosalon bezoeker duidelijk veroveren, want op de stand van het merk stonden een twintigtal exemplaren verspreid. De wagen krijgt een flink aangepaste look, met de nieuwe designtaal van het merk duidelijk in het achterhoofd. De Clio is er voortaan enkel als vijfdeurs-model, maar staat wat lager op zijn poten waardoor hij een stuk sportiever oogt. Onder de motorkap is plaats voor een nieuwe TCe 90 motor die 90 pk en 135 Nm levert. Hij weet die cijfers als driecilinder benzinemotor te koppelen aan een verbruik van 4,3 liter per 100 km. Wie 90 pk wenst, maar liever dieselt kan terecht bij de 1.5 dCi 90 met 115 Nm. Die verbruikt in de toekomst amper 3,2 liter per 100 km en stoot per gereden km 83 gram CO2 uit. Meer kracht is terug te vinden bij de TCe 120 benzinemotor die met zijn 1,2 liter slagruimte 120 pk en 190 Nm levert.

Naast de Renault Clio Hatchback, stelt Renault in Parijs ook meteen de Clio Estate voor. De wielbasis van de Clio Estate is gelijk aan die van de hatchback, maar de overhang is wel gegroeid. In profiel zien we duidelijk de naar achteren opwaarts lopende lijnen, waarmee de laadcapaciteit van dit model benadrukt wordt. In de koffer is voortaan namelijk 443 liter ruimte, 130 liter meer dan de Hatchback. Leuk designfoefje is verder dat de portiergrepen van de achterdeuren verwerkt zitten in de C-stijl.

Spannender is echter de lancering van de Clio IV RS,  de vierde generatie krijgt niet langer een atmosferisch blok, maar doet het voortaan met een 1.6 Turbo onder de motorkap. Deze zorgt voor 200 pk en 240 Nm koppel en laat de CO2-uitstoot met 25% dalen. Zelf schakelen is ook verleden tijd in de Clio RS, voortaan schakel je via een automaat met dubbele koppeling of schakelflippers achter het stuur. Het uitlaatgeluid zou daarnaast aangepakt zijn door Renault Sport, maar wie daar geen genoegen mee neemt kan via het R-Sound Effect systeem zelf een geluid kiezen dat uit de uitlaat galmt.