Toyota Auris Tourer Sports
Toyota staat met een hele reeks nieuwigheden op het autosalon van Parijs, waarvan de Auris Touring Sports de grootste verrassing is.

Toyota staat in Parijs niet enkel met de nieuwe Auris, voortaan krijgt het model ook een breakversie. De Volkswagen Golf en Ford Focus concurrent lijkt op die manier helemaal klaar om de markt te veroveren. Zeker als je weet dat in zijn segment 40% van de modellen in België een Break is. De nieuwe Auris is 55 mm lager en 30 mm langer dan zijn voorganger, waardoor hij in profiel een stuk slanker oogt. Het interieur werd opgefrist en voorzien van soft-touch materialen, terwijl de beschikbare kofferruimte van 334 naar 360 liter ging. De Auris en Auris Touring Sports kunnen ook met hybride aandrijflijn worden besteld, en dat is best uniek in dit segment. Wie het liever enkel bij een traditionele verbrandingsmotor houdt, kan kiezen voor een 1.33-liter benzine of 1.4-liter diesel.

Groter dan de nieuwe Auris is de vernieuwde Verso. De zevenzits MPV kreeg een grondige update met een nieuwe voorpartij die duidelijk de nieuwe designtaal van het merk volgt. Binnenin is de Verso nog flexibeler dan voorheen, met een tweede zetelrij die 19,5 centimeter verschoven kan worden en in totaal 32 verschillende zitmogelijkheden. Onder de motorkap kan je kiezen tussen vijf verschillende motoren, allen uitgerust met Toyota’s Optimal Drive. Zo kreeg ondermeer de 2-liter D-4D met 126 pk een update, waardoor het koppel vroeger beschikbaar is en de motor ook stiller werkt. Het blok stoot voortaan niet meer dan 130 gram CO2 per kilometer uit. Verder is ook nog een 2.2-liter D-CAT diesel met 177 pk beschikbaar. Wie liever benzine rijdt heeft de keuze tussen een 1.6 met 132 pk of een 1.8 met 147 pk, alle motoren worden daarbij standaard gekoppeld aan een manuele zesbak.

Spannender is de TRD-versie van de GT86 die ook in Parijs staat te pronken. Onder de motorkap geen extra vermogen, maar visueel wel allerlei sportieve aanpassingen. Zo is een Aero kit standaard, zien we verdonkerde 18″ sloffen met rode remklauwen en verder een diffuser en vier uitlaatpijpen. Aan het andere eind van het spectrum staat Toyota ook met de iQ EV op het salon van Parijs, een iQ met een 64 pk sterke elektromotor onder de motorkap. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt zo 14 seconden en de topsnelheid bedraagt 125 km/u.