Rijtest: Toyota Land Cruiser V8

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012
Als oliesjeik op zoek naar een ideale bondgenoot om de woestijn te overwinnen? Zoek niet verder, de Land Cruiser V8 is wat je nodig hebt.

De kans is groot dat je als oliesjeik naast een gebrek aan smaak ook aan grootheidswaanzin lijdt. Twee eigenschappen die ook de Toyota Land Cruiser V8 met zich meedraagt. Al gaat dat eerste met deze facelift misschien minder op dan voorheen het geval was, groot is de Toyota Land Cruiser V8 met zijn lengte van 4,95 meter zeker en vast. Weet dan nog dat het ding 1,97 m breed en 1,91 m hoog is en maar liefst 2,5 ton in de weegschaal legt en het staat als een paal boven water dat je met iets enorm op de baan bent. Het voordeel van die meer dan genereuze buitenafmetingen is dat de koffer maar liefst 909 liter bagage slikt of twee inzittenden extra kan meenemen. De grote buitenafmetingen zijn niet alleen praktisch, ze maken van de Land Cruiser V8 ineens een imposante verschijning. We parkeerden even naast een Volvo XC90 die er plots een stuk kleiner uitzag dan we gewend zijn.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Aan de binnenkant vinden we een degelijk afgewerkt interieur dat uit kwalitatieve materialen werd opgebouwd. We zitten in heerlijke lederen zetels, krijgen houtinleg en vinden alle mogelijke snufjes die we ons maar kunnen indenken terug. Vooral de gekoelde zetels en de koelkast lijken ons handig wanneer we een woestijn door zouden rijden. Ook het stopcontact achteraan dat apparaten tot 100 Watt van stroom kan voorzien is mooi meegenomen voor wanneer we zouden off-roaden. Hoe goed de Land Cruiser V8 ook voorzien mag zijn van off-road snufjes, hij ademt vooral luxe. Dat merken we onder meer aan de relatief kleine bedieningsknoppen die niet met handschoenen aan bediend kunnen worden. En aan de gebruikte materialen die er vooral goed uitzien, maar minder robuust zijn dan die van pakweg de Toyota Hilux. Zowel voor- als achteraan met uitzondering van de derde zetelrij, daar horen enkel kleine kinderen thuis. Op de achterbank zijn er overigens 2 extra klimaatzones, een mooi meegenomen extraatje.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Onder de motorkap van deze Land Cruiser V8 ligt een – het laat zich al raden – V8-motor die in ons geval op diesel draait. Het 4.5 liter grote blok levert 286 pk en een duizelingwekkend koppel van 650 Nm. Volgens Toyota verbruikt deze Land Cruiser gemiddeld 10,2 liter per 100 km. Wij kwamen behoorlijk wat hoger uit en gegeven zijn werkelijke dorst van 14 liter is een tank van 93 liter geen overbodige luxe als je niet ergens midden in de woestijn wil stranden. De motor wordt steeds aan een zestraps automaat gekoppeld en voelt voldoende vlot aan. Een sprint naar 100 km/u vanuit stilstand voltooit hij in 8,9 seconden, niet slecht voor een gigantisch slagschip. Zijn topsnelheid bedraagt 210 km/u. Wie liever benzine stookt met deze Land Cruiser V8 kan terecht bij een 4.6 liter groot benzineblok dat 318 pk en 460 Nm levert. Dit blok drinkt 13,3 liter per 100 km en wordt eveneens aan een zestraps automaat gekoppeld. De sprint van nul naar honderd duurt met dit blok 8,6 seconden.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Om hard terrein de baas te kunnen, wordt de Land Cruiser V8 van een hele batterij aan gadgets voorzien die off-road rijden moeten helpen. Wanneer je een Land Cruiser V8 koopt, worden steeds allevier de wielen aangedreven. Dankzij een schakelknop kan je kiezen tussen een high-range versnellingsbak voor het gewone rijden en een low-range versnellingsbak wanneer je steile hellingen moet overwinnen. HAC (Hill Assist Control) is een systeem dat je tijdens het overwinnen van die hellingen bij eventuele stilstand op je plaats houdt. Op die manier kan je vertrekken zonder achteruit te rollen. MTS (Multi-Terrain Select) laat je toe te kiezen op welke ondergrond je aan het rijden bent, om zo verschillende parameters van de Land Cruiser V8 te veranderen. Je kan verder zelf de hoogte van de wagen instellen en dankzij de MTM (Multi-Terrain Monitor) kan je aan de hand van verschillende camera’s kijken welk wiel waar precies staat. Dankzij Crawl Control kan de bestuurder de wagen tegen een bepaalde – trage – snelheid vooruit laten rijden, om zich zo niet met het remmen en het gas geven bezig te houden. Op die manier kan hij zich volledig focussen op het sturen.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Dankzij al de gadgets die we hierboven opsomden, gedraagt de Land Cruiser V8 zich subliem naast de weg. Wanneer we weliswaar op de baan gaan rijden, voelt de Land Cruiser vooral comfortabel aan. Hoe hard je ook mag duwen op de Sport-knop van de instelbare demping, echt sportief wordt deze kolos nooit. Het stuur van de Land Cruiser V8 voelt zeer licht aan. Handig off-road, minder handig wanneer je een scherpe bocht wil nemen. Veel draaien is dan jammer genoeg een must. Deze V8 is dan weer heerlijk afgeveerd om lange banen af te malen. Oneffenheden in de weg worden feilloos weggefilterd, te snel een bocht insnijden is dan weer gevaarlijk voor het comfort dat de Land Cruiser V8 biedt in een rechte lijn.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Toyota parkeert de Land Cruiser V8 voor €77.330 op je oprit. Dan krijg je de standaardversie die ondanks de naam standaard toch meer dan rijkelijk werd aangekleed. Dat mag natuurlijk ook voor zo’n basisprijs. Aan de buitenkant vinden we onder meer 18″ lichtmetalen velgen, een regensensor, elektrische zijspiegels en bumpers in koetswerkkleur terug, zonder dat er daar iets extra voor neergeteld moet worden. Aan de binnenkant hoef je niet bij te betalen voor een lederen stuur, cruise control, een navigatiesysteem, keyless go en een achteruitrijcamera. Wie aan het VXE uitrustingspakket niet voldoende zou hebben, kan terecht bij het Premium uitrustingsniveau. Voor €86.800 krijg je dan 20″ velgen, een schuifdak, parkeersensoren, lederen en verwarmde zetels, een verwarmd stuurwiel met houtafwerking en MTM (4 camera’s voor off-road). De Land Cruiser V8 kost dus een hoop geld, maar komt met een uitgebreide uitrusting die de prijs kan verantwoorden.

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Conclusie

Deze kolos hoort niet thuis op de Belgische wegen, zoveel is zeker. Daarvoor is hij te groot en verbruikt hij teveel. Enkel wie vaak off-road gaat en dat bovendien graag in alle luxe doet, hoeft bij Toyota aan te kloppen voor een Land Cruiser V8. Deze wagen lijkt ons vooral interessant voor wie in het Midden-Oosten woont en dagelijks enkele kilometers woestijn moet overwinnen om naar zijn werk te geraken. Dankzij al zijn off-road gadgets en rijkelijke uitrusting is de Land Cruiser V8 namelijk the right man for that job. Van A naar B geraken in de Land Cruiser V8 ligt in België jammer genoeg iets moeilijker…

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Overzicht

+ Uitrusting
+ Off-road gedrag
+ Comfort
+ Binnenruimte

– Verbruik
– Lomp en (te) groot

Rijtest Toyota Land Cruiser V8 2012

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...