Test Suzuki Swift Sport
Na onze rijtest met de Suzuki Swift is het nu tijd om z’n krachtigere variant aan de tand te voelen, namelijk de Swift Sport.

Over het uiterlijk van de oorspronkelijke Swift waren we zeker te spreken en dat is er bij deze sportuitvoering zeker niet minder op geworden! De Swift kreeg een sportieve upgrade, waardoor het verschil met een standaard Swift direct merkbaar is. Vooraan krijgt de Suzuki Swift Sport een grotere honingraat grille en vernieuwde mistlampen. De hoge kont wordt stoerder dankzij een dakspoiler en dubbele uitlaten, en verder komt de sportieve look tot uiting dankzij de stickers boven de zijschorten en de 17 inch velgen. Tot slot laten de Sport-badge en de strakke kuipzetels vermoeden dat deze Swift wel wat in z’n mars heeft.

Test Suzuki Swift Sport

Binnenin geen overbodige luxe, maar alles is wel functioneel en degelijk. Het lederen stuur voelt vrij premium en sportief aan en ligt bijzonder goed in de hand. Het dashboard werd voorzien van handige opbergvakjes en krijgt een eenvoudige boordcomputer. Voor de eenvoudige zaken is die vrij snel te bedienen, maar wil je je telefoon koppelen of even in het bluetooth menu rondneuzen, dan neem je best even de tijd. Verder wordt het interieur geaccentueerd met rode stiksels, die ook op het stuur te voelen zijn. Je neemt plaats in kuipzetels, die je de gewenste ondersteuning geven in de snellere bochten, maar niet optimaal zitten voor lange afstanden.  Een GPS is enkel after market te verkrijgen en verder zijn het de kleine koffer en de veel te kleine achterbank die ons doen twijfelen aan de dagelijkse functionaliteit van deze Swift. Gek vonden we het ruitje, dat gaat automatisch naar beneden, maar niet terug omhoog, toch een beetje onhandig! Deze minpuntjes zijn gelukkig niet doorslaggevend en verbleken tegenover de algemene ervaring die je krijgt met deze wagen. Kijken we door het stuur, dan beseffen we dat dit geen gezinswagen is, maar wel een sportieve swift. Gemaakt voor fun.

Test Suzuki Swift Sport

Die fun begint vanaf 4.000 toeren/min, waarna we nog steeds 3.000 toeren te gaan hebben! De tellers lopen namelijk pas in het rood net boven de 7.000 toeren en dit allemaal dankzij het schitterende motorblok. Deze keer geen turbo’s maar een krachtige atmosferische M16A motor, die 136 pk’s bij 6.900 toeren/min perst en zorgt voor een koppel van 160 Nm bij 4.400 toeren/min. Deze paarden worden volledig op de voorbanden overgebracht en laten nu en dan het ESP eens ingrijpen. De sprint van 0 naar 100 km/u legt hij af in 8,7 seconden, wat dankzij zijn hoogtoerigheid behoorlijk snel voelt! Op hoge snelheid blijft de Suzuki Swift Sport bijzonder stabiel en beheersbaar. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u, wat voor een Hot Hatch niet meer hoeft te zijn. Een klein nadeel is wel dat eens je in zesde versnelling boven de 130km/u gaat, de hoge toeren vrij veel geluid produceren, en dat is wel minder aangenaam voor lange afstanden.

Test Suzuki Swift Sport

Test Suzuki Swift SportTest Suzuki Swift Sport

Niet te vergeten is de versnellingsbak, deze werd nieuw ontwikkeld en heeft nu eindelijk ook een zesde versnelling. Groot pluspunt van deze bak is dat de wagen twee gezichten krijgt. Toen we het centrum van Brussel doorkruisten, voelde de wagen sloom aan en vroegen we ons af of hij überhaupt wel sportief was. Rustig rijden aan lage toeren kan dus perfect, maar schakel je ver genoeg terug, dan komt z’n ware aard naar boven. Dit tweede gezicht is dan ook wel dé reden waarom je deze Swift Sportief mag noemen. Eens je de Sport op z’n staart trapt en het toerental systematisch boven de 4.000 toeren houdt, weet deze van geen ophouden! Hij gaat gretig door tot 7.000 toeren, waarna je de pook de volgende versnelling in katapulteert en het geheel opnieuw heerlijk versnelt. Twee karakters voor de prijs van één, lijkt ons ook een pluspunt!

Test Suzuki Swift Sport

Test Suzuki Swift SportTest Suzuki Swift Sport

Het chassis werd nauwelijks aangepast ten opzichte van de oorspronkelijke Swift. De Sport is 40 mm langer en 10 mm lager dan z’n voorganger en ook achteraan krijgen we standaard remschijven. De Hatch is vrij hard afgeveerd, wat hem zeer baanvast maakt, maar tegelijk soms een beetje laat “springen” op een slechter wegdek. Blijft het wegdek aanvaardbaar –verwacht echter geen mirakels in België- dan wordt de term kleven aan de baan je meteen duidelijk. De Swift Sport verslindt de slingerwegen zoals een Hot Hatch dat hoort te doen. Grenzen aftasten is dus perfect mogelijk. Op vlak van veiligheid, hebben we trouwens niet te klagen, Suzuki zorgt met 5 sterren op de Euro NCAP tests en 7 airbags voor een zeer veilige wagen.

Test Suzuki Swift Sport

Niet enkel de prestaties spelen vandaag de dag een rol bij de aankoop van een wagen, ook met het verbruik en de CO2-uitstoot moet rekening worden gehouden. En de Suzuki Swift Sport scoort hierin zeker niet slecht! Met een volle tank heb je ongeveer 500 kilometer bereik. Na een volledige dag testrijden, met de nodige acceleraties en ook snelwegen kwamen we op een gecombineerd verbruik van ongeveer 6,6 liter, en dat is vrij zuinig! De uitstoot van 147 g/km is wel hoog, waardoor de Swift van de B- naar de C-categorie springt. In vergelijking met z’n grootste concurrenten in het segment, de Renault Twingo RS of Abarth 500, is deze uitstoot echter aanvaardbaar. Ook op vlak van prestaties liggen deze wagens ongeveer in dezelfde lijn. De keuze hangt dan ook vooral van persoonlijke smaak af. De Japanners zullen het dus zeker niet makkelijk hebben om te concurreren in het Hot Hatch segment, maar ze doen met deze Swift Sport wel hun uiterste best om weerstand te bieden.

Test Suzuki Swift Sport

Conclusie

We besluiten dat je met de Suzuki Swift Sport wel bijzonder veel auto krijgt voor je geld. Vanaf 15.990 euro is hij volledig van jou en dat met al bijzonder veel opties. Hier en daar zijn enkele minpuntjes te bespeuren die Suzuki kan wegwerken, maar deze hebben geen effect op de algemene rijervaring. Veel werd er niet aangepast ten opzichte van de oorspronkelijke Swift, maar dankzij z’n atmosferische motorblok met 136 pk en nieuwe versnellingsbak, combineert de Sport het rustige stadsrijden met het sportievere Hot Hatch gevoel als geen ander. Koppel dit aan zijn gematigd verbruik van 6,6 liter en je hebt een fiere grote broer voor de standaard Swift!

Test Suzuki Swift Sport

Overzicht

+  Atmosferisch motorblok
+  Zowel rustig bij lage toeren..
+ …Als snel in hoge toeren

– Functionaliteit?
– CO2-uitstoot

Test Suzuki Swift Sport

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Arthur Vanderplaetsen & Pieter-Jan Scheir