Volvo V40 Cross Country 2013
Volvo zal in Parijs de Volvo V40 Cross Country voorstellen, een stoere all-road versie van de V40.

Volvo pakt uit met een Cross Country versie van de V40, het model staat 40 mm hoger dan de huidige V40 en krijgt een hele reeks unieke Cross Country-details. Zo is er plaats voor grote velgen tot maximum maatje 19, krijgen we een contrasterende voorbumper met honingraatgrille, verticaal geplaatste LED-dagrijlichten, sterk geprofileerde side-skirts en een contrasterende achterbumper met geïntegreerde ‘skidplate’. Volvo benadrukt daarnaast sterk dat dit geen XC-model is, maar een echte Cross Country op basis van de bestaande V40. Hierdoor slaagt Volvo erin om op het vlak van rijdynamiek de strijd aan te gaan met de sportiefste concurrenten.

Binnenin komt de carrosseriekleur terug in de contrasterende stiksels, de lederen bekleding wordt daarnaast aangeboden in vijf versies, waaronder Espresso Brown. Het merk koos bewust voor verschillende aardetinten, die verwijzen naar de off-road waardigheid van het model. De indeling van het interieur loopt verder wel parallel met dat van de standaard V40, maar dat is zeker geen schande. Zo kan de achterbank in een 40/60 verhouding neergeklapt worden en is een veiligheidsnet optioneel beschikbaar. De bagageruimte is daarnaast erg moduleerbaar, zodat ze in alle omstandigheden optimaal kan worden benut.

Onder de motorkap is er keuze tussen een resem motoren, waarvan momenteel enkel de T5 met vierwielaandrijving beschikbaar is. Dat turboblok zorgt voor 245 pk en 400 Nm koppel, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u voorbij is in 6,1 seconden. Daarnaast is er langs benzinezijde ook de mogelijkheid om voor de T4 te kiezen, die met een 1.6-liter turbomotor voor 180 pk zorgt. Wie liever dieselt kan terecht bij de krachtige vijfcilinder 2-liter D4 met 177 pk en 400 Nm koppel, deze versie sprint van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden. Daarnaast is er nog de keuze tussen een 2-liter D3 met 150 pk of een 1.6-liter D2 met 115 pk en een CO2-uitstoot van 99 gram/km. Alle motorversies krijgen standaard een Start/Stop systeem en remenergie recuperatie.