Rijtest: BMW 116d EfficientDynamics Edition

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20
De BMW 1-Reeks is ook op de leasemarkt erg geliefd, een zuinige versie met 99 gram CO2 uitstoot per kilometer is dan ook een must.

Met de 116d EfficientDynamics Edition heeft BMW zijn leasetopper klaar, het model heeft door zijn lage CO2-uitstoot van 99 gram/km namelijk een interessant voordeel van alle aard. Onder de motorkap zit echter niet zomaar een muesli-blok, nee, het is de bekende 2-liter TwinPower Turbomotor die tot een slagruimte van 1,6-liter werd gereduceerd. Daarnaast werd ook de injectiedruk verhoogd tot 2.000 bar, waardoor de motor in staat is extra zuinig met brandstof om te springen. Maar het is niet enkel de motor die het verbruik terugdringt, ook systemen zoals remenergie recuperatie, een elektrische stuurinrichting en een automatische Start/Stop helpen het verbruik te beperken. Dankzij al deze ingrepen heeft de BMW 116d EfficientDynamics Edition genoeg met 3,8 liter/100 km, oftewel 99 gram CO2/km. En die waarden blijken in de praktijk ook relatief haalbaar, volg je nauwgezet de schakelindicator en schakel je ECO PRO modus in, dan moet een verbruik rond de 4 liter/100 km lukken. Wij reden tijdens onze testperiode een gemiddeld verbruik van 4,6 liter/100 km bij elkaar, al bij al een sterke prestatie. De BMW 116d voelt trouwens niet echt slap aan, het blok zorgt voor 116 pk en 260 Nm koppel, waardoor een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,5 seconden voorbij kan zijn.

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

De algemene rijbeleving heeft maar weinig te lijden onder de kleinere motor. Hoewel de 120d die we eerder reden een stuk vlotter is, valt de 116d ook nog erg aangenaam te rijden. Meer dan bij andere motorversies is de ECO PRO-rijmodus hier een handige extra. Schakel je deze modus in, dan krijg je namelijk allerlei tips om een bijzonder efficiënte rijstijl aan te nemen. Zo krijg je een waarschuwing wanneer je te fors het gaspedaal hanteert, of wanneer je beter naar een hogere versnelling kan opschakelen. Ook andere parameters zoals het gebruik van de airco worden geoptimaliseerd via het systeem. Wie de tips van de ECO PRO-modus volgt, zou volgens BMW zelfs 20% minder kunnen verbruiken. De dankzij de ECO PRO-tips gestegen reikwijdte wordt dan ook trots op de boordcomputer weergegeven. Heb je echter minder zin om milieuridder te spelen, dan kan je ook steeds voor de Comfort of Sport modus kiezen. De Comfort modus is eerder neutraal, terwijl bij de Sport modus ondermeer de gasrespons en het stuurgevoel wat verscherpt. Verwacht echter geen al te sportieve rijprestaties van deze 1-Reeks, de ophanging is over het algemeen vooral op comfort afgesteld en ook de sturing is veel te licht afgeregeld om het sportieve gevoel te pakken te krijgen. De vlot schakelende handbak is wel een groot pluspunt, zeker voor deze 116d, waar terugschakelen vaak een must is.

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Visueel kan je de BMW 116d EfficientDynamics Edition haast identiek aan andere versies samenstellen, enkel een M-sportophanging en een grote velgenmaat kan je niet combineren met deze zuinige 1-Reeks. Wij kregen bijvoorbeeld de Sport Line mee, een uitvoering die dus niet exclusief aan krachtige motorversies moet worden gekoppeld. Bij de Sport Line vallen de zwarte lijsten aan de achterbumper, de donkere afwerking van de grille en de sportief gevormde onderbumper op. Wie voor de Urban Line kiest krijgt dan weer witte velgen en chroomafwerking voor de grille, de zijspiegels en de bumpers mee. De gekozen uitvoering bepaalt ook mee hoe het interieur eruit ziet. Bij de Sport Line krijg je ondermeer rode contrasterende stiksels op het stuurwiel, instaplijsten met ‘Sport Line’ opschrift en sportieve inlegplaatjes. Het interieur van de nieuwe 1-Reeks werd trouwens volledig opgefrist ten opzichte van zijn voorganger, met nieuwe wijzerplaten, een nieuw dashboard en een vrijstaand display centraal op de middenconsole. De algemene afwerking is hoogstaand, al zijn de materiaalkeuzes duidelijk niet van het niveau van een 3-Reeks. Ten opzichte van zijn voorganger is de 1-Reeks verder 8,5 centimeter langer geworden, waarbij de wielbasis met 3 centimeter toenam. Dat resulteert natuurlijk in meer beenruimte in het interieur en 30 liter meer bagageruimte. De nieuwe 1-Reeks is dus bruikbaarder dan ooit.

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

De BMW 116d Efficient Dynamics Edition is er vanaf 24.400 euro, en daarmee krijgt hij hetzelfde prijskaartje als de standaard 116d met 2-liter motor mee. Voor het Sport of Urban Line pakket tel je 1.625 euro extra neer. Verder was ons testmodel uitgerust met een Comfort Pack dat voor 1.490 euro wordt verkocht en ondermeer functietoetsen op het stuur, parkeersensoren achteraan, cruise control, mistlampen en een regen- en lichtsensor omvat. De optielijsten zijn verder eindeloos, met tegenwoordig zelfs opties die je enkel op een 5- of 7-Reeks verwacht. Maar met zulke dure spielereien zal deze leasebak ongetwijfeld nooit worden uitgerust.

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Conclusie

BMW heeft met de BMW 116d EfficientDynamics Edition de broodnodige CO2-zuinige Messias in het gamma. Het model zal ondermeer dankzij de nieuwe berekening van het voordeel van alle aard ongetwijfeld vooral in het bedrijfsmilieu worden gereden. Veel compromissen moet je als bestuurder van deze 116d EDE in principe niet sluiten. De prestaties liggen uiteraard een stuk lager dan bij de andere meer krachtige versies, maar ook met deze 116d is het aangenaam rijden. We hebben vooral lof voor de vlot schakelende handbak, die toch wel een belangrijk onderdeel vormt bij de 116d EDE aangezien schakellui rijden niet steeds mogelijk is. Echt sportieve prestaties moet je verder niet verwachten, daarvoor is de ophanging te zompig en is de sturing een fractie te licht. Maar om de verbruikscijfers kunnen we zeker niet heen, gemiddeld hadden we tijdens onze testperiode genoeg met 4,6 liter/100 km, wie de ECO PRO modus nauwgezet volgt perst er ongetwijfeld zelfs nog lagere verbruikscijfers uit. Net als elke BMW hangt ook deze 116d EfficientDynamics Edition wel fors aan de prijs, maar daar komt hij in de leasemarkt ongetwijfeld nog net mee weg.

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Overzicht

+ Gemiddeld testverbruik 4,6 liter/100 km
+ Vlot schakelende handbak
+ Nuttige ECO PRO

– Weinig sportieve rijbeleving
– Iets te afstandelijke sturing

Test BMW 116d EfficientDynamics Edition 2012 F20

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: BMW 116d EfficientDynamics Edition"

  1. elepos 27-03-2013 om 8:54

    De 116d efficient dynamics heeft geen twee liter blok, tis een 1.6

    • AVDP 27-03-2013 om 10:08

      Zeker waar, zoals PJS ook schreef:
      “de bekende 2-liter TwinPower Turbomotor die tot een slagruimte van 1,6-liter werd gereduceerd” waarna hij besloot: “De BMW 116d Efficient Dynamics Edition is er vanaf 24.400 euro, en daarmee krijgt hij hetzelfde prijskaartje als de standaard 116d met 2-liter motor mee.”

Reageer

Reactie aan het plaatsen...