Zolang er van een nieuwe Focus RS nog geen sprake is, is de Focus ST de krachtigste Focus in het gamma. De nieuwe generatie ruilt helaas wel zijn vijfcilinder voor een viercilinder.

De nieuwe Focus ST is de eerste wereldwijde prestatiegerichte wagen van Ford, het model werd namelijk door Ford afdelingen over heel de wereld mee ontwikkeld en zal tegelijk ook overal in dezelfde vorm worden verkocht. Een interessant staaltje wereldstrategie dus, waarbij het Ford Team RS in Europa zelfs samenwerkte met een divisie uit Azië om ervoor te zorgen dat de Focus ST de bestuurders in alle belangrijke Focus-markten zou bekoren. Ford zou daarbij op het feit steunen dat liefhebbers overal ter wereld hetzelfde zoeken, namelijk een fantastische rijervaring met de mogelijkheid om nog comfortabel naar het werk te rijden. En wie op een gepaste manier op zijn werk moet aankomen, wil ook niet té veel opvallen. Daarom zijn de aanpassingen voor de Focus ST relatief subtiel gebleven. Specifiek zien we de aangepaste voorgrille met honingraat structuur en ST-inscriptie, de bredere zijschorten en de dynamische achterbumper met diffuser en dubbele zeshoekige uitlaat. Doe daar nog 18″ velgen en een dakspoiler die ook de stabiliteit ten goede komt bovenop, en je hebt het visuele recept voor de nieuwe Focus ST te pakken. De gele Tangerine Scream lanceringskleur is daarnaast optioneel exclusief voor de ST beschikbaar, een must voor echte liefhebbers.

Test Ford Focus ST 2012

Test Ford Focus ST 2012Test Ford Focus ST 2012

Binnenin zijn de verschilpunten met een standaard Focus eerder karig, al werden verschillende elementen wel speciaal voor de Focus ST ontworpen. Zo zien we een sportstuur met ST-logo en een specifieke versnellingspook en pedalenset. De dakhemel wordt daarnaast donker uitgevoerd en de instaplijsten krijgen ook een ST-inscriptie mee. Ford werkt ook intensief samen met zetelfabrikant Recaro, waardoor je in de Focus ST van prima kuipstoelen kan genieten. De Recaro’s zitten naar goede gewoonte goed om het lichaam heen gevormd, en bieden meer dan voldoende lendensteun in de bochten. Enkel de zitpositie zou nog een fractie lager mogen, om helemaal in een sportieve rijhouding te kunnen vervallen. Je hebt als klant trouwens de optie tussen drie uitvoeringsniveaus, met de weinig inspirerende namen ST1, ST2 en ST3. Waarbij ondermeer het interieur telkens iets meer wordt aangekleed, vanaf ST1 zijn Recaro stoelen reeds standaard, bij ST2 krijgen de stoelen de buitenkleur mee en de ST3 uitvoering tovert zelfs de achterbank om tot een Recaro stel. Gekker moet het niet worden.

Test Ford Focus ST 2012

Test Ford Focus ST 2012Test Ford Focus ST 2012

Onder de motorkap verliest de Focus ST de heerlijk klinkende vijfcilinder van de vorige generatie, maar met het nieuwe 2-liter EcoBoost turboblok is het nu niet meteen behelpen. De nieuwe Focus ST is namelijk de krachtigste ooit, want de viercilinder zorgt voor 250 pk en 340 Nm koppel, en beschikt in overboost zelfs over 360 Nm. Dat maximaal koppel is beschikbaar tussen 2.000 en 4.250 toeren per minuut, maar in de praktijk neemt het blok al vanaf 1.500 toeren goed op, waardoor je nooit moet wachten om echt vooruit te komen. De sprint van 0 naar 100 km/u doet de Focus ST in 6,5 seconden, terwijl de topsnelheid 248 km/u bedraagt. Het verbruik blijft in theorie beperkt tot 7,2 liter per 100 km, en daarmee is de nieuwe ST 20% zuiniger dan zijn voorganger. In de praktijk vereist een sportieve rijstijl wel minstens 10 liter per 100 km. Zuinig rijden kan echter ook, maar reken dan wel op 8 liter/100 km. Om de overgang van de klinkende vijfcilinder naar een viercilinder toch enigszins te verzachten heeft Ford wat gesleuteld aan het uitlaatgeluid van de nieuwe Focus ST. Een verbeterde sound-symposer zorgt ervoor dat de motorklank bij fikse acceleraties rechtstreeks van de inlaat naar het interieur gevoerd wordt, dat helpt in ieder geval als zoethouder, maar verder dan een monotone sportieve brom komt de viercilinder jammer genoeg niet.

Test Ford Focus ST 2012

Test Ford Focus ST 2012Test Ford Focus ST 2012

Aan het stuur van de Focus ST valt meteen op dat deze ook als alledaagse auto gereden kan worden. Schakel je zoals de ecologische regels van de kunst vlug op bij 2.500 toeren, dan merk je amper dat je met een klein bommetje onderweg bent. Zonder veel moeite laat het blok zich zelfs schakellui rijden, en de motor houdt zich dan ook opvallend stil. Ga je echter wat vlotter met de schakelpook aan de slag, dan vallen de vlotte handbak en de precieze pedalen op. Hou je de motor daarnaast wat in toeren, dan zorgt het geheel erg snel voor een opwindende rijbeleving. Het onderstel werd verder met 10 mm verlaagd, maar werd tegelijk toch relatief comfortabel afgesteld, zeker als je gaat vergelijken met de Mégane RS die er eigenhandig zou in slagen om je ruggenwervels te breken. Deze Focus ST lijkt dus meer richting Golf GTI te mikken, comfortabel als het moet, maar zeker niet slap geveerd wanneer je strak door bochten laveert. Het stuurgevoel werd ook flink aangepakt ten opzichte van een standaard Focus, in rechte lijn is het daardoor minder gevoelig, terwijl die gevoeligheid wel flink verhoogt in bochten. Vooral bij haarspeldbochten valt die aangepaste set-up op, je moet amper meer dan een kwartslag draaien, terwijl dat bij andere auto’s vaak wel het geval is. Het hoge koppel in combinatie met het in België vaak slechte wegdek zorgen er wel voor dat koppelstuur niet volledig uit te sluiten valt, twee handen aan het stuur blijft dus het devies, anders zou de voortrein wel eens zijn eigen weg willen zoeken. Toch blijkt de algemene rijbeleving gekenmerkt door de strakke en precieze stuurinrichting, de grote hoeveelheid grip en de indrukwekkende stabiliteit van de Focus ST. Het chassis staat dus duidelijk flink op punt en dat doet ons eigenlijk al dromen over een eventuele Focus RS, over dat model echter nog steeds geen uitsluitsel, voorlopig blijven dromen dus.

Test Ford Focus ST 2012

Test Ford Focus ST 2012Test Ford Focus ST 2012

De Ford Focus ST is enkel beschikbaar als vijfdeurs Hatchback of Clipper Break, een driedeurs vinden we niet in het gamma terug. Voor de Hatchback tel je 29.000 euro neer, de Clipper moet Ford 30.000 euro opbrengen. Daarmee plaatst Ford zijn model erg interessant tussen zijn concurrenten, goedkoper dan een Golf GTI die als vijfdeurs pas vanaf 30.535 euro verkocht wordt, en iets duurder dan de Mégane RS die als driedeurs minstens 28.950 euro moet opbrengen. De basis ST1 uitvoering krijgt daarnaast meteen al een vrij uitgebreide uitrusting mee, met ST-vloermatten, automatische koplampen, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en automatische ruitenwissers. Kies je de ST2 uitvoering, dan krijg je voor een meerprijs van 1.000 euro gedeeltelijk lederen zetelbekleding en twee zones airco. Als laatste kost de ST3 uitvoering 3.000 euro meer dan de basisprijs, met boven de ST2 uitvoering verwarmbare en in acht richtingen verstelbare Recaro stoelen en Bi-Xenon koplampen inbegrepen. Verder vallen er niet veel opties te bestellen, enkel de speciale metaalkleur “Tangerine Scream” is het vermelden waard, voor 1.200 euro heb je deze exclusieve lanceringskleur op je Focus ST.

Test Ford Focus ST 2012

Conclusie

Ford brengt met de Focus ST een alledaags bruikbare wagen naar het Hot Hatch segment. De Focus ST kan in de week namelijk ingezet worden als pendelaar, om zich dan in het weekend te ontpoppen tot een echte rijmachine. Wat ons van de Focus ST dan ook het meest bijblijft is de mooie balans die Ford heeft gevonden tussen comfort en rijprestaties. Het 2-liter turboblok kan bijvoorbeeld schakellui gereden worden, maar tegelijk ook als een beul te keer gaan. De rijbeleving kenmerkt zich daarnaast door de precieze stuurinrichting, de stabiele koets en de grote hoeveelheid grip in bochten. Dat het motorgeluid van de vorige vijfcilinder ondanks de sound-symposer niet geëvenaard wordt, hadden we zelf natuurlijk al voelen aankomen. Maar laat dat je zeker niet afschrikken om voor de Focus ST te kiezen, hij heeft namelijk genoeg andere troeven om de bestuurder te plezieren.

Test Ford Focus ST 2012

Overzicht

+ Prestaties 2.0 EcoBoost
+ Alledaagse sportieveling
+ Stuurinrichting en stabiel weggedrag

– Koppelstuur
– Geen imposant motorgeluid

Test Ford Focus ST 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir