De driecilinder die BMW momenteel ontwikkelt zal tot 66 pk per cilinder ontwikkelen.

Het is al even geweten dat BMW werkt aan een driecilinder, maar nu komen ook meer details aan het licht. De kleine 1.5-liter turbomotor komt binnenkort onder de motorkap van de nieuwe MINI, de voorwielaangedreven BMW 1-Reeks GT en wie weet zelfs achter de nieren van de huidige 1-Reeks en 3-Reeks.

Voorlopig luistert de kleine driepitter naar de namen B38 (benzineversie) en B37 (diesel). De motor wordt naar verluidt tot 15 procent efficiënter dan BMW’s huidige N20 viercilinders. Het blok zal vervaardigd worden uit aluminium, krijgt Valvetronic variabele kleppentiming en een enkele turbo. De compressieratio loopt op tot 11:1.

BMW beweert dat de nieuwe benzinemotor tussen de 40 en 66 pk per cilinder zal produceren, wat leidt tot een vermogen van 120 à 200 pk. Het koppel zou variëren tussen de 179 en de 268 Nm. De dieselversie op zijn beurt deelt tot 60 procent van het ontwerp met zijn benzinebroertje en kan bovendien op dezelfde productielijn vervaardigd worden. De zelfontbrander levert een vermogen tussen de 100 en 181 pk en een koppel tussen de 224 en 300 Nm.

Hoogstwaarschijnlijk zal de motor voor het eerst verschijnen in de BMW i8 supercar, waar hij zal dienen als generator voor het opladen van het batterijpakket. Het blok zal vervaardigd worden in BMW’s Hams Hall fabriek. Meer informatie volgt sowieso binnenkort. (Via: Autocar)