Rijtest: Toyota Yaris HSD

Toyota Yaris HSD hybride 2012 test
Belgen rijden minder en minder diesel. Kan de Toyota Yaris Hybrid zich de zuinigste der benzineslurpers noemen?

De Toyota Yaris Hybride is grotendeels gebaseerd op de Toyota Yaris, maar vertoont zowel boven- als onderhuids behoorlijk wat verschillen. Aan de buitenkant vinden we onder meer een andere grille terug, nieuwe koplampen met geïntegreerde LED-lampen, andere achterlichten en een subtiele dakspoiler. Op zich allemaal kleine ingrepen, maar ze zorgen er wel voor dat het geheel futuristischer oogt dan een standaard Toyota Yaris. Of dat een goede zaak is, laten we uiteraard aan de lezer over. Efficiënter zijn de aanpassingen alleszins wel. Dankzij de nieuwe grille is er minder luchtweerstand, terwijl de LED-lampen zuiniger zijn dan de traditionele halogeen-varianten. Mochten al die aanpassingen nog niet voldoende zijn om de Yaris HSD te kunnen onderscheiden van zijn niet-hybride broertje, dan heeft Toyota nog een hele batterij badges op deze milieuvriendelijke Yaris gekleefd, kwestie van toch helemaal zeker te zijn. Potentiële kopers noteren best dat deze hybride enkel als vijfdeurs beschikbaar is, van de driedeursversie wordt er geen hybride variant gebouwd.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Aan de binnenkant zijn er minder verschillen met de standaard Yaris te onderscheiden. We krijgen nog steeds hetzelfde deugdelijke interieur dat op een zeer ergonomische manier ingedeeld werd. Ongeveer overal zijn er opbergvakken terug te vinden, wat van de Yaris HSD een goede reisgezel maakt. Zowel voor- als achteraan is er voldoende ruimte om de benen kwijt te geraken, al zijn lange reizen met drie personen op de achterbank geen goed idee. De zwarte kleur van het dashboard wordt gebroken door de witte middenconsole. Een aangenaam zicht, zoveel is zeker. Jammer dat de materialen niet echt hoogstaand aanvoelen. Zeker niet als je weet dat een Toyota Yaris HSD je minstens €17.990 armer maakt. De wijzerplaten zijn dan wel weer duidelijk afleesbaar en geven accuraat weer hoever je nog kan rijden, of je elektrisch aan het rijden bent en nog veel meer… Het centrale infotainmentscherm is duidelijk afleesbaar en navigeert naar behoren. Al is de dame die de navigatie-instructies voorleest zodanig praatgraag dat haar interventies soms wel storend worden.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

De €17.990 die je voor de Toyota Yaris HSD neertelt, investeer je vooral in technologie. Want wat er zich onderhuids afspeelt, is ongewoon in vergelijking met een conventionele wagen met verbrandingsmotor. Naast de 1.5 liter grote benzinemotor met 77 pk vinden we namelijk ook een elektromotor terug. Het geheel brengt een vermogen voort van 100 pk, waarmee deze configuratie samen met de 1.33 liter grote benzinemotor de krachtigste motorisatie van de Yaris vormt. Zoals een eerdere test met de benzinemotor uitwees, verbruikt die ongeveer 6,7 liter benzine per 100 km. De Yaris HSD beschikt over hetzelfde vermogen, maar liet tijdens onze testperiode een verbruik van amper 5,3 liter per 100 km optekenen. Merkbaar beter en dat terwijl de standaard hybride-versie je amper €800 meer kost. Op gebied van verbruik is deze hybride dus zeker en vast de moeite waard. Al geeft Toyota zelf een theoretisch verbruik op van 3,5 liter per 100 km, toch een flink stuk minder dan wat we in de realiteit bereikten. De oorzaak daarvan zijn ongetwijfeld de vele snelwegkilometers die we tijdens onze testperiode deden. De Yaris HSD hoort namelijk beter thuis in de stad, waar zijn batterij en elektrische modus volledig tot hun recht komen.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Bij het rijden op de autosnelweg verbruikt de wagen niet alleen beduidend meer dan de opgegeven 3,5 liter per 100 km, tegelijk valt het ook op dat de geluidsisolatie van deze kleine Toyota niet optimaal is. Zeker bij het accelereren treedt de CVT-bak die steeds aan deze hybride Yaris gekoppeld wordt prominent naar de voorgrond. En dat is alles behalve een positieve eigenschap. Bij rustig rijden voelt de CVT-bak dan weer een stuk beter aan en een blijven de geluiden meer op de achtergrond. In theorie is zo’n CVT-bak met een optimale verhouding voor elke mogelijke situatie een schitterend idee, in de realiteit ervaarden we de bak vooral als lawaaierig. Met zijn sprinttijd van nul naar honderd van 11,8 seconden kroont de Yaris HSD zich alles behalve tot sprintkoning, de kleinere 1.33 benzinemotor doet het zelfs een tiende sneller. Voor sportieve prestaties haal je de Yaris HSD beter niet in huis, wil je zuinig door de stad laveren, dan is deze wagen wel weer een goed idee. Zeker wanneer je de ECO-modus of nog beter de EV-modus van de wagen activeert, dan gaat de Yaris HSD uiterst spaarzaam om met het kostbare goedje genaamd benzine.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Het rijgedrag van de Toyota Yaris HSD is stukken sportiever dan de aandrijflijn, zoveel is zeker. Het stuur voelt aangenaam aan en is voldoende scherp om soms een subtiele glimlach op je gezicht te toveren. De ophanging vindt een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit, al raden we aan verkeersdrempels met behoorlijk wat zorg te nemen. Voor het betere bochtenwerk haal je best een andere machine dan de Yaris HSD in huis, maar wanneer je vrolijk en gezwind door de stad wil laveren – en daar leent de aandrijflijn van de Yaris HSD zich al perfect toe – kan je niet anders dan tevreden zijn met het weggedrag van deze milieuvriendelijke Yaris. We onthouden vooral dat de natuurlijke habitat van de Yaris HSD in de stad ligt, daarbuiten heeft onze witte milieuridder niet veel te zoeken. Al waren we wel verbaasd van het feit dat de Yaris HSD 15% van de tijd van een trip met overwegend autosnelweg in elektrische modus reed.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Zoals eerder aangehaald kost een Toyota Yaris HSD je minstens €17.990. Daarvoor krijg je de “Pure”-versie met onder meer automatische airco, een boordcomputer en verschillende veiligheidsopties. Een beter uitgeruste Yaris HSD kost je €18.600 en krijgt het uitrustingspakket “Active”. In dat pakket zijn onder meer elektrische buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een USB-aansluiting en 6 luidsprekers inbegrepen. Meer luxe vind je bij het uitrustingsniveau “Comfort” dat voor €18.990 van eigenaar verandert. Je krijgt voor die som geld onder meer 15″ velgen, LED-lampen, verwarmde buitenspiegels en een achteruitrijcamera. Voor de ronde som van €19.500 krijg je het “Comfort Techno” pakket met onder meer mistlampen, een startknop en cruise control, terwijl het “Style”-pakket voor €21.190 over de toonbank gaat en bovenop alle zonet vermelde uitrustingen nog eens 16″ velgen, een gekoeld handschoenenkastje, elektrische ruiten achteraan, een armsteun en een navigatiesysteem krijgt. Al bij al is de Yaris HSD geen goedkope wagen, maar je betaalt natuurlijk voor de technologie. En als we het verbruik van deze hybride vergelijken met dat van een gelijkaardige verbrandingsmotor, merken we toch wat troeven op.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Conclusie

De Toyota Yaris HSD is een echte stadsmus. Zijn stuurgevoel, ophanging en aandrijflijn maken hem daar tegelijk wendbaar en zuinig. Daarbuiten voelt de Yaris HSD zich minder op zijn gemak. Banen waar er 70 of 90 km/u gereden mag worden zijn in zekere zin nog de habitat van de Yaris HSD, maar wanneer er meer dan 120 km/u op de teller mag staan, wordt de kleine Yaris iets te lawaaierig en heeft hij het moeilijk zijn verbruik onder controle te houden. Aan de binnenkant is deze compacte stadswagen praktisch en ergonomisch, maar voor het geld dat de wagen kost, mochten de materialen van iets betere kwaliteit zijn.

Toyota Yaris HSD test

Toyota Yaris HSD testToyota Yaris HSD test

Overzicht

+ Verbruik
+ Stuurgevoel
+ Stadsverkeer

– Snelwegverkeer
– Materialen
– Voelt traag aan

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...