Test Subaru Impreza WRX STI
De Subaru WRX STI is qua looks misschien wel sociaal inacceptabel, maar legt met zijn prestaties iedereen het zwijgen op.

Goed een jaar geleden vroeg onze hoofdredacteur mij een Subaru Impreza te testen. Naïef als ik toen nog was, beeldde ik mij meteen een vierdeurs rally-monster in met Blue Mica koetswerkkleur en een over de lengte heen gekleefd geel Subaru-logo. Maar het mocht niet zijn, op de persparking stond mij een zilvergrijze hatchback op te wachten met een roetstoker onder de motorkap. Al was de week die volgde bijzonder aangenaam en overtrof de 2.0-liter boxer diesel alle verwachtingen, ik bleef hunkeren naar the real deal. En het wachten werd beloond. Precies één jaar later kreeg ik de sleutels van een Subaru WRX STI in handen. Impreza is dan wel verdwenen uit de typebenaming, het vermogen is de laatste generaties alleen maar toegenomen. Ondertussen levert de 2.5-liter viercilinder boxermotor maar liefst 300 pk en sprint de wagen in amper 5,2 seconden naar 100 km/u. The fast and the furious!

Test Subaru Impreza WRX STI

En dat is meteen ook de film waar je aan denkt wanneer je de WRX STI om de hoek ziet verschijnen. Een fameuze hood scoop, gleuven aan de zijkant van de voorbumper, 18-inch lichtmetalen velgen die schuilen in uitgeklopte wielkasten en achteraan vier dikke uitlaatpijpen. De STI-logo’s achteraan, op de flanken, de velgen en zelfs op de remklauwen zijn heus niet nodig om deze wagen van zijn bravere broertjes te onderscheiden. Echt over-the-top is tot slot nog de gigantische spoiler op het kofferdeksel, waarmee de WRX STI het sociaal acceptabele voorgoed de deur wijst. Afgunstige blikken penetreren alle ruiten, u weze gewaarschuwd! Voor een weekje konden we er gelukkig nog net mee leven, de neonlichten bleven ons immers gespaard. Bovendien rolt de WRX STI in tegenstelling tot de tuningobjecten in het straatbeeld volledig uitgebouwd van de fabrieksband. En terwijl die wagens vaak “veel show-no go” zijn, ligt onder de motorkap van dit monster een blok waarmee zelfs de bestuurder van een 168.000 euro kostende Bentley Continental GT V8 niet kan spotten.

Test Subaru Impreza WRX STI

Test Subaru Impreza WRX STITest Subaru Impreza WRX STI

Al bij het omdraaien van de contactsleutel merk je hoe potent de boxer is. Diepe bastonen uit de uitlaat dringen het interieur binnen en zijn met momenten zo laag dat het randje van comfortabel net overschreden wordt. Gelukkig komt daar verandering in eens je het gaspedaal vloert en de turbo begint op te spinnen, terwijl verse lucht de intercooler bereikt. De hood scoop zit er dus heus niet voor niets! De 2.5-liter flat-four waaraan deze gelinkt is vormt het hart van de Subaru WRX STI en levert een koppel van 407 Nm bij reeds 4.000 krukasomwentelingen. Onder dat toerental gebeurt er weinig, maar eens overschreden valt op hoe explosief deze wagen is. Even later bij 6.000 toeren per minuut wordt alweer het maximumvermogen van 300 pk bereikt, waarmee ook opvalt hoe klein het interessante spectrum is. Toch is de WRX STI een waar plezier om mee te rijden. Schakelen gebeurt via een manuele zesbak en gaat zeer vlot tot licht mechanisch. De sprintbom wordt in slechts 5,2 seconden naar 100 km/u getorpedeerd en bereikt een topsnelheid van 250 km/u. Sensaties verzekerd!

Test Subaru Impreza WRX STI

Test Subaru Impreza WRX STITest Subaru Impreza WRX STI

Ook in de bochten gedraagt de WRX STI zich sensationeel. Het stuur mag dan nog licht bekrachtigd zijn en weinig feedback geven, het reageert aangenaam gevoelig op input en meteen valt dan ook op hoe speels de wagen aanvoelt. In totaal legt de Subaru 1.505 kilogram in de weegschaal, maar in werkelijkheid voelt hij echt een stuk lichter aan. Verder beschikt de wagen zoals de traditie dicteert over een symmetrische vierwielaandrijving. De grip stijgt daarmee tot een exceptioneel niveau en dat in alle omstandigheden. Het systeem boezemt ook een zekere veiligheid in en je moet al zeer je best doen om de grenzen te overschrijden. In tegenstelling tot vele andere vierwielaangedreven wagens heeft de WRX STI niet echt last van onderstuur, enkel als je er echt naar zoekt. De Impreza op testosteron beschikt immers over een Multi-mode DCCD (Driver’s Control Centre Differential), waarbij je met een kleine switch in de middenconsole de afstelling van het centrale differentieel kunt afstellen gaande van een 41/59 front/rear naar andere verdelingen. Subaru’s SI-Drive laat je daarnaast via een draaiknop kiezen tussen Sport en Sport Sharp, waarmee je de reactiesnelheid van het gaspedaal aanpast. In Intelligent Mode streeft de WRX STI naar een zachte krachtoverbrenging en een optimale efficiëntie. Het opgegeven gemiddelde van 10,5 liter/100 kilometer zal je echter nooit bereiken, wij zaten al snel op 12 liter en wie zich echt niet kan intomen, zal nog hoger uitkomen. Als je tot slot verwacht dat de WRX STI comfortabel is, dan ben je aan het verkeerde adres. Deze wagen is gericht op prestaties en daarbij komt de stugge afvering goed van pas.

Test Subaru Impreza WRX STI

Test Subaru Impreza WRX STITest Subaru Impreza WRX STI

Het gebrek aan comfort is niet de reden waarom we niets specifiek kunnen zeggen over de beenruimte achterin, de WRX STI is gewoon te plezierig om achterin te kruipen. En kennissen konden we ook al niet overtuigen, die wilden immers niet gezien worden in de opzichtige Subaru. Maar voor wie het echt wil weten, op het eerste zicht was er voor de passagiers op de achterbank aan ruimte geen gebrek. In de koffer is daarnaast plaats voor 420 liter bagage. Vooraan is het interieur eerder sober, al brengen de rode STI-badges wel wat leven in de brouwerij. Ook knap zijn de rode stiksels in het stuurwiel en de heerlijke sportzetels afgewerkt met Alcantara. In de optielijst kan je Recaro’s aanvinken, maar met de standaard exemplaren is er al geen gebrek aan zijdelingse steun. De pedalen werden tot slot afgewerkt met aluminium en de interessante knopjes in de middenconsole bespraken we hierboven al.

Test Subaru Impreza WRX STI

Test Subaru Impreza WRX STI Test Subaru Impreza WRX STI

Verder is de WRX STI standaard rijkelijk uitgerust. Elektrisch inklapbare spiegels, xenon koplampen en lederafwerking op stuur, versnellingspook en handrem behoren tot de standaarduitrusting. Daarnaast ook vier elektrisch bediende ruiten, een automatische airco, een 10 speakers tellend audiosysteem met USB/AUX-aansluiting en een cruise control. Ook een Hill Start Assist is standaard op de explosieve Subaru. Alles is voor jou vanaf 43.995 euro. Hoewel dat volgens ons een zeer interessante prijsstelling is, zijn er nog steeds mensen die afknappen op de spoiler. Zij kunnen gelukkig opteren voor de Sport Executive uitvoering (48.495 euro), waarbij die vervalt en verder de velgen vervangen worden door exemplaren van BBS, een DVD-navigatiesysteem wordt toegevoegd en ook nog getinte ruiten, keyless go, Recaro zetels en een winterpack bovenop de standaarduitrusting worden geïnstalleerd. Opties zijn beperkt tot Alcantara of lederen zetelbekleding (€1.795) en een metaalkleur (€450). Verrassend is de mogelijkheid de hatchback-versie (€42.995) om te zetten tot lichte vracht voor 1.095 euro!

Test Subaru Impreza WRX STI

Conclusie

De Subaru WRX STI is precies wat je ervan verwacht: allesbehalve subtiel, sociaal onacceptabel luid en enorm explosief. Zoals het een echte rijdersauto betaamt, worden ook alle oneffenheden aan de bestuurder met complimenten doorgegeven. De communicatie tussen stuurwiel en voortrein kon dan wel iets beter, de WRX STI gedraagt zich in de bochten enorm speels en de grip is fenomenaal. In tegenstelling tot andere vierwielaangedreven wagens is onderstuur bovendien zeer ver te zoeken, overstuur evenmin. Gebalanceerd is volgens ons de beste omschrijving. Zuinig is de flat-four niet echt, maar de aantrekkelijke instapprijs maakt al veel goed. Wil je een explosieve sprintbom die zelfs enkele sportwagens het nakijken kan geven, dan is de WRX STI beslist iets voor jou.

Test Subaru Impreza WRX STI

Overzicht

+ Prestaties
+ Grip
+ Ophanging

– Sociaal inacceptabel
– Stuurgevoel

Test Subaru Impreza WRX STI

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pauline Buyse