Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012
Met de nieuwe generatie Beetle gooit Volkswagen het over een andere boeg, de 2.0 TSI is daarbij het sportiefste model in het gamma.

Mannelijker, het is het eerste woord dat in je opkomt wanneer je de nieuwe generatie Beetle onder de ogen krijgt. En dat is maar goed ook, want als er iets is waar de vorige generatie minder scoorde dan is het wel de interesse van een mannelijk koperspubliek. De vorige generatie was vooral geliefd bij vrouwen, en daar wou Volkswagen graag komaf mee maken. Door de voorruit wat meer naar achter te schuiven en de daklijn 2 centimeter lager te maken heeft de nieuwe Beetle een sportiever voorkomen. Het merk grijpt daarbij duidelijk terug naar de oer-Beetle die door Ferdinand Porsche werd ontworpen, de gelijkenissen met de Porsche 911 zijn daardoor terug iets prominenter aanwezig. De typisch bolle wielkasten zijn nog steeds van de partij, maar worden wel iets minder benadrukt. Kies je voor de Beetle Sport uitvoering, dan krijg je nog een subtiele kofferspoiler en lichtmetalen velgen mee. Ons model kon zelfs uitpakken met optioneel 19″ grote velgen, geen twijfel mogelijk dat hiermee mannen worden aangesproken. Wie vrouwenharten wil winnen, kan echter bij verschillende andere uitvoeringen terecht, waarvan een versie met Herbie-striping nog het meest tot de verbeelding spreekt.

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

De nieuwe Beetle staat net als zijn voorganger op een verkort Golf-platform, maar dat neemt niet weg dat hij 15 centimeter langer en 8 centimeter breder dan zijn voorganger is geworden. De Beetle zit dan ook wat ruimer en de kofferruimte is tot 310 liter gegroeid, amper 40 liter minder dan de Golf VI. Voor het interieurontwerp kiest Volkswagen niet voor copy-paste werk van de Golf. Het nieuwe dashboard kan in verschillende lakkleuren worden gestoken, terwijl de tellerpartij van de vorige generatie mee werd opgefrist. Nog steeds krijg je de typisch grote snelheidswijzer geflankeerd door twee kleinere tellers die respectievelijk het toerental en het brandstofniveau aanduiden. Het geheel oogt dan ook best trendy, al is de materiaalkeuze niet van Golf niveau. De Sportuitvoering zorgt wel voor enkele interessante accenten, zo is er naast een koolstofvezel print plaats voor een sportstuur en optioneel drie bijkomende wijzers op het dashboard. Haast als een echte Porsche doet één van de drie wijzers dienst als laptimer, de andere twee tellers tonen respectievelijk de olietemperatuur en de turbodruk. Muziekliefhebbers kunnen daarnaast voor een Fender audiosysteem met subwoofer kiezen, dat deels door Panasonic werd ontwikkeld.

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Eerder reden we met de 1.2 TSI al de instapper van het benzinegamma, deze keer kregen we de topversie van de Beetle mee. De 2.0 TSI kennen we van de Golf GTI, al werd in dit geval het vermogen tot 200 pk en 280 Nm beperkt. Het blok wordt steeds aan een DSG-6 automaat gekoppeld en laat de Beetle van 0 naar 100 km/u sprinten in 7,5 seconden, terwijl de topsnelheid 223 km/u bedraagt. De 2.0 TSI kenmerkt zich door een vlotte werking, al blijft het soms wat zoeken naar spanning en emotie. De DSG automaat met dubbele koppeling werkt erg precies, maar laat net daardoor weinig ruimte voor spielereien. Optioneel kan je wel voor schakelflippers achter het stuur kiezen, waarmee je kordaat het gewenste verzet kan kiezen. Handig wanneer je net voor een bocht een versnelling wil terugschakelen of bewust wil remmen op de motor. De prestaties van het benzineblok laten zich wel cash betalen aan de pomp, gemiddeld kregen we het verbruik moeilijk onder de 10 liter/100 km, terwijl volkswagen zelf een gemiddeld normverbruik van 7,7 liter/100 km opgeeft. Wie een minder krachtige Beetle zoekt kan terecht bij vier andere motoren. De instapper langs benzinezijde is een 1.2 TSI met 105 pk, gevolgd door een 1.4 TSI met 160 pk. Wie liever dieselt kan starten met een 1.6 TDI met 105 pk of kiezen voor een 2.0 TDI met 140 pk.

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Nu de Beetle wat sportiever oogt, moet het rijgedrag logischerwijs volgen. Op technisch vlak deelt de Beetle zijn vooras met de Golf, de achteras werd vervangen door een goedkoper exemplaar dat we kennen van de Jetta. Het topmodel volgt echter niet in deze logica, de 2.0 TSI krijgt namelijk wel de meerarmige as van de Golf, waardoor hij belooft een stuk stabieler te rijden. In realiteit is het verschil amper merkbaar, enkel bij snelle lastwissels merken we dat de 2.0 TSI beter zijn slag slaat dan de eerder geteste 1.2 TSI. Het sportieve gevoel bekruipt je eigenlijk al zodra je instapt, door de lage zitpositie voel je je haast in een MINI. Het rijgedrag volgt echter niet volledig het go-kart gevoel dat MINI kenmerkt, daartoe is de sturing iets te wazig en veert de Beetle nog relatief comfortabel. Al valt relatief hier wel letterlijk te nemen, de optionele 19″ velgen van ons testmodel zijn namelijk minder vergevingsgezind.

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Een pijnpunt voor de vorige generatie Beetle was ondermeer zijn prijs, maar daar heeft Volkswagen deze keer het gepaste antwoord op gevonden. De nieuwe Beetle is namelijk steeds een stuk goedkoper dan een vergelijkbare Golf driedeurs. Zo is de 1.2 TSI beschikbaar vanaf 17.290 euro, en kost de 2.0 TSI minstens 25.880 euro. Liever dieselen? De 1.6 TDI is er al vanaf 19.250 euro. De motorkeuzes impliceren vaak ook een specifiek uitrustingsniveau, zo is de 1.2 TSI enkel beschikbaar met de basis en Design uitvoering en kan de 2.0 TSI enkel met de Design of Sport uitvoering worden gekocht. Ons testmodel was uitgerust met een resem opties, zo kosten parkeersensoren voor- en achter 423,50 euro, betaal je 1.343 euro voor 19″ velgen en kost het navigatiesysteem RNS 510 834,9 euro. Aan luxueuze details verder ook geen gebrek, met ondermeer Bi-Xenon koplampen (726,30 euro), Fender Audio (677,60 euro) en schakelflippers achter het stuur (266,20 euro). Ons compleet uitgerust testmodel klokt zo op 31.748 euro af, al bij al een scherpe prijs voor een topversie. Wie voor een basismotor kiest kan daarnaast met enkele opties op een totaalprijs van 20.000 euro uitkomen, met zo’n scherpe prijzen kan het merk niet anders dan klanten lokken. En wees nu eerlijk, in vergelijking met een doorsnee Golf is de Beetle een ware verademing?

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Conclusie

Met de nieuwe generatie Beetle heeft Volkswagen de grote pijnpunten van de vorige generatie weggewerkt. Het design is eerst en vooral een stuk sportiever, waardoor het model voortaan niet enkel door vrouwen zal worden gekocht. Daarnaast kreeg het interieur een opmerkelijk opgefrist ontwerp, al is de materiaalkeuze nog niet van het niveau Golf. Op praktisch vlak gaat de nieuwe Beetle ook een bank vooruit, door zijn gegroeide afmetingen biedt het model meer ruimte op de achterbank en in de koffer. Op dynamisch vlak zou de 2.0 TSI het summum van het gamma moeten zijn, niet alleen de motor zorgt namelijk voor flinke prestaties, ook de achterras is bij deze versie een stuk kwalitatiever. In de praktijk merk je enkel in extreme situaties dat deze configuratie het beter doet, de 2.0 TSI presteert daarnaast flink, al blijft het soms wat zoeken naar emotie en betalen de prestaties zich cash aan de pomp. De nieuwe prijsstructuur voor de Beetle moet helpen om het model vlot te verkopen. Met een vanafprijs van 17.290 euro lijkt het ons rationeel alvast een stuk moeilijker geworden om nog voor een driedeurs Golf te kiezen.

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Overzicht

+ Prijs
+ Sportievere looks
+ Prestaties 2.0 TSI
+ Fris en ruimer interieur

– Materiaalkeuze interieur
– Flinke dorst 2.0 TSI

Test Volkswagen Beetle Sport 2.0 TSI DSG 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir