Test Volkswagen Up! driedeurs 2012
Met de Up! bewijst Volkswagen dat klein ook groots kan zijn, en niet alleen in termen van ruimte.

Slechts 3,54 meter lang, 1,64 meter breed en 1,48 meter hoog. En toch wisten we vanaf zijn voorstelling op het autosalon van Frankfurt dat de Volkswagen Up! groots zou zijn. Lompe SUV’s zijn immers stilaan op de terugkeer, maar kleine en praktische wagentjes worden begeerd zoals nooit tevoren. Volkswagen zet met de nieuwkomer helemaal onderaan het gamma daarom een enorm belangrijke stap, al moest het team eigenlijk slechts teruggrijpen naar ingrediënten uit het verleden. Compact, praktisch en betaalbaar, het waren kernwaarden die ook de eerste Volkswagen Kever beroemd maakten. De Up! voegt daar bovendien nog een hoop eigentijdse zaken aan toe zoals ecologie, kwaliteit én een hip imago. Hoe cliché en afgezaagd het ondertussen ook moge klinken, Volkswagen biedt met de Up! eindelijk terug een echte auto voor het volk aan. Een autootje waar velen lang op zaten te wachten.

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Nog slimmer van VAG was het om tegelijk twee afgeleiden te lanceren: de Skoda Citigo en de Seat Mii, waarmee voor ieder wat wils wordt aangeboden. Maar geef toe, het knapste design hebben de Duitsers voor zichzelf gehouden. Terwijl de Citigo er saai, streng en sober uitziet, is de Up! de hipheid zelve. De White Up! voegt met zijn witte 16-inch velgjes bovendien nog een vleugje retro toe en een sportieve toets wordt verzorgd door de zwarte achterpartij met verdonkerde zijruiten. Verchroomde spiegelkapjes en een speelse neus werken het plaatje volledig af. Binnenin wordt het hippe karakter doorgetrokken met een dashboard dat het exterieurkleur meekreeg. Het stuurwiel is vrij groot, maar geeft een meer hoogwaardige indruk dan het exemplaar van de Skoda Citigo. Hoogstwaarschijnlijk is het ook niet standaard, maar de afgeplatte onderkant en de pianolak met Up! inscriptie tonen de tot in het detail verzorgde afwerking. Wit keert in de White Up! verder terug op de versnellingspook, in de stiksels op de handrem, de zetels, de deurpanelen en zelfs in de vloermatjes. Maar niet alles hoeft wit te zijn! Bij premium hoort personalisatie en dat maakt Volkswagen mogelijk dankzij de talrijke uitrustingsopties. Zo zijn er in totaal maar liefst 70 combinatiemogelijkheden! Volkswagen had oog voor detail en weet wat de jongste generatie wil, een bonus voor de marketeers uit Wolfsburg!

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Hoewel wij een driedeurs Up! meekregen, is er ook een vijfdeurs Up! beschikbaar. Al oogt eerstgenoemde iets sportiever langszij, instappen naar achteren is met slechts twee deuren uiteraard iets minder praktisch. Bij het terugschuiven van de bestuurders- of passagierszetel is het bovendien steeds opnieuw zoeken naar de ideale zitpositie, gezien de rugleuning terug kaarsrecht staat na de handeling. Maar eens gezeten, hebben de passagiers op de achterbank meer ruimte dan je zou verwachten. De benen knellen niet mits een niet té grote bestuurder en de dakhemel blijft van haarschilfers gespaard. In de koffer is plaats voor 251 liter tot zelfs 951 liter na het neerklappen van de achterbank. Helaas ontbreken net als bij de Skoda Citigo touwtjes voor de hoedenplank, die wanneer je ze omhoog geklapt hebt bij het inladen, zo het zicht blokkeert wanneer je ze vergeet terug neer te klappen. Een kwestie van gewoonte, laat ons zeggen. In de deuren is bovendien nog plaats voor kleinere voorwerpen tot maximaal een anderhalve liter fles. Volkswagen trachtte elke mm³ ruimte uit de kleine afmetingen te halen en is daar ook daadwerkelijk in geslaagd.

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Enige minpuntje voor de reisgenoten achteraan is dat elk putje of dwarsligger keihard wordt doorgegeven, lange reizen zijn op een Belgisch wegdek voor de achterste passagiers dus iets minder aangenaam. Gelukkig kunnen ze genieten van de hoogwaardige audioinstallatie of met gemak meevolgen op het in de middenconsole gepositioneerde Personal Infotainment Device (PID) genaamd Maps&More, ontwikkeld in samenwerking met het Duitse bedrijf Navigon. Dit mobiele systeem combineert de bediening van navigatie-, telefoon-, informatie- en entertainmentfuncties. En opnieuw een dikke plus voor Volkswagen, want het systeem werkt uiterst intuïtief. Bovendien werd er een Think Blue trainer geïntegreerd, die het mogelijk maakt je rijgedrag ecologisch te analyseren. Hoe langer het blauwe streepje per tijdseenheid, hoe beter je bezig bent. Een volledig blauwe cirkel duidt op een perfecte score. De navigatie op haar beurt is uiterst duidelijk en wanneer ingesteld, worden zelfs bezienswaardigheden met een icoontje weergegeven wanneer je ze nadert. Klik je erop, dan krijg je wat meer informatie en een foto. Indien gewenst kan je deze locatie zelfs meteen als tussenstop invoegen. Een leuk extraatje!

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Zolang de Up! GT niet in de catalogus wordt opgenomen, is de Volkswagen Up! net zoals de Skoda Citigo en Seat Mii enkel beschikbaar met een 1.0-liter driecilinder die een vermogen levert van 60 of 75 pk. Wij kregen opnieuw de meest krachtige van de twee mee en dat gelinkt aan Blue Motion Technology (BMT). Deze versie verbruikt op papier slechts 4,2 liter/100 km, een halve liter minder dan de reguliere 75 pk-versie. De zuinigste blijft natuurlijk de 60 pk BMT, die nog 0,1 liter/100 km beter doet. Je moet wel 1,2 seconden inboeten in de sprint naar 100 km/u, dewelke onze testwagen afwerkt in 13,2 seconden. Allesbehalve snel, maar tussen 0 en 70 km/u is de Up! vlotter dan je zou denken, en dat is net het snelheidsbereik waar deze kleine stadswagen moet presteren. In de tussenacceleraties zou het verschil tussen beide vermogens iets minder moeten bedragen, gezien het koppel bij beide versies exact dezelfde 95 Nm bedraagt. Een cijfer dat betrekkelijk laag is naar hedendaagse normen, maar de Up! kan wat goedmaken met zijn gewicht van amper 940 kilogram. Al mag je ook geen wonderen verwachten, terugschakelen blijft nu en dan noodzakelijk. En uiteindelijk blijft het schakelen toch plezierig, de witte Up!-pook ligt uitstekend in de hand. Bovendien leek de afstelling van het koppelingspedaal iets beter en was zo het aangrijppunt een stuk makkelijker te vinden dan bij de Citigo… Of waren we nu echter onder hypnose van het Volkswagen-kamp? Hoe dan ook, wie schakelen verafschuwt, kan steeds opteren voor een vijftraps automaat.

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

In de Skoda Citigo konden we het verbruik niet echt meten door het gebrek aan boordcomputer, maar in de Up! lazen we op het maps+more-scherm na een weekje testrijden 5,1 liter/100 km af, minder dan een liter meer dan het hierboven opgegeven gemiddelde! Een knap resultaat en nog knapper is dat de Up! ook op de snelweg zijn dorst kan inperken. Wie zich aan de legale maximumsnelheid van 120 km/u houdt, zal minder dan 5 liter verbruiken. Bovendien voelt de Up! voor een klein wagentje uitermate stabiel aan bij deze snelheden, wat het veiligheidsgevoel tegemoet komt. Uiteindelijk bereikt de Up! een topsnelheid van 172 km/u. Maar de Up! voelt zich natuurlijk het beste thuis in de stad, waar hij zich dankzij zijn compacte afmetingen als een vis in het water voelt. De Up! is een prettig sturend wagentje en heeft een aangenaam korte draaicirkel. Kasseien verteert de stadsmuis zonder problemen, maar zoals we hierboven ook al meedeelden gaat de Up! met putten of dwarsliggers iets minder goed om. De vering en demping zijn vrij stug, wat het rijgedrag ten goede komt maar het comfort helaas vermindert.

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Bij de prijs van de Up! kunnen we ons op het eerste zicht wel comfortabel voelen: een Volkswagen voor minder dan 10.000 euro, graag! Al moet je voor de basisprijs van 9.500 euro geen wonderen verwachten… Je hebt er dan wel een Up! voor met zestig paarden, een beetje luxe vraagt om een meerprijs. Heb je minstens elektrische ruiten, een audio-installatie en enkele franjes nodig, dan ga je al best voor de Move Up! (€10.450). Ook elektrisch verstelbare spiegels en wat leder-afwerking op stuur en versnellingspook gewenst? Dan moet je de High Up! aanvinken (€11.830), bovendien enkel combineerbaar met de 75 pk-versie.  En dat geldt ook voor de luxueuze White Up! en Black Up!, die minstens 13.550 euro moeten opbrengen. Verwarmde zetels vooraan, vloertapijten, chroom afwerking, het besproken maps & more, airconditioning en lichtmetalen velgen worden dan toegevoegd. Onze White Up! Bluemotion kost minstens 13.930 euro, maar was ook nog uitgerust met een Drive Assistance Pack (€300, inclusief noodrem tot 30 km/u) en een elektrisch panoramisch open dak (€847!). Het totaalplaatje kwam zo neer op 14.777 euro, 155 procent van de beginprijs of anders gezegd een halve Up! aan optie-uitrusting. Misschien toch voor een “simply clever” Skoda Citigo gaan?

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Conclusie

Volkswagen lost met de Up! alle verwachtingen in die de hippe en mobiele generatie van vandaag heeft. De wagen ziet er bovendien een stuk beter uit dan zijn twee goedkopere bloedbroeders, maar dat laat zich betalen. Hoe dan ook, we hebben de indruk dat de Duitsers een geslaagde segmentering hebben doorgevoerd. Wil je een piepkleine maar vanbinnen toch zo ruime wagen, die een vlot en uiterst zuinig 1.0-liter driecilindertje onder de motorkap heeft en toch een volwassen rijgedrag kan voorleggen? Dan is een Skoda Citigo of Seat Mii reeds voldoende! Draag je personalisatie, een hip karakter en toch wat luxe hoog in het vaandel, dan is de Up! meer je ding. De Up! voelt nu eenmaal (eens rijkelijk uitgerust) een stuk specialer aan, maar je betaalt er wel een flinke duit voor.

Test Volkswagen Up! driedeurs 2012

Overzicht

+ Praktisch
+ Hip
+ Vlotte & uiterst zuinige driecilinder

– Optiepolitiek
– Stugge ophanging

Test Volkswagen Up! Driedeurs 2012

Tekst & Foto’s: Tim De Baets