Volkswagen CEO Martin Winterkorn
De expansiedrang van Volkswagen lijkt dan toch op een eindpunt gekomen, CEO Winterkorn heeft met twaalf merken de handen vol en wil voorlopig geen nieuw speelgoed.

De Volkswagen Groep heeft momenteel twaalf merken in portefeuille, het resultaat van 15 jaar expansie en overnames. Zo werden de laatste jaren ondermeer de luxemerken Bugatti, Lamborghini, Bentley en motorbouwer Ducati aan het conto van Volkswagen toegevoegd. Daarnaast heeft het merk ook een meerderheidsaandeel in vrachtwagenbouwers MAN en Scania. Dat Martin Winterkorn momenteel de handen vol heeft valt dus te begrijpen, zeker met het huidig economisch klimaat in het achterhoofd.

De laatste overname was die van motorbouwer Ducati, de geruchten rond een verdere overname van Suzuki (momenteel 19,9% van de aandelen) en de volledige overname van Alfa Romeo waren de laatste jaren het sterkst, maar uiteindelijk bleef het windstil rond beide merken. Voorlopig dus geen nieuwe merken voor Volkswagens’ portefeuille, maar als opportuniteiten zich voordoen, dan zal het merk zich zeker niet inhouden om daarop in te pikken. Succes is volgens Winterkorn namelijk weggelegd voor diegene die op het juiste moment de juiste auto’s bouwt op de juiste plaats. En dat lijkt Volkswagen met in totaal 8.494.280 verkochte voertuigen in 2011 helemaal begrepen te hebben. (Via: LeftLane)