mercedes_benz_gl_63_amg
Mercedes-Benz lanceert de GL 63 AMG op het autosalon van Moskou.

Nog niet eens zo lang geleden passeerde het autosalon van Moskou ongemerkt de revue, maar sinds de zwaartepunten in de wereld zich aan het verplaatsen zijn, valt er steeds meer interessant nieuws te rapen in de Russische hoofdstad. Onlangs werd nog de Mazda6 gebaseerd op de Takeri concept er onthuld. Nu ook de AMG-versie van Mercedes-Benz’ grootste, de GL. Na monsters als de stokoude G 63 AMG en zelfs G 65 AMG was het te verwachten dat de GL er in AMG-uitvoering zou komen.

Onder de motorkap schuilt de intussen bekende maar daarom niet minder impressionante 5.5-liter Biturbo V8. In combinatie met de GL geeft dat 557 pk en een monsterlijke 760 Nm aan koppel, dat er al inbeukt vanaf 2.000 tpm. Zelfs een mastodont als de GL kan met deze cijfers de kaap van 100 km/h bereiken in sub 5 seconden.

Anders dan bij de meeste AMG-versies beschikt de GL nog steeds over zijn 4-Matic vierwielaandrijving. Een meer dynamische 40/60 vermogensbalans voor de aandrijving hypothekeert dan wel de offroadcapaciteiten, maar dat zal de gemiddelde GL 63 koper worst wezen. De ophanging werd voorzien van zowel nieuwe soft- als hardware. Nieuw gemonteerde dempers en stabilisatoren om body-roll en lastwissels tot een minimum te beperken. Volledig in banen geleid door AMG’s eigen RIDE CONTROL en ACTIVE CURVE SYSTEM. De GL 63 AMG is daarnaast standaard geschoeid op 21-duimers en werkelijk enorme remschijven: 390 mm vooraan en 345 mm achteraan. Ter vergelijking, 390mm is een remschijf van bijna 16 inch of de velgen van een Volkswagen Golf.

Uiteraard kan de bestuurder zijn eigen input bepalen door te switchen tussen de comfort, sport en sport plus standen. Ook de stuurinrichting werd herzien, voorheen was die eerder licht, handig bij het offroaden en geliefd bij Amerikaanse kopers, maar sportieve rijders verwachten een toch iets vlezerige feel. Het gaat om een elektromechanische sturing, geen hydraulische dus. Dit om het verbruik te drukken. Elektrische stuurinrichtingen vragen slechts vermogen of in dit geval stroom wanneer er werkelijk aan het stuur wordt gedraaid. Er moet dus niet continu een hydraulisch circuit onder druk gehouden worden zoals dat het geval is bij een hydraulisch bekrachtigd stuur. Echt zuinig zal de GL er echter niet op worden, met een opgegeven verbruik van 12,8 liter/100 km zuipt hij menig sportieveling onder tafel.

AMG bestaat 45 jaar en kan elk jaar weer mooie cijfers neerleggen. De voorbije 6 maanden waren de beste ooit voor het bedrijf uit Affalterbach met een groei van wel 30 procent. Onder andere dankzij groeimarkten zoals Rusland. Vandaar zijn lancering in Moskou. Volgens Ola Källenius, CEO Mercedes-AMG GmbH is de SUV line-up nu compleet, met misschien wel de snelste 7 zitter … in the world.