Test Toyota Prius Plug-in Hybrid 2013
Toyota Prius Plug-in. Een Prius met een stekker? Of is er meer aan de hand?

Toyota wil dit jaar meer auto’s verkopen dan vorig jaar. En dat in een markt die aan het krimpen is. Eén van de wagens die de verkoopscijfers een boost moet geven, is de Toyota Prius Plug-in. De Toyota Prius is al sinds zijn lancering in 1997 – dat is intussen ook al zo’n 15 jaar geleden – een controversiële wagen. Hoe controversieel de wagen ook moge zijn, er gingen inmiddels al een goede 4 miljoen exemplaren van deze pionier over de toonbank. En hoe zuinig de vorige generatie Prius ook mag zijn, er is altijd ruimte voor verbetering. Aangezien er volgens Toyota de komende 10 jaar geen zicht op radicale verandering inzake batterijtechnologie is, heeft het merk met de Prius Plug-in Hybrid volgens eigen onderzoek het optimale compromis in handen Elektrische wagens – en dan munt Toyota het vooral op de Opel Ampera/Chevrolet Volt – wegen volgens het Japanse merk teveel en kunnen onvoldoende ver rijden. De Prius Plug-in kan in theorie 25 km elektrisch rijden, voldoende om 70% van de dagelijkse ritten volledig elektrisch te laten geschieden. Aldus hun eigen onderzoek. Maar aangezien 73% van de bevolking maandelijks ritten van meer dan 100 km nodig heeft, is de hybride configuratie volgens Toyota ideaal om ook die ritten te kunnen voltooien.

Test Toyota Prius Plug-in

Test Toyota Prius Plug-inTest Toyota Prius Plug-in

Alle bovenstaande cijfers klinken geweldig mooi, maar wanneer we onze testrit aanvatten toont de Prius Plug-in Hybrid dat hij slechts 20 km elektrisch kan rijden. En dat met volledig opgeladen batterijen… Deze keer wel moderne Lithium-ion batterijen, eerder dan de ouderwetse NiMh batterijen waarover de reguliere Prius beschikt. Het batterijpack legt 38 kg extra in de schaal, maar met een totaalgewicht van 1.425 kg kunnen we de Prius Plug-in bezwaarlijk een zwaargewicht noemen. Naast een nieuw batterijpakket, krijgt deze Plug-in ook een stopcontact. 90 minuten aan een 220 V netwerk hangen volstaat normaal om de batterij volledig op te laden. Snel, zoveel is zeker. In tegenstelling tot de aandrijflijn…

Test Toyota Prius Plug-in

Test Toyota Prius Plug-inTest Toyota Prius Plug-in

Onder de motorkap vinden we dezelfde motoren als in de Toyota Prius. Een 1.8-liter grote benzinemotor die amper 99 pk levert, plus een elektromotor. Het totaal is goed voor 136 pk en een sprint van nul naar honderd in 11,4 seconden. Al lijken die 11,4 seconden een stuk langer wanneer je het gaspedaal plankt. De CVT-bak schiet dan namelijk in actie en grijpt naar een hoog toerental om te accelereren. En dat is dan nog in hybride modus. Wanneer je de elektrische modus van de wagen inschakelt, voelt de Prius Plug-in Hybrid nog trager aan. Hoe traag het geheel ook mag zijn, de Prius Plug-in dient niet om snel te rijden. Zuinigheid troef, aldus Toyota. En daarin moeten we ze gelijk geven. Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 2,8 liter per 100 km, een getal dat akelig dicht tegen de opgegeven 2,1 liter per 100 km ligt. De CO2-uitstoot die gepaard gaat met Prius Plug-in rijden bedraagt 49 gram CO2 per km. In hybride modus zou de Prius Plug-in Hybrid voldoende hebben aan 3,7 liter benzine en een uitstoot kennen van 85 gram CO2/km.

Test Toyota Prius Plug-in

Het rijgedrag van de Prius Plug-in Hybrid is behoorlijk comfortabel. En dat is maar goed ook, want de aandrijflijn van deze hybride die in ’t stopcontact past vraagt om rustig behandeld te worden. De demping op oneffen wegdek is goed, al kan de Prius Plug-in Hybride soms wat hard aanvoelen op hoge verkeersdrempels. Maar de meeste oneffenheden slikt deze milieuridder moeiteloos. Het stuur voelt dan weer behoorlijk licht en vaag aan, waardoor de Prius Plug-in – ondanks zijn relatief lage gewicht – toch zwaar gaat aanvoelen. Een bocht scherp proberen aansnijden is dan ook volledig uit den boze.

Test Toyota Prius Plug-in

Test Toyota Prius Plug-inTest Toyota Prius Plug-in

De Prius Plug-in Hybrid kent twee rijmodi: Hybrid en Electric City. In de eerste modus werken verbrandings- en elektromotor samen, in de tweede modus houdt de verbrandingsmotor het voor bekeken. Tenzij je excessief accelereert. Dan grijpt de verbrandingsmotor toch in om in noodgevallen snel weg te geraken. Als extraatje krijg je nog een Eco-knop die de gasrespons reduceert en de airconditioning optimaliseert. Wie uiterst zuinig rijdt, kan volgens Toyota 1.240 km rijden op één tank. Flink wat meer dan de 800 km die onze boordcomputer tijdens de testrit aangeeft.

Test Toyota Prius Plug-in

Aan de binnenkant verschilt de Prius Plug-in Hybrid amper van de Prius. We krijgen een even futuristisch interieur dat hier en daar wat aangepast werd en tegelijk overgoten werd met een veelheid aan Plug-in badges. Qua kofferruimte moeten we in vergelijking met de Prius 2 liter inboeten, geen zware straf voor de uitgespaarde benzine. Aan de buitenkant valt deze wagen te herkennen aan chromen accenten in de grille en een speciale tankklep. Voor de rest lijkt hij quasi identiek op zijn broertje, op enkele badges na dan… Zowel onder- als bovenhuids zijn de verschillen met de Prius dus miniem. Toch moet de Prius Plug-in Hybrid €8.600 meer kosten dan de Prius. Dat het batterijpack daar voor een groot deel tussenzit, kunnen we nog begrijpen en dat je aan brandstof ook een aanzienlijk bedrag kan besparen door de Plug-in te kopen is ook ongetwijfeld waar, maar het verschil tussen beide modellen vinden we toch redelijk groot. Voor €36.200 krijg je onder meer airco, cruise control, een USB-aansluiting en LED-lampen. De topuitvoering met de naam “Lounge” kost je €42.890 en komt met een premium navigatiesysteem, lederen zetels, een parkeerhulpsysteem en adaptieve cruise control. De Prius Plug-in Hybrid is met zijn beginprijs €9.710 goedkoper dan zijn gedoodverfde concurrent: de Volt/Ampera. Bedrijven horen allicht graag dat deze Plug-in Hybrid volledig aftrekbaar is.

Test Toyota Prius Plug-in

Test Toyota Prius Plug-inTest Toyota Prius Plug-in

Conclusie

De Prius Plug-in Hybrid is een verdere evolutie naar milieuvriendelijk rijden. Onderhuids is dit model quasi identiek aan de Prius, maar dankzij zijn moderne Lithium-ion batterijen en de mogelijkheid de wagen op netstroom aan te sluiten, is de Plug-in versie stukken milieuvriendelijker. En dat laat zich ook blijken uit de verbruikscijfers die we tijdens onze korte testrit konden optekenen: slechts 2,8 liter benzine per 100 km. Weinigen doen hem dit na. Tegenover die zeer fraaie verbruikscijfers staan dan weer een zompig weggedrag en een tamme aandrijflijn. Milieuvriendelijk? Zeker en vast! Maar je moet wel inboeten op gebied van rijplezier. En echt goedkoop is deze Plug-in Hybrid ook al niet…

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes