Officieel: Porsche 911 Carrera 4 (S)

Porsche 911 Carrera 4 2013
De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 is lichter, sneller en speelser.

Zoals verwacht komt Porsche na de gelekte foto’s vandaag met de officiële details naar buiten omtrent de nieuwe 911 Carrera 4, een wagen die de prestaties en de efficiëntie van de 991-generatie combineert met de voordelen van de PTM (Porsche Traction Management) vierwielaandrijving.

De vierwielaangedreven 911 wordt meteen gelanceerd in elke mogelijke versie: Carrera 4 en Carrera 4S, beiden als Coupé of Cabriolet. Naast een gelijkaardig lichtgewicht koetswerk, design, ophanging, motoren en transmissies, krijgen de wagens enkel aanvullend een aandrijving op twee extra wielen. De 911 Carrera 4 weegt tot 65 kilogram minder dan zijn voorganger, terwijl de nieuwkomers tot 16 procent minder verbruiken.

Zoals we zaterdag ook al meedeelden, is de 911 Carrera 4 een stukje breder dan de Carrera en Carrera S: 22 millimeter kwam erbij, terwijl de achterbanden beiden eveneens 1 cm breder zijn. Ook de traditionele rode reflectorband, maar nu met LED-strip, tussen de twee achterlichten onderscheidt de Carrera 4 van zijn achterwielaangedreven broertjes. De Carrera 4 Coupé sprint met zijn 350 pk flat-six van 0-100 km/u in 4,5 seconden (Cabrio 4,7s) en bereikt een topsnelheid van 285 km/u (Cabrio 282 km/u). Het verbruik met de PDK (optie) bedraagt 8,6 l/100 km voor de Coupé en 8,7 l/100 km voor de Cabriolet. De krachtigere S-modellen hebben achteraan de 3.8-liter met 400 pk en werken de sprint zo af in respectievelijk 4,1 en 4,3 seconden, terwijl de topsnelheid respectievelijk 299 km/u en 296 km/u bedraagt.

Nieuw op het 991-model zijn verder de all-wheel drive indicator, Porsche Active Safe, een nieuw glazen schuifdak en een uitgebreid Sport Chrono pakket. Een nieuw menu in het instrumentenpaneel duidt meer specifiek aan hoe het PTM het motorkoppel verdeelt over de vier wielen, terwijl Porsche met de introductie van de Carrera 4 ook een optionele Adaptieve Cruise Control (ACC) lanceert voor het volledige 911-gamma. In combinatie met een manuele versnellingsbak zorgt het Sport Chrono pakket voor nog sportievere rijsensaties, automatisch tussengas bij het omlaag schakelen is namelijk verzekerd.

Het officiële debuut van de 911 Carrera 4 en Carrera 4 S zal plaatsvinden op het autosalon van Parijs, maar Porsche geeft alvast de prijzen mee voor geïnteresseerden: 97.557 euro voor de 911 Carrera 4 Coupé en 110.290 euro voor de Cabriolet. De 911 Carrera 4 S kost 112.313 euro als Coupé en moet 125.046 euro opbrengen als Cabriolet. Het betreft weliswaar de Duitse prijzen, inclusief 19 procent BTW. Wanneer de Belgische prijzen bekend zijn, laten we het jullie weten. De lancering is voor eind 2012.

Deel dit bericht:

1 reactie op "Officieel: Porsche 911 Carrera 4 (S)"

  1. mrnix 27-08-2012 om 11:18

    0-100 in 4,1 sec…. ik kan niet wachten om te zien hoe de turbo het zal doen 😀 probably a new GT-R killer!!!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...