Gespot BMW M5
Een sedan met de prestaties van een sportwagen, het moet niet gekker worden…

BMW heeft sinds jaar en dag een sportief imago en dat laat zich merken in het volledige gamma. Van de allerlaagste instapper kan je al naar hartenlust rondstrooien met M logo’s, sportkits en Performance onderdelen. Aan de andere kant zijn er modellen die zich zonder problemen aan het stoplicht kunnen weren tegen menig sportwagen. De BMW M5 is daarvan een goed voorbeeld, we kunnen zelfs spreken van een wolf in schaapskleren.

In 2010 kregen we voor de vijfde keer een nieuwe 5-reeks en zoals altijd vindt deze zijn weg voornamelijk naar de leasemarkten. Hier en daar komen we sporadisch een sportieve eigenaar tegen met een 535d, maar het kan nog altijd beter. Voor de officiële M5 moesten we wachten tot het Autosalon van Frankfurt in 2011. In een prachtige blauwtint stond deze krachtbom ons daar te verwelkomen. Krachtbron van dienst is een Bi-Turbo V8 die we ook terugvinden bij andere M modellen als de X5 M, X6 M en de M6. Hiermee levert de Bimmer maar liefst 560pk en 680Nm, goed voor een begrensde topsnelheid van 250km/u en een sprinttijd van 0 en 100km/u van slechts 4,4 seconden. Voor een gezinswagen met vier volwaardige plaatsen én nog eens een ruime koffer is dit méér dan een positieve prestatie.

Vroeger, toen CO2-regels nog niet zo welig tierden had de BMW M5 een unieke V10 voorin. De keuze voor de Bi-Turbo V8 werd dan ook beïnvloed door de strengere regelgeving vandaag de dag. In vergelijking met een V10 stoot de huidige M5 maar liefst 25% minder CO2 uit, menig Bimmerboy is hier dan ook gigantisch trots op. Meer is toch vaak beter, vandaar dat de M5 fanbase in het begin wat terughoudend was voor de nieuwe krachtbron, maar na een tijdje was iedereen het erover eens dat de M5 nog steeds dé referentie is binnen dit segment.

De typerende brul was misschien wel weg, maar BMW loste dat tactisch op door binnenin het motorgeluid elektronisch te versterken. Hierdoor wordt de wagen wel wat klinischer, maar dat zal de eigenaar van deze supersedan worst wezen. Voor diegene die geen nood hebben aan vier deuren kunnen in hetzelfde gamma kiezen voor de BMW M6 die dezelfde krachtbron meekreeg. In beide topmodellen kan je trouwens nooit handmatig schakelen, hoogstens kan je terecht bij een semi-automatische setup. In Amerika daarentegen worden deze modellen wél optioneel aangeboden met een handbak omdat het verkoopcijfers daar hoger zouden liggen. Amerikanen en zelf schakelen, het gebeurt duidelijk toch meer dan we zouden denken..

In België mag je vanaf 108.000 euro zelf een nieuwe BMW M5 rijden, maar dan heb je wel een lege optielijst. Je kan gerust nog de prijs van een gewone 5-Reeks uitgeven aan diverse opties, de ene al wat noodzakelijker dan de andere. Standaard levert BMW wél al 19″ spaakvelgen en blauwgespoten remklauwen. Op verschillende kleurcombinaties is dit toch wel een mooi element, zien of de concurrentie zich in de toekomst ook zal laten beïnvloeden door deze gekleurde remklauwen. Die concurrentie vinden we voornamelijk in Duitsland met de Mercedes E63 AMG, Audi RS6 en de Porsche Panamera Turbo. Mocht je iets meer passie zoeken dan de Duitse degelijkheid kan je nog terecht bij de Engelse vrienden van Jaguar met hun XF-R.

Spotterseer gaat naar RS voor deze spot!

Gespot BMW M5 F10

Zelf ook iets gespot? Uploaden die handel