De nieuwe Volkswagen Golf wordt maar liefst 100 kilogram lichter.

UPDATE: De Volkswagen Golf VII is officieel, lees er hier alles over!

De onthulling van de Volkswagen Golf VII op 4 september (vóór het autosalon van Parijs dus) komt steeds dichterbij en zo was het ook stilaan tijd voor de eerste officiële details. Hoewel we al wisten dat de nieuwe Golf een stuk lichter zou worden, bevestigt Volkswagen nu een gewichtsreductie van maar liefst 100 kilogram. Het dieet werd vooral bereikt door het gebruik van sterker staal, zodat de totale noodzakelijke hoeveelheid staal afnam.

Honderd kilogram minder in de weegschaal leidt tot een verbruik dat tot 23 procent lager ligt en ook de CO2-uitstoot neemt met 13,9 procent af. Verder komt de Golf natuurlijk op het nieuwe gedeelde MQB-platform, dat gebruikt zal worden voor maar liefst 40 modellen. De extra winst door de gedaalde productiekosten zouden gebruikt worden voor het ontwikkelen van nieuwe modellen en het opwaarderen van de infotainment systemen in de wagens. Ook de eenmalige kosten liggen dankzij het MQB-platform 20 procent lager en de productietijd wordt zo met 30 procent verkort.

Tegenover het gedaalde gewicht staan grotere afmetingen: de Golf VII wordt 56 mm langer, 13 mm breder en 28 mm lager. De totale afmetingen zijn zo een lengte van 4.255 mm, een breedte van 1.799 mm en een hoogte van 1.452 mm. Ook de wielbasis nam met 59 mm toe, terwijl het spoor vooraan 8 mm breder werd en 6 mm achteraan. Naast een hoogstwaarschijnlijk sportiever rijgedrag resulteren deze cijfers in 15 mm meer beenruimte en 30 mm meer schouderruimte achteraan. De koffer wordt 30 liter groter en biedt voortaan dus plaats aan 380 liter bagage.

In de cockpit neemt de ruimte toe dankzij een elektronische parkeerrem in de plaats van een traditioneel exemplaar. Ook binnenin werd het gewicht met 12 kilogram verlaagd door onder andere een nieuw zetelontwerp (-7 kg) en een nieuwe bedrading (-3kg). Het totale gewicht van een Golf VII met standaarduitrusting klokt zo af op slechts 1.050 kilogram! Verder zal de stuurinrichting verschillende modi bevatten om elke bestuurder tevreden te maken: Eco, Sport, Normal, Individual en Comfort.

Over het motorgamma zijn nog niet alle details beschikbaar, maar wat wel zwart op wit staat, is een viercilinder 1.4-liter TSI met cilinder-deactivatie die 140 pk produceert. Gelinkt aan de zeventraps DSG-transmissie zou het verbruik beperkt worden tot 4,8 liter/100 kilometer. De CO2-uitstoot zou blijven steken op 112 g/km. Op het autosalon van Parijs eind september komt Volkswagen bovendien reeds met de Golf GTI, die een 2.0-liter turbomotor krijgt met om en bij de 225 pk. (Via: WCF)