Rijtest: Citroen DS5 2.0 HDi 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic
Conformisme, het was iets waar Citroën vroeger lak aan had. De laatste jaren werd het gamma echter steeds braver, tot de DS-reeks en met name de DS5 op het toneel verscheen.

Op de vraag wat voor een auto de Citroën DS5 nu eigenlijk is, is het niet makkelijk antwoorden. De DS5 is geen Sedan, Coupé, Hatchback of MPV, misschien komt een Shooting Brake nog het meeste in de buurt. Maar wat maakt het eigenlijk uit, hokjesdenken is duidelijk iets waarmee men zich bij Citroën liever niet bezig houdt. Het creatieve Franse merk van weleer lijkt wel helemaal terug te zijn sinds de lancering van de DS-reeks. Waar de DS3 en DS4 nog een redelijke graad aan conformiteit in zich hadden, is dat bij de DS5 helemaal verleden tijd. Het exterieur toont dat duidelijk aan, het lijnenspel is bij wijlen absurd, maar slaagt er toch in om een mooi geheel te vormen. De unieke koplampen en de daaruit voortvloeiende chromen bogen zijn maar een klein staaltje van de extravagantie die de DS5 kenmerkt. De indrukwekkende 19″ velgen, de aflopende Coupé-daklijn en de statige achterpartij met twee uitlaatpijpen maken het geheel af. Dit is het summum van Franse stijl.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Voor het interieur liet Citroën zich inspireren door de luchtvaart, het verwondert ons dan ook niet wanneer we binnenin meteen het cockpit-gevoel ervaren. Zo is de middenconsole licht naar de bestuurder gericht, doemt een head-up display in ons gezichtsveld op en werd de configuratie van het instrumentenpaneel duidelijk door de luchtvaart geïnspireerd. Ook de centrale positie van verschillende bedieningsorganen valt op, in de middentunnel bedien je bijvoorbeeld ondermeer de elektrische ruiten, wat ons evenwel aan de Porsche Panamera doet denken. Dit is premium op zijn Frans, de materiaalkeuze valt op zijn minst goed te noemen, al vallen er wel enkele kunststof panelen op te merken. De lederen stoelen zitten verder als fauteuils, en kunnen tot in detail worden ingesteld.Wie nog wat meer extravagantie wenst kan zelfs voor lederen stoelen met horlogeband motief kiezen, een ware streling voor het oog. Optioneel is een driedelig panoramisch dak bestelbaar, dat laat zich bedienen via een bedieningstunnel in de dakhemel, alweer een knipoog naar de luchtvaart. Enkel op praktisch vlak kan er nog wel wat verbeteren, zo zijn er geen bekerhouders te vinden in de middentunnel, en zijn de kleine opbergvakjes in de bedieningstunnel van de dakhemel echt wel voor een Franse taille ontworpen. Daartegenover staat wel een grote koelruimte in de middentunnel, waar makkelijk een literfles in past. Op de achterbank is er daarnaast ook voldoende ruimte, maar dan vooral in de lengterichting, wie groter is dan 1m90 zou zijn hoofd wel eens tegen het dakgehemelte kunnen stoten. De kofferruimte volstaat met 465 liter verder voor een reis met vier personen naar Zuid-Frankrijk, maar dat de koffer geen externe koffergreep heeft, stoorde ons dan weer enorm.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Volgens Citroën zou de DS5 wel eens de meest dynamische wagen kunnen zijn die ze ooit bouwden, de R-modellen buiten beschouwing gelaten. En we zullen maar meteen met de deur in huis vallen, die stelling lijkt te kloppen. In tegenstelling tot wat je zou vermoeden staat de DS5 namelijk niet op het onderstel van de C5, een model dat vooral bekend staat voor zijn groot dempingscomfort. De Citroën DS5 krijgt een veel stijver onderstel, met kortere veerpoten die het dynamisch karakter van de wagen in de hand moeten werken. Met resultaat, zo blijkt, want de DS5 is op een goed geasfalteerd wegdek een waar genoegen om te rijden. Hij doet zijn fors voorkomen zelfs vergeten en slaagt er in vlot lastwissels uit te voeren. De stuurinrichting is daarnaast voldoende accuraat om scherp te sturen, niet onmisbaar als je op dynamisch vlak wil concurreren met Duitsland. Toch roept de weg die Citroën met de nieuwe DS5 inslaat wat vragen op, met name klanten van het eerste uur zullen met dit model uit hun droomwereld van zwevend rijcomfort gehaald worden. Eens op een slecht wegdek is het onderstel van de DS5 namelijk niet verfijnd genoeg om het voor Citroën kenmerkende rijcomfort te bieden. Haal je er op een slecht wegdek nog enkel bochtencombinaties bij, dan lijkt de DS5 vaak nog na te stuiteren van de vorige bocht. Hier valt de DS5 dus een beetje door de mand, al kunnen de 19″ velgen op ons testmodel er wel voor iets tussen zitten. De DS5 blijft op dynamisch vlak echter wel de beste Citroën die we ooit reden.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Een merk dat graag een dynamisch rijgedrag predikt moet natuurlijk ook met enkele motoren die naam waardig op de proppen komen. Wij reden de krachtigste dieselmotor uit het gamma, de 2.0 HDi 160 met in België 163 pk en 340 Nm koppel. Daarmee sprint de DS5 van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 215 km/u. De prestaties van het blok laten zich daarbij vooral kenmerken door zijn groot koppelrijkdom vanaf 2.000 toeren per minuut, het blok is zo elastisch genoeg om zelfs in een heuvelachtig gebied de DS5 overal vlot door te trekken. Het verbruik viel aan de andere kant wel wat tegen, terwijl het merk een gemiddeld verbruik van 5,1 liter/100 km opgeeft, verbruikten wij tijdens onze test gemiddeld 7,3 liter/100 km. Zo’n groot meerverbruik deed onze wenkbrauwen fronsen, zeker omdat we tijdens onze trip van 2.500 km in totaal zo’n 2.000 km aan 130 km/u op Franse autosnelwegen aflegden, nochtans de natuurlijke habitat voor de DS5. Het blok gaf trouwens steeds het gevoel nog veel marge over te hebben, vreemd dus dat het daartegenover zo’n fors verbruik zet. Aan de manuele zesbak met lange halen zal het niet gelegen hebben, terwijl het gebrek aan een start/stop-systeem ons tijdens deze test niet veel brandstof heeft gekost.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Wie zuiniger wil zal vermoedelijk dus moeten kiezen voor een andere dieselconfiguratie, we reden bijvoorbeeld eerder de 1.6 e-HDi die met 115 pk en 270 Nm koppel een gemiddeld verbruik van 4,4 liter/100 km opgegeven krijgt. Enkel jammer dat de 1.6 e-HDI steeds gekoppeld wordt aan een gerobotiseerde zesbak die we niet zo konden smaken. Verder is er langs dieselzijde nog de keuze voor een 2.0 HDi met 135 pk en 320 Nm koppel die in theorie met 4,9 liter/100 km genoeg zou moeten hebben. Qua verbruik is echter de Hybrid4 aandrijving het meest interessant, die combineert een dieselmotor met een elektromotor en komt zo op 200 pk uit terwijl het gemiddeld verbruik 3,8 liter/100 km zou moeten bedragen, best wel een interessante keuze. Wie liever een benzinemotor kiest kan terecht bij een 1.6 THP met 155 of 200 pk.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport ChicRijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

De Citroën DS5 is er vanaf 30.185 euro, voor dat geld krijg je de 1.6 THP met 155 pk in de Chic uitvoering mee naar huis. De basisuitrusting is echter meteen wel vrij uitgebreid, met ondermeer airco, USB-aansluiting, LED-dagrijlichten en een licht- en regensensor sta je in ieder geval niet voor schut ten opzichte van een Duits premium merk. De hogere So Chic uitvoering kost minstens 32.985 euro en voegt aan de Chic uitrusting nog een cruise control, elektrische buitenspiegels, bluetooth, een analoge klok en een cockpit-dak toe. De hoogste uitvoering heet Sport Chic, maar laat die uitvoeringsnaam je vooral niet verwarren, want sportieve accenten krijg je hier niet te zien. Tenzij jullie lederen zetels, een head-up display, meedraaiende Xenon-koplampen en een navigatiesysteem wel meteen linken aan een racecircuit. Het hoogste uitvoeringsniveau is er vanaf 37.885 euro, en is enkel leverbaar met de krachtigste motoren.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Conclusie

Met de DS5 heeft Citroën opnieuw het creatiefste in zichzelf naar boven gehaald. Niet alleen op designvlak, maar ook op technisch vlak is deze Citroën niet echt traditioneel. De DS5 houdt het midden tussen verschillende wagentypes waardoor hij zich niet gemakkelijk in een hokje laat plaatsen. Het extravagante uiterlijk van het model kon ons wel smaken, terwijl we over de vormgeving van het interieur helemaal in de wolken waren. De inspiratie uit de luchtvaart zorgt voor een cockpit gevoel, terwijl de algemene afwerkingskwaliteit dicht aanleunt bij de Duitse standaard. De opbergruimte binnenin had echter wat beter bekeken kunnen worden, maar de koffer is ruim genoeg om met 4 personen op reis te vertrekken. Op technisch vlak laat de DS5 zich kenmerken door zijn uiterst dynamische ingesteldheid, de harde ophanging is een ware kentering voor alles wat Citroën ademt, maar is jammer genoeg niet verfijnd genoeg wanneer het wegdek te wensen over laat. De 2.0 HDi 160 die we reden past wel goed bij de DS5, koppelrijk en zeer comfortabel voor alle verkeer, enkel jammer dat er een grote dorst tegenover staat. De DS5 is er vanaf 30.185 euro, daarmee is hij zeker niet goedkoop, maar de uitgebreide standaarduitrusting houdt hem concurrentieel.

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Overzicht

+ Extravagante looks
+ Soepele 2.0 HDi 160
+ Meest dynamische Citroën
+ Interieurdesign en afwerking

– Geen koffergreep
– Verbruik 2.0 HDi 160
– Comfort op slecht wegdek
– Weinig opbergmogelijkheden binnenin

Rijtest Citroen DS5 2.0 HDI 160 Sport Chic

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Citroën DS5 2.0 HDi 160 Sport Chic"

  1. Dequal 28-08-2012 om 13:44

    Op en top Zuiderse foto’s! Love it.

    • PJS 29-08-2012 om 22:47

      Thanks, het Zuiderse sfeertje past natuurlijk helemaal bij deze DS5.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...