Gespot Geel
Geel is misschien niet de populairste kleur voor een auto, maar het kan er vaak goed uitzien!

Ferrari 458 Italia – 458 Spider – 550 Maranello

Op zich al een gele combo die geen gelijke kent. Allemaal raspaarden uit Maranello in het Giallo Modena (of in mensentaal gewoon geel). De 458’s krijgen hun kracht uit een 4,5-liter V8 die achteraan geplaatst werd, goed voor 571 pk. Bij de 550 Maranello ligt er vooraan een 5,5-liter V12 met 485 pk. In de huidige prestatiegerichte sportwagen wereld lijkt dat niet bijster veel, maar bij de lancering in 1996 was dit het topmodel van het V12-gamma.

Met deze gele 3 raspaarden kan iedereen zich wel een aangenaam middagje amuseren, al heeft de Spider een extra troef tijdens warme zomerdagen. Ondanks het feit dat de meeste hedendaagse Ferrari’s rood zijn, is het historische kleur geel. Toen Ferrari zich enkel bezighield met de motorsport waren gele wagens gemakkelijker te onderscheiden van de concurrentie. Toen de Italianen in 1949 ook met personenwagens kwamen aanzetten kwam de beroemde roodtint op de proppen.

Gespot Geel

Maserati Quattroporte

De Quattroporte is een tijdloos stijlicoon dat garant staat voor grote prestaties zonder aan comfort in te boeten. De eigenaar van dit Belgisch exemplaar wou daarbovenop nog wat meer aandacht, en koos voor deze bijzondere kleur. Van de Quattroporte zijn er al vijf types gelanceerd sinds 1963, binnenkort zou Maserati de nieuwste telg gaan voorstellen.

De huidige generatie zag het daglicht op het Autosalon van Genève in 2004 en was direct een succes. De V8 krachtbron is afkomstig van Ferrari en leverde ongeveer 400 pk wat voldoende was om in 6 seconden de 100 km/u af te tikken en pas te stoppen bij 269 km/u. De eerste generatie versnellingsbakken waren wel verantwoordelijk voor heel wat wrevel, vandaar dat bij de facelift in 2008 een merkbare update werd doorgevoerd. Mocht je nu nog een huidig exemplaar willen aankopen dan kan je kiezen tussen de Quattroporte, Quattroporte Executive GT, Quattroporte Sport GT en de Quattroporte Sport GT S, van sportief tot sportiefst. Deze beginnen bij € 116.000 en gaan door tot € 150.000, maar als je even aandringt kan je misschien wel een mooi prijsje krijgen.

Gespot Geel

Audi TT RS

De sportiefste TT in het huidige gamma is nog steeds de TT RS met de prachtig klinkende vijfcilinder die goed is voor 340pk. Bij de ontwikkeling was het trouwens lang zoeken naar een passend motorblok, na diverse gefaalde testen met andere varianten. Het speciaal ontwikkelde motorblok voor de Amerikaanse Jetta bood gelukkig soelaas, de succesvolle geschiedenis van Audi met vijfcilinders zal ook wel wat meegespeeld hebben. Zoals elk RS product van de Quattro divisie krijgt de TT een stoere facelift met oa. twee ovalen uitlaatpijpen, een honingraad grille vooraan en dikke velgen. Deze TT-RS is overigens de enige RS die niet bij Quattro in Neckarsulm gebouwd wordt, maar bij de andere TT’s in Hongarije.

Vaak wordt de TT verweten dat hij nogal vrouwelijk is, maar de prestatiecijfers van dit model liegen er niet om. Een begrensde topsnelheid van 250km/u, 0-100 km/u in 4,5 seconden en een aangepaste ophanging. Een TT-RS Coupé kost € 59.000 en voor de Roadster komt daar nog € 2.000 bovenop, zonder de Duitse optiepolitiek in achting te nemen. Als het nog wat meer mag zijn, dit jaar is de TT RS Plus onthuld, die nog wat meer goodies én 20pk meer heeft.

Gespot Geel

 Zelf ook iets geels gespot? Uploaden die handel