Rijtest Skoda Citigo 2012
Dat Skoda de laatste jaren flink is gegroeid mag duidelijk zijn, het merk heeft dankzij moeder Volkswagen nu ook een stadswagen in het gamma.

Dat Volkswagen zijn zinnen heeft gezet op het laagste autosegment mag duidelijk zijn, na de introductie van de Volkswagen Up! werden namelijk ook twee bloedverwanten voorgesteld: de Spaanse Seat Mii en de Tsjechische Skoda Citigo. Technisch zijn de drie modellen identiek, maar elk merk kreeg wel de kans om zijn eigen accenten te leggen. Skoda koos ervoor om zijn kleine stadsauto een statige en strenge blik mee te geven door een redelijk sobere, verchroomde grille te gebruiken. Veel emotie zit er niet in, maar de Citigo maakt zo wel een meer volwassen indruk dan zijn lengte van 3,56 meter doet vermoeden. De achterkant kreeg zijn eigen unieke achterlichten mee, waardoor de wagen zich ook hier duidelijk kan onderscheiden van zijn bloedverwanten. Leuk detail is verder dat de Citigo als eerste Skoda het nieuwe logo van het merk krijgt, het begin van een nieuw tijdperk?

Rijtest Skoda Citigo 2012

Rijtest Skoda Citigo 2012Rijtest Skoda Citigo 2012

Zoals je mag verwachten van een goedkope stadsauto is de Citigo binnenin eerder sober aangekleed, maar dat wil niet zeggen dat het interieur niet kwalitatief is. Zo zitten de stoelen opvallend goed, werden veel soft-touch materialen gebruikt en heeft Skoda enkele interessante praktische aanpassingen doorgevoerd in het interieur. Zo vinden we op allerlei plaatsen slimme houders, haakjes en netjes die het opbergen van spullen een stuk eenvoudiger maken. Zo zien we bijvoorbeeld een netje aan de voorstoelen om een flesje water in op te bergen en vinden we aan de voorruit een houder voor je parkeerticket, het zijn kleine dingen die het toch een stuk aangenamer maken aan boord. Maar er zijn ook wel enkele compromissen die je met de Citigo moet sluiten, kies je bijvoorbeeld voor elektrische ruiten, dan kan je de rechterruit vanaf de linkerkant niet openen. Daarnaast kunnen ook de zijspiegels enkel manueel worden aangepast en zijn er maar twee frontale ventilatiemonden aanwezig, niet ideaal voor de zomer. De kofferruimte is met zijn 251 liter dan weer wel genereus, klap je de achterbank neer dan kan zelfs 951 liter mee, alleen jammer dat de hoedenplank niet automatisch mee opent met de kofferklep en telkens handmatig moet worden neergelegd. Erg vervelend, want als je dit vergeet zie je niets meer door de achterruit.

Rijtest Skoda Citigo 2012

Rijtest Skoda Citigo 2012Rijtest Skoda Citigo 2012

Onder de motorkap van de Citigo kan enkel voor een 1-liter grote driecilinder gekozen worden, die is beschikbaar met 60 of 75 pk. De motor wordt steeds gekoppeld aan een manuele vijfbak, die schakelt erg soepel maar de schakelpook zelf voelt door de materiaalkeuze wat goedkoop aan. Zuinig is de Citigo op papier sowieso, zeker als je voor de GreenTec versie kiest, dan zou 4,1 liter/100 km genoeg moeten zijn, omgerekend is deze goed voor een CO2-uitstoot van amper 96 gram/km. Wij reden de versie met 75 pk, en waren erg te spreken over de algemene prestaties van het blok. De motor is uiterst stil, presteert naar verwachting en verbruikt volgens onze metingen slechts 5 liter/100 km. Een sprint van 0 naar 100 km/u doet de Citigo met 75 pk in 13,2 seconden, maar in realiteit voelt de Citigo zeker niet traag aan. Door zijn laag gewicht slaagt hij er in om vlot tussenacceleraties mogelijk te maken, de topsnelheid ligt daarnaast boven de 170 km/u.

Rijtest Skoda Citigo 2012

Rijtest Skoda Citigo 2012Rijtest Skoda Citigo 2012

Het rijgedrag van de Skoda Citigo is goed uitgekiend. In de stad voelt deze kleine stadswagen zich uiteraard het beste thuis, dankzij zijn compacte afmetingen en korte draaicirkel laveer je hem met de vingers in de neus door het stadsverkeer. Ga je buiten de stad, dan valt de stugge vering van de Citigo op, die zorgt voor een goede wegligging en een veilig weggedrag. Maar keerzijde van deze medaille is dat de Citigo een slecht wegdek iets minder goed kan verteren. Rijplezier is er echter ook te vinden in de Citigo, wanneer je wat meer op de limiet gaat rijden merk je dat deze stadswagen in bochten best wat kan verdragen. Ga je toch iets te ver, dan zijn het de kleine banden die geleidelijk hun grip verliezen, maar alles blijft ten allen tijde veilig en controleerbaar. Zelfs met het ESP uitgeschakeld houdt de elektronica nog een oogje in het zeil.

Rijtest Skoda Citigo 2012

Rijtest Skoda Citigo 2012Rijtest Skoda Citigo 2012

Je hebt al een Skoda Citigo vanaf 8.780 euro, en daarmee is hij een kleine 700 euro goedkoper dan de Volkswagen Up! en iets duurder dan de Seat Mii. De standaarduitrusting is echter betrekkelijk karig, zo is in de Active uitvoering de bestuurderstoel niet in de hoogte verstelbaar, en krijg je ondermeer geen radio en elektrische ruiten. De Ambition uitvoering is er vanaf 9.730 euro, en biedt de belangrijkste visuele en functionele extra’s aan. Maar zelfs in de hoogste Elegance uitvoering is airco niet standaard, voor een manuele airconditioning moet je zo steeds 760 euro neertellen. Verder betaal je 350 euro voor Metallic lak, kost een draagbaar navigatiesysteem 380 euro en is ook een boordcomputer (50 euro) steeds een optie. De veiligheidsuitrusting is bij alle uitvoeringen echter wel steeds standaard aanwezig.

Rijtest Skoda Citigo 2012

Conclusie

Skoda heeft met de Citigo duidelijk zijn accenten gelegd. Met de slagzin Simply Clever in het achterhoofd ging het vooral in het interieur aan de slag om het geheel met kleine aanpassingen nog een stuk praktischer te maken. De Citigo biedt best veel ruimte voor zijn compacte buitenafmetingen, daarnaast is het interieur erg degelijk afgewerkt, waardoor het aangenaam vertoeven is binnenin. Onder de motorkap presteert een 1-liter driecilinder helemaal op maat van de kleine stadswagen, het rijgedrag is daarnaast zeer volwassen. Compromissen zal je met de Citigo echter sowieso moeten sluiten, zo getuigen de kleine ergernissen in het interieur en de steeds optionele airco. Het is maar steeds de vraag hoeveel auto je wilt voor je geld, want de Skoda Citigo is met zijn vanafprijs van 8.780 euro een koopje, en dan is het nogal moeilijk om ook echt alle snufjes aan boord te verwachten.

Rijtest Skoda Citigo 2012

Overzicht

+ Praktische extra’s interieur
+ Zuinige motor
+ Prijs

– Kleine interieurdetails zoals hoedenplank en elektrische ruitbediening

Rijtest Skoda Citigo 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir