Test Audi A3 2012
Wij worden volwassen met 18 jaar op de teller, de Audi A3 reeds met 16 jaar.

Kopenhagen, 11u30. Na een korte vlucht uit Brussel landen we in de hoofdstad van Denemarken, dé stad die Audi heeft uitgekozen voor de wereldwijde lancering van de nieuwe A3. Beiden delen volgens de marketeers uit Ingolstadt immers drie waarden: groen, strak en vooruitstrevend. Het zijn eveneens enkele kenmerken die de nieuwe A3 in staat moeten stellen het succes van de vorige generatie te evenaren. Bijna 2 miljoen exemplaren rolden zo van de band, terwijl de eerste generatie nog flirtte met de kaap van 1 miljoen. Even op straat komen is eigenlijk al voldoende om te zien wat een verkoopskanon de A3 voor Audi is, om elke hoek staat of rijdt er wel eentje. Half werk doen is dus geen optie, Audi zet alles op alles en legt de lat bij de derde generatie hoger dan ooit.

Test Audi A3 2012

We komen de luchthaven nog maar buiten en zien op een gebouw een reuzachtige reclameaffiche waarop we de nieuwe A3 herkennen. Onmiskenbaar een A3, zoveel is duidelijk. Origineel en vernieuwend kunnen we het design niet noemen, strakker dan ooit is het wel. En hoewel sommigen onder ons het al eens saai durven te noemen, de onmiddellijke identificatie van de wagen is een niet te onderschatten voordeel. De wijzigingen bleven op Duitse wijze berekend: een voortaan hexagonale grille, nieuwe koplampen met (optioneel) nieuwe LED’s en een strakkere daklijn. Wie de Xenon’s met LED’s vooraan betaalt, krijgt ook achteraan LED-technologie. Bovendien zijn ook de afmetingen nauwelijks gewijzigd: een lengte van 4.237 mm, een hoogte van 1.421 mm en een breedte van 1.777 mm (+12 mm). De wielbasis nam met 23 mm toe tot 2.601 mm.

Test Audi A3 2012

Na een piekfijn verzorgde lunch in de Audi Welcome Lounge krijgen we eindelijk het stuur van de nieuwkomer in handen. In ons geval was dat een knap driespaaks sportstuur met afgeplatte onderkant, het standaard vierspaaks stuurwiel is iets soberder. Maar vergis u niet, als totaalplaatje is het interieur van de nieuwe A3 allesbehalve sober. Als we zelfs één kenmerk moeten opnoemen waarin Audi zich onderscheidt van zijn premium concurrenten is het precies dat. Van de inventieve ventilatiemonden die ofwel een gerichte straal lucht blazen ofwel een totale dispersie bekomen, tot het knappe uitschuivende 7-inch MMI-multimediascherm met optioneel zelfs een trackpad zoals we het kennen uit de modellen aan de top van het Audi-gamma. Alles is perfect georganiseerd en duizendmaal overdacht. Om ruimte te besparen in de middenconsole werd de klassieke handrem zo vervangen door een elektronisch exemplaar, terwijl wij zelfs durven wedden dat over het exacte ‘klikken’ van de draaiknop voor de airco urenlang werd beraadslaagd. Best-in-class, zonder twijfel.

Test Audi A3 2012

Test Audi A3 2012Test Audi A3 2012

Achter de vier ringen op de grille schuilde in ons rode testexemplaar een 1.8-liter TFSI benzinemotor, goed voor een vermogen van 180 pk en een koppel van 250 Nm. Twee nokkenasprofielen aan de uitlaatzijde zorgen ervoor dat de motor bij lage toerentallen bovendien extra koppel produceert, volgens Audi zelfs vanaf 1.250 toeren per minuut. Wij vonden de trekkracht iets hoger in het toerenspectrum, maar echt ver moesten we niet zoeken. De wagen is uitermate vlot en wordt daarbij geholpen door een standaard S-Tronic transmissie. Een sprint van 0-100 km/u neemt slechts 7,2 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 232 km/u, waarmee het voorlopig de snelste A3 in het gamma is. Audi biedt bij de lancering ook een 1.4-liter TFSI met 122 pk en een 2.0-liter TDI met 150 pk aan, maar iets later komt er ook een 1.6-liter TDI met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km. Tijdens het diner ’s avonds werd ons bovendien ook een A3 e-tron productiemodel beloofd en dat er ook een S3 komt, lijkt in de sterren geschreven.

Test Audi A3 2012

Over het verbruik van de nieuwe A3 durven we voorlopig weinig beweren, het testparcours bestond immers zo goed als uitsluitend uit autosnelweg. Audi geeft een gemiddelde op van slechts 5,6 l/100 km, maar zoals de gewoonte dicteert zal de dorst in realiteit vermoedelijk iets groter zijn. Hoe mooi het omringende landschap bij de testrit ook was, de gelegenheid ontbrak om de A3 grondig te leren kennen. Na een impressionante oversteek van Denemarken naar Zweden via de Sontbrug hielden we gelukkig even halt bij Audi’s S-Arena. Daar konden we de dynamische karakteristieken van de A3 iets beter aan de tand voelen op een met kegels afgezet parcours. En daarbij viel meteen op dat de nieuwe A3 maar liefst 80 kilogram lichter werd dan zijn voorganger, in totaal nog amper 1.175 kg in de weegschaal leggend (1.4 TFSI). Het stuur mag dan nog weinig informatie doorspelen, op elke input wordt alert gereageerd. De A3 ging dan ook zeer speels de kegels om, al krijg je in extremis natuurlijk met onderstuur te maken. Voor we Audi’s S-Arena verlieten kwam er bovendien nog een kleine verrassing: een rondje over de Sturup Raceway met zowel een Audi S6, S7 als S8. De kers op de taart! Bekomen kon in de terugweg naar het hotel als passagier in een A3 2.0-liter TDI, waarbij opviel hoe comfortabel de nieuwkomer eveneens is.

Test Audi A3 2012

Test Audi A3 2012Test Audi A3 2012

Conclusie

Al was de korte kennismaking met de nieuwe Audi A3 verre van voldoende om een definitief oordeel te vellen, de eerste indruk was opmerkelijk positief. De A3 lijkt volledig volgroeid: een strak design, een volwassen weggedrag en een werkelijk prachtig interieur. Hij is dus klaar voor de strijd, want de BMW 1-Reeks, Mercedes A-Klasse en nu ook de Volvo V40 zullen zich niet zomaar laten overrompelen. Natuurlijk heeft alles wel zijn prijs: de goedkoopste A3 kost 23.100 euro en herbergt een 1.4-liter TFSI, de 1.8-liter TFSI brengt minstens 29.650 euro op en de 2.0-liter TDI gaat voor niet minder dan 24.500 euro de deur uit. Niet goedkoop, maar dat was zijn voorganger evenmin.

Test Audi A3 2012

Overzicht

+ Interieur
+ Design
+ Weggedrag

– Optiepolitiek

Test Audi A3 2012

Tekst & Foto’s: Tim De Baets