V40 cover
Volvo doet met de V40 een nieuwe wind waaien in het segment van de compacte middenklasse.

Volvo staat al jaren bekend als pionier op het vlak van veiligheid. De lijst van veiligheidsgadgets is lang en ondertussen hebben ze al ongeveer 40 vernieuwingen doorgevoerd. GroenLicht mocht onlangs hun nieuwste model testen en vroeg zich af of ze nog steeds dezelfde koers varen. We kregen de V40 D3 Summum mee. Uitgerust met een stevige vijfcilinder diesel die goed is voor 150 pk en 350 Nm koppel brengt deze “D3”-uitvoering een CO2-uitstoot van 114 g/km en een theoretisch gecombineerd verbruik van 4,3 l/100 km met zich mee. De Summum-uitrusting bevat lederen zetels, keyless entry/start, LED-daglichten in de voorbumper en nog een kleine twintigtal opties; heel wat luxe voor 4.750 euro extra.

Volvo V40 front

Het design van de V40 is te danken aan Peter Horbury, een Brits designer, die na dit ontwerp naar Geely is overgestapt. Horbury zet met de V40 een logische stap in de evolutie naar een modern en jonger imago. De neus lijkt beïnvloed te zijn door die van de V60 en de S60, maar blijft trouw aan z’n oorsprong dankzij de grote grille met diagonaal en een logo dat symbool staat voor kwaliteit. Het vernieuwen van de achterkant lijkt wel een trend in het C-segment en ook de V40 speelt mee. De koffer kent een kleine knik die zorgt voor een sportievere en stoerdere look: pluspunt! Verder zorgen de LED-lichtjes voor een speels element en ook het (optioneel) panoramisch dak is een echte aanrader.

Binnenin is de V40 vernieuwend, maar tegelijk wordt er op veilig gespeeld. De middenconsole bevat de typische regelknoppen en climate control die beiden eenvoudig te bedienen zijn. De boordcomputer en het navigatiesysteem werken uitermate vlot en ook de stembediening is verrassend aangenaam. Aan de bestuurderszijde merken we een dynamisch snelheidsdisplay. Men kan kiezen uit drie standen: Performance, Elegance & Eco. Elk van de drie modi kleuren de tellers anders en laten de parameters variëren. Zet je hem in de Eco stand, dan worden centraal de snelheid, links het optimale verbruik en rechts de toerentallen verticaal uiteengezet. Met een draai aan de knop krijgen we het Performance-display; de centrale teller toont de toeren, met rechts de ingezette pk’s en links de watertemperatuur. Allemaal wel leuk, maar we vonden ook enkele kleine minpuntjes. De textuur van het dashboard lijkt nogal goedkoop, de brandblusser aan de passagierszijde vermindert het comfort en de optie “dubbele kofferbodem” leek ons eerder plaats in te nemen dan te creëren.

volvo intérieur

tellers elegance

Eén van de grote pluspunten van de V40 D3 ligt volledig vooraan de wagen. De vijfcilinder 2.0-liter dieselmotor produceert 150 pk bij 3.500 toeren/min en brengt al vanaf 1.500 toeren/min 350 Nm koppel op de voorbanden. Hoge of lage toeren, de power is dus altijd te voelen en blijft mooi verdeeld. Een zeer soepele acceleratie zonder enige turbolag of hapering zorgt voor een sprint naar 100 km/u in 9,6 seconden. Bij maximaal 4.500 à 5.000 toeren schakelen we aangenaam vlot naar de volgende versnelling. Aangekomen in 6e versnelling bolt de wagen nog tot een top van 220 km/u. De combinatie met een verbruik van amper 4,3 liter en een uitstoot van slechts 114 g/km maakt de prestaties uiterst efficiënt. Spijtig genoeg konden we ditmaal niet de efficiëntie van de Geartronic- of Powershift automaat testen.

front action

De V40 wordt gebouwd op het aangepaste Ford C1 platform, dat ook bij de C30 gebruikt wordt. Volvo stond er wel op dat alles werd nagekeken en ze pasten dan ook elke veer en demper aan naar hun wensen, met een verrassend resultaat. Zowel de aangepaste veren als dempers zorgen voor een comfortabele rit. Bij hogere snelheden en bochtigere parcours vertoont de V40 bijzonder weinig bodyroll en de sportieve wegligging geeft je een veilig gevoel. De voorwieler is afgesteld op onderstuur, welke je enkel bereikt bij te hoge snelheid. Het stuur is vrij precies en stuurt goed in. Voor de iets scherpere bochten heb je echter meestal niet genoeg met de standaard kwartslag stuurbeweging, wat soms wat raar aanvoelt. Over de wegligging valt dus helemaal niet te klagen en dankzij de perfect regelbare zetels komen we ook makkelijk tot de ideale zitpositie die ook wel helpt bij het beheersen van de wagen.

volvo V40 sideways

Tot slot proberen we antwoord te geven op de vraag of Volvo nog steeds evenveel aandacht aan veiligheid besteedt. De V40 draagt een primeur mee voor de auto-industrie: namelijk de “Pedestrian Collision Airbag”. Bij aanrijding met een voetganger komt er een airbag tevoorschijn van onder de motorkap. Verder krijg je nog het City Safety systeem mee. Dit helpt je bij het voorkomen van botsingen in de stad. Alle andere snufjes zoals BLIS (Blind Spot Information System), driver alert system of adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, etc. zijn niet standaard, maar voor een extra 2.000 euro krijg je een van de veiligste bolides op de markt. Safety? Check!

Conclusie

Volvo lijkt met de V40 op de juiste koers. Als het hun doel was om concurrentie te bieden tegen de heerschappij van BMW en Audi in het segment, zijn ze er verrassend goed in geslaagd! We waren aangenaam verrast en het staat boven water dat we een nieuwe frisse wind voelen, die hopelijk een trend zet en andere merken aanzet te vernieuwen. De romige vijfcilinder is maar één van de vele mogelijkheden, maar ongetwijfeld een aanrader. Ook de slimme en relatief goedkope optiepolitiek is doorslaggevend en als we dit nu net combineren met de prestaties en uitstoot? Goedgekeurd!

Overzicht

+ Veiligheid
+ Prestaties
+ 2.0 dieselmotor

– Ruimtebenutting optimaal?

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen