Lotus Esprit Future
Er pakken donkere wolken boven het merk Lotus, na het ontslag van Dany Bahar en het links laten liggen van het Autosalon van Parijs, moet het nu haar ambitieuze plannen bijstellen.

De groteske plannen die Lotus twee jaar geleden op het autosalon van het Parijs onthulde werden eigenlijk al van bij de start op de nodige scepsis onthaald. Hoe kon een klein merk als Lotus meer dan vijf modellen lanceren op korte termijn? Het megalomane project ging uiteraard gepaard met forse investeringen, en net aan financiering ontbreekt het in deze turbulente tijden. Begin dit jaar werd Lotus dan ook verkocht aan een Maleisische investeerder, die nu met de grove borstel door de plannen van ex-CEO Dany Bahar gaat.

De investeerder liet een nieuw business plan opmaken dat een stuk realistischer zal zijn dan het voorgaande, veel details krijgen we echter niet. We gaan er echter van uit dat één à twee modellen de plannen zullen overleven. Grootste kanshebber lijkt ons de Esprit, die als echte Supercar in het gamma opgenomen zou kunnen worden, en zich boven de Evora moet positioneren. Het model zou volgens de originele plannen gebruik maken van een 5-liter V8 met 620 pk en 720 Nm koppel, maar daarvoor zou Lotus een motor bij Toyota/Lexus moeten kopen. Ondertussen is echter beslist om een eigen 4.2-liter V8 te ontwikkelen met 570 pk. Een sprint van 0 naar 100 km/u zou voorbij zijn in 3,4 seconden, terwijl de snelheidswijzer moet pieken bij 330 km/u. (Via: AutoCar)