Mercedes CLS63 AMG Shooting Brake
Een grote koffer, 525 pk en 700 Nm koppel, de CLS 63 AMG Shooting Brake in een notendop.

Vorige week reeds konden we een eerste foto zien, vandaag komt Mercedes naar buiten met alle details. De reguliere CLS Shooting Brake is nog maar officieel en een weekje later worden we al getrakteerd op de hete versie ervan, la vie en rose voor de autoliefhebber. Design, bruikbaarheid en prestaties, drie woorden die de kern vormen van de CLS 63 AMG Shooting Brake.

Hoewel we het reeds konden raden en vorige week ook al meegaven, herhalen we hier eventjes de naakte cijfers: 525 pk en 700 Nm koppel. De Edition 1 variant voert het vermogen van de 5.5-liter biturbo op tot 557 pk, het koppel blijft in dat geval steken op een bandenversleurende 800 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u duurt respectievelijk slechts 4,4 en 4,3 seconden, terwijl de topsnelheid naar AMG-gewoonte begrensd werd op 250 km/u. Het verbruik is in beide versies gelijk en is met gemiddeld 10,1 liter/100 km minstens efficiënt te noemen voor een wagen als deze.

Schakelen gebeurt via de gekende AMG Speedshift MCT 7-Speed met dubbele koppeling, waarbij vier verschillende modi mogelijk zijn. Controlled Efficiency, waarbij het start/stop-systeem immer geactiveerd is, Sport, Sport plus en Manual. Naargelang de gekozen modus krijg je een significant verschillend rijgedrag: van saai tot pure porno. En dat geldt ook voor de ophanging, sturing en het remsysteem. Het AMG Ride Control zorgt hier voor het veranderen van karakter: Comfort, Sport en opnieuw Sport plus. Naar goede gewoonte kreeg de AMG-versie eveneens een grotere negatieve camber en breder spoor, vooraan 56 mm om precies te zijn. Groter zijn verder ook de remschijven, die het grote gevaarte veilig tot stilstand brengen. Optioneel kan je kiezen voor geperforeerde en geventileerde keramische remschijven die 360 mm groot zijn, verscholen achter de knappe 19-inch lichtmetalen velgen.

Maar je herkent de CLS 63 AMG Shooting Brake natuurlijk ook aan zijn onderscheidende vier chromen uitlaatpijpen, de AMG-grille en de specifieke motorkap. Bumpers, zijschorten en een “V8 BITURBO” op de flank doen de rest. Binnenin krijg je AMG sportzetels in nappa leder, veel pianolak en de het gekende analoge klokje. De bestuurder krijgt bovendien alle nodige informatie via het AMG instrumentenpaneel en zelfs een Racetimer. Een nieuw kenmerk dat voortaan alle AMG-voertuigen zal sieren is tot slot de elektronische sleutel, die een chroom afwerking kreeg. Als je genoeg geld gespaard hebt, blijft het wel nog even wachten: de lancering is gepland voor oktober 2012.