Rijtest Peugeot 208
De Peugeot 208 is een stuk sportiever, kleiner en tegelijk ruimer dan zijn voorganger.

De nieuwe Peugeot 208 is een kleine wagen, maar wel eentje met grote verwachtingen. De 205, 206 en de 207, het waren allen -en zeker de eerste twee- echte kaskrakers. Met de nieuwe 208 wil Peugeot dat succes natuurlijk bestendigen, zelfs verbeteren. De wagen moet het in het felbevochten B-segment opnemen tegen onder andere de Opel Corsa, Ford Fiesta en Renault Clio. Er rust dus een serieuze opdracht op de schouders van de kleine leeuw, maar Peugeot heeft er alles aan gedaan om hem te helpen slagen in zijn opzet. De Fransen kozen voor een terugkeer naar de oorsprong, gecombineerd met alle high-tech van vandaag. Een weekje op stap met de snelste diesel moest al snel duidelijk maken hoe goed de 208 alle verwachtingen inlost.

Rijtest Peugeot 208

Een terugkeer naar de oorsprong betekende eerst en vooral kleinere afmetingen. De 207 was te groot geworden, zag er eerder lomp uit en legde te veel kilo’s in de weegschaal. Daarom werd er drastisch gesnoeid: de 208 werd 7 centimeter kleiner en weegt 110 kilogram minder dan zijn voorganger. Uiteindelijk werd de wagen  3.962 mm lang, 1.739 mm breed en 1.460 mm hoog. Het gewicht komt met 975 kilogram onder het ton uit. Ook ziet hij er een stuk dynamischer uit: de neus werd sportiever, achteraan herkennen we de lichtblokken van de SR1 Concept en langszij vinden we karakterlijnen die afhankelijk zijn van de koetswerkvariant. De driedeurs oogt zo nóg sportiever dan de vijfdeurs. Smaken mogen dan nog verschillen, dat de 208 tijdens de eerste maanden na zijn lancering er zelfs in slaagde beter te doen dan de verkoopsverwachtingen, zegt genoeg. Met het hippe en jeugdige uitzicht zal Peugeot er volgens ons ook in slagen opnieuw meer jonge mensen voor zich te winnen dan met de 207. Qua esthetiek: opzet geslaagd!

Rijtest Peugeot 208

En hoewel de Peugeot 208 kleiner werd, is er daar binnenin niets van te merken. Ondanks het feit dat hij 7 centimeter korter werd, nam de beenruimte achterin toe met 5 centimeter. Zelfs de kofferruimte groeide met 15 liter tot een totaal bagagevolume van 285 liter. Het ruimtegevoel nam nog extra toe dankzij het panoramisch glazen dak in onze testwagen. De Fransen hebben uitgebreid nagedacht over deze wagen, dat mag duidelijk zijn. Het kernwoord dat ze daarbij in het achterhoofd hielden: ergonomie. Zo lezen we de snelheid niet langer af door het stuur, maar verhoogde Peugeot het instrumentenpaneel zodat we onze blik minder van de weg hoeven te houden. Het is even zoeken naar de ideale stuurstand zodat geen tellers belemmerd worden, maar de uitgebreide instelmogelijkheden maken daarvan een koud kunstje. Verder vinden we centraal ook een groot 7-inch aanraakscherm dat instaat voor multimedia, connectiviteit en navigatie. De bediening scoort lagere punten op intuïtiviteit dan om het even welk Apple-product, maar eens je er mee weg bent, is het meer dan prettig. Ook de visualisatie is uiterst aangenaam. Het dashboard geeft verder een veel afgewerkter gevoel dan de 207, met heel wat knappe stijlelementen. Het geheel oogt een stuk strakker en optioneel kan je het dashboard zelfs in het leder laten overtrekken. De gebruikte materialen mogen dan nu en dan discutabel zijn, Peugeot moet de 208 natuurlijk betaalbaar houden. Hoe dan ook, wij vergaten al snel op weg te zijn met een kleine B-segmenter.

Rijtest Peugeot 208

Rijtest Peugeot 208

Het is niet alleen aangenaam vertoeven, maar ook aangenaam rijden met de 208. En dat rijplezier begint bij het enorm kleine stuurtje, dat goed in de hand ligt. De sturing voelt eerder zwaar dan licht aan, maar nu en dan eens artificieel. We klagen echter allesbehalve, de 208 stuurt een stuk sportiever dan zijn oubollige voorganger. Het dynamische chassis en het eerder vernoemde dieet laten zich duidelijk voelen. Het plaatje klopt, zoveel is zeker. En de lekker ouderwetse handrem, die maakt het geheel compleet. Verder blijft de 208 met 16-inchers voldoende comfortabel, al kunnen we ons inbeelden dat op comfort ingestelde klanten beter niet voor een velgmaatje groter gaan. De zetels geven tot slot een uitstekende zijdelingse steun en kunnen zowel liefhebbers van een hoge als lage zitpositie bekoren door het ruime instelbereik. Conclusie: qua dynamiek maakt de 208 gehakt van de 207.

Rijtest Peugeot 208

Rijtest Peugeot 208Rijtest Peugeot 208

Het hoeft waarschijnlijk niet te verbazen dat wij met dit weggedrag nog extra uitkijken naar de Peugeot 208 GTI, die onder de motorkap een 1.6-liter THP met 200 pk krijgt. Het is echter nog even wachten op dat kleine scheurijzer, dus gingen wij op stap met de krachtigste diesel: de 1.6-liter e-HDI met 115 pk. Uit het standpunt van de autoliefhebber meteen ook de verkeerde brandstof, maar toch deze waar het merendeel der klanten op zal viseren. Naast het genoemde vermogen levert de krachtbron 270 Nm (285 Nm met overboost), officieel vanaf 1.750 toeren. Wij voelden een echte duw in de rug pas bij 2.000 toeren, een punt van waar de 208 echt snel begint aan te voelen. Het is daarom geen waar kanon, maar met 9,7 seconden van 0-100 km/u is de 208 behoorlijk vlot. De topsnelheid bedraagt 190 km/u. Bovendien behoort het blok net als 3 andere van de 5 dieselmotorisaties tot de categorie van de microhybrides, wat het verbruik een stuk drukt. Officieel vraagt de wagen 3,8 liter/100 kilometer, wij sloten de week af met 5,7 liter/100 kilometer op de teller. Echt ecologisch rijden kan het verbruik al snel met een liter verminderen, maar voor een dynamische rijstijl moet je betalen. Zoals meestal het geval is bij deze kleine turboblokjes, bepaalt de rechtervoet de uiteindelijke rekening aan de pomp. Waar we wel niet omheen kunnen, is het geniale start/stop-systeem, waarop we iets dieper ingingen bij de rijtest van de 308. Onder de 20 km/u valt de motor reeds stil, terwijl bij het terug inschakelen van de motor niet de minste trilling gevoeld wordt. We zeggen het niet graag, maar BMW kan hier echt veel van leren.

Rijtest Peugeot 208

Naast de door ons geteste diesel, biedt Peugeot twee andere zelfontbranders aan: een 1.4-liter HDI met 68 pk en een 1.6-liter e-HDI met 92 pk, beiden met ofwel manuele vijfbak of gerobotiseerde transmissie. De 115 pk-versie is enkel beschikbaar met manuele zesbak. De CO2-uitstoot gaat van 87 g/km tot 99 g/km bij onze testwagen. Aan benzinezijde vinden we drie- en viercilinders, een vermogen leverend van 68 pk tot 155 pk. De driecilinder is met 12.480 euro meteen ook de goedkoopste, een best aantrekkelijke prijs. Voor de vijfdeurs betaal je 500 euro meer. Het standaard Acces uitvoeringsniveau biedt echter niet zoveel, dus ga je best al snel over naar Active. De prijs stijgt naar 14.330 euro, maar voegt meteen ook een airco, het touschreen met radio/USB, elektrisch bediende spiegels en een multifunctioneel stuur toe. De goedkoopste diesel kost 14.580 euro, maar de motorisatie waar wij mee op stap waren is enkel combineerbaar met het hoogste uitvoeringsniveau: Allure. De prijs: 19.680 euro. De extra’s: LED dagrijlichten en sfeerverlichting, lichtmetalen 16-inch velgen, mistlampen vooraan, een automatische airco, automatische ruitenwissers en koplampen, een lederen stuur en chroom afwerkingsaccenten. Een goed uitgerust exemplaar dus, maar het laat zich ook betalen. Voeg je dan nog een metaalkleur (€450), panoramisch glazen dak (€450), alcantara en leder (€1.900) plus andere fritsen en franjes toe, dan kom je al snel tot een totaalprijs die de 25.000 euro benadert. Wablief? Nuja, je hebt het prijskaartje zelf in de hand.

Rijtest Peugeot 208

Rijtest Peugeot 208Rijtest Peugeot 208

Conclusie

De Peugeot 208 heeft alles in huis om de successen van zijn voorgangers, en dan vooral de 206, te evenaren. De wagen werd compacter, toch ruimer, en een stuk eleganter. Het dynamische uitzicht zal opnieuw meer harten veroveren onder de jongere bevolking en op het weggedrag is niets aan te merken. De 208 stuurt zoals hij eruit ziet: dynamisch. Binnenin ging de ergonomie erop vooruit en ziet het interieur van de kleine leeuw er een stuk strakker uit. De 1.6-liter diesel met 115 pk lijkt ons de perfecte all-round combinatie, al zal de 92 pk-versie naar ons mening ook wel voldoen. Qua verbruik slaagt de motor er niet in potten te breken, maar slecht is het allesbehalve te noemen. De prijzen tot slot variëren enorm, maar dat heb je zelf in de hand. Wil je een goedkope 208, dan lukt dat probleemloos. Wil je een full-option 208, dan betaal je daar een hoge prijs voor.

Rijtest Peugeot 208

Overzicht

+ Design
+ Weggedrag & rijplezier
+ Ergonomie

– Verbruik
– Materialen binnenin ZIEN er goed uit, maar VOELEN niet altijd zo

Rijtest Peugeot 208

Tekst & Foto’s: Tim De Baets