Volkswagen Polo Blue Gt
De Polo Blue GT is de eerste Volkswagen met cilinder deactivatie.

Tot op heden verkocht Volkswagen reeds 13 miljoen Polo’s: van 1975 tot 2012, van Bluemotion tot GTI. Maar vandaag heeft Volkswagen opnieuw een Polo die volgens hen in staat is om nieuwe standaarden te zetten. De Polo Blue GT combineert dynamisme met een uitzonderlijke brandstofefficiëntie dankzij het innovatieve Active Cylinder Management (ACT), waarbij twee van de vier cilinders automatisch worden uitgeschakeld onder welbepaalde omstandigheden.

Dankzij dit systeem is het mogelijk tot één liter benzine te besparen per 100 kilometer, terwijl de 1.4-liter TSI onder maximale belasting (én natuurlijk met vier ingeschakelde cilinders) een vermogen levert van 140 pk en een -voor deze cilinderinhoud- indrukwekkend koppel van 250 Nm bij 1.500 toeren. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 210 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik slechts 4,6 liter/100 km bedraagt (4,5 l/100 km met DSG-transmissie).

Met deze cijfers nestelt de Blue GT zich precies tussen de Polo 1.2 TSI (105 pk) en de Polo GTI, die over 180 pk beschikt. De wagen onderscheidt zich door zijn 17-inch aluminium velgen, een kleine dakspoiler, gewijzigde bumpers met diffuser achteraan, zijschorten en een 15 mm verlaagde ophanging. Binnenin krijgt de Polo Blue GT standaard een multifunctioneel display met ACT-aanduiding, een cruise control en sportzetels. De wagen komt op de markt in het vierde kwartaal, de Duitse prijs bedraagt inclusief taksen 19.650 euro.