Rijtest: Lancia Thema

Lancia Thema rijtest test 2012
Met de Thema heeft Lancia na de Thesis terug een vlaggenschip in het gamma, benieuwd of het model zijn voorouders eer aan doet.

Dat Lancia terug met een vlaggenschip kan uitpakken heeft natuurlijk alles te maken met de nieuwe banden die moederbedrijf Fiat met Chrysler heeft gesmeed. De Lancia Thema kreeg zo de Chrysler 300 als donor, en werd na een sterk staaltje badge-engineering boven het doopvont gehouden. Op visueel vlak verschilt de Thema dan ook amper met zijn Amerikaanse bloedverwant. Echte Lancia-fans zullen het dus ongetwijfeld moeilijk hebben met de ietwat Amerikaanse looks, al blijft de Thema net als de Chrysler 300 wel een indrukwekkende verschijning. Door zijn bijzondere afmetingen, de Thema is meer dan 5 meter lang maar tegelijk amper 1,5 meter hoog, heeft de Thema een gedrongen uiterlijk. De hoge schouderlijn en de kleine ruiten zorgen daarnaast voor een ietwat maffiose look, wat zijn band met Italië ietwat rechtvaardigt. Aan luxueuze details verder ook geen gebrek, we zien standaard LED dagrijlichten, 18” velgen en chromen accenten, waardoor de Thema zich op visueel vlak duidelijk kan onderscheiden. En opvallen doe je met de Thema sowieso, aan het aantal draaiende blikken te zien laat deze Italo-Amerikaan weinig mensen koud.

Rijtest Lancia Thema 2012

Terwijl het exterieur vooral Amerikaans van smaak is, hebben de Italianen voor het interieur toch wat meer moeite gedaan. Zo vinden we Poltrona Frau leder en algemeen een beter afwerkingsniveau terug in de Thema, maar de Amerikaanse invloeden blijven uiteraard ook van de partij. Zo is de Thema voorzien van grote bekerhouders die zowel gekoeld als gewarmd kunnen worden, daarnaast is een 8,4″ groot touchscreen voorzien dat voor het infotainment zorgt. Het scherm is één van de grootste in zijn klasse en kan erg vlot worden bediend, het combineert ondermeer navigatie, radio, CD/DVD en beschikt over een USB-aansluitingsmogelijkheid voor een MP3-speler of een smartphone. Daarnaast kan je via het systeem ook ondermeer de airco en de zetelverwarming instellen, kortom het bundelt alle noodzakelijke functies. Verder kan de Thema uitgerust worden met allerlei comfort-functies, zoals verwarmde stoelen voor- en achteraan, een verwarmd stuur en zelfs een zonnescherm achteraan. De stoelen zitten trouwens erg comfortabel, het gladde leder en de brede zit kunnen er echter wel voor zorgen dat je gaat schuiven in je stoel, een klein minpunt. De beenruimte achterin is verder vorstelijk, terwijl de kofferruimte met 462 liter meer dan voldoende is in deze klasse.

Rijtest Lancia Thema 2012

Rijtest Lancia Thema 2012Rijtest Lancia Thema 2012

Onder de motorkap huist Italiaanse techniek, althans wanneer je voor een dieselmotor kiest. Dan maakt namelijk een 3-liter V6 MultiJet het schone weer. Het dieselblok is beschikbaar in een versie met 190 of 239 pk. Wij reden de krachtigste variant, die mede dankzij zijn riant koppel van 550 Nm erg sterke prestaties kan voorleggen. 0 naar 100 km/u duurt zo amper 7,8 seconden, maar niet enkel de rauwe sprintcijfers zijn indrukwekkend, ook de mogelijkheid om vlot van pakweg 80 naar 120 km/u door te trekken is bijzonder. Enig minpunt is de minder moderne automaat waaraan het dieselblok wordt gekoppeld, de vijftraps automaat is vlot genoeg voor wie rustig rijdt, maar is te traag wanneer snelle reactietijden worden verwacht. Het dieselblok heeft een opgegeven verbruik van 7 liter/100 km, in realiteit haalden we dat cijfer enkel tijdens snelwegverkeer, waardoor een gemiddeld verbruik van 8 liter/100 km ons realistischer lijkt. Toch liever niet dieselen? Dan kan er gekozen worden voor een Amerikaanse 3.6-liter V6 Pentastar met 286 pk, die steeds aan een moderne achttrapsautomaat van ZF wordt gekoppeld en van 0 naar 100 km/u sprint in 7,7 seconden. Het normverbruik is hier echter wel naar Amerikaanse standaard, gemiddeld is een verbruik van 9,4 liter/100 km hier de maatstaf.

Rijtest Lancia Thema 2012

Rijtest Lancia Thema 2012Rijtest Lancia Thema 2012

Eens op weg valt vooral het comfort aan boord van de Thema op, de stoelen zitten namelijk als fauteuils, terwijl de achterbank erg veel beenruimte biedt om in alle comfort te reizen. Jammer genoeg is het onderstel van de Thema niet het meest verfijnde ter wereld, niet moeilijk aangezien het gebaseerd is op dat van de vorige generatie Mercedes E-Klasse. Op kwalitatieve wegen is er weinig reden tot klagen, maar wanneer het wegdek in slechte staat is, overtuigt het onderstel niet. De Thema lijkt dan ook niet volledig de comfortabele kaart te kunnen trekken, terwijl ook zijn sportieve prestaties beperkt blijven tot bescheiden stoplichtsprintjes. Hard de bocht om gaan met dit 2 ton zware vlaggenschip is dus geen sinecure, daartoe voelt de Thema te zwaar aan en is de sturing te vaag om de hoogste precisie aan de dag te leggen. Voor snelwegverkeer is de Thema echter wel uitermate geschikt, terwijl ook zij die in alle rust willen reizen in de Thema aan hun trekken zullen komen.

Rijtest Lancia Thema 2012

Veiligheid is een hot topic voor de Thema, in totaal krijgt de Thema namelijk 70 geavanceerde actieve en passieve veiligheidskenmerken. Zo is er niet alleen plaats voor conventionele systemen zoals ESP en Hill Start Assist, maar ook voor Ready Alert Braking en Rain Brake Support. De eerstgenoemde functie zorgt voor een voorbelasting van het remsysteem bij het loslaten van het gaspedaal om de reactietijd en de remafstand te verkorten, terwijl de tweede bij het inschakelen van de ruitenwissers in werking treed om het water van de remblokken te verwijderen. Maar er is meer, zo krijgen alle afwerkingsniveaus standaard het Parkview systeem met achteruitrijcamera en is er de mogelijkheid om een Safety Pack te bestellen voor 2.250 euro. Dat veiligheidspakket omvat een adaptieve snelheidsregelaar, een systeem dat de bestuurder waarschuwt als hij een voorligger te dicht nadert, een “dode hoek” systeem met een indicator in de zijspiegels en buitenspiegels met geheugen.

Rijtest Lancia Thema 2012

De Lancia Thema is er vanaf 46.000 euro, hiervoor krijg je de 3-liter V6 Diesel met 190 pk. Voor de krachtigere diesel en benzineversie tel je 48.500 euro neer. De basisuitrusting is best indrukwekkend, zo krijg je standaard onder andere Bi-Xenon koplampen met LED’s, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, lederen afwerking in het interieur, verwarmde stoelen, 18″ lichtmetalen velgen, Keyless Go, Dual-Zone automatische Airco, regensensoren en een 8,4″ groot touch screen met Radio/CD/MP3, 6 luidsprekers, Bluetooth, USB en AUX-aansluiting. Bovenop de basisprijs kan je nog kiezen tussen twee uitrustingspaketten: de Platinum Line (4.050 euro) en de Executive Line (10.800 euro). De Platinum Line zorgt voor een geïntegreerd GPS-systeem van 8,4″, met 30 GB harde schijf en DVD-speler, zetelbekleding in Nappa leder, verwarmde zetels achteraan en geventileerde zetels vooraan, een verwarmd stuurwiel, verwarmde en gekoelde bekerhouders en elektrisch verstelbare pedalen. De Executive Line doet daar nog een schepje bovenop, met Poltrona Frau leder dat ook over het dashboard loopt, een Alpine geluidssysteem met 9 luidsprekers, 20″ velgen en een Safety Pack met alle mogelijke veiligheidsopties. De Executive Line is enkel te koop in combinatie met de 239 pk sterke diesel of 286 pk sterke benzinemotor.

Rijtest Lancia Thema 2012

Conclusie

Met de Thema heeft Lancia terug een vlaggenschip in het gamma. Het model sluit misschien niet volledig aan met de traditie die Lancia decennia lang had opgebouwd, maar de nieuwe economische wereldstructuur heeft het merk genoopt om voor badge engineering te kiezen. Qua filosofie is de Thema dus geen echte opvolger voor de Thesis, maar toch heeft het nieuwe vlaggenschip heel wat te bieden. Qua looks heb je sowieso veel bekijks, de imposante Sedan is altijd erg aanwezig in het verkeer. Het interieur kreeg een opwaardering met Poltrona frau leder en is qua afwerking niet ver verwijderd van de Europese standaard. De Thema is er verder vooral voor snelwegverkeer, ondanks zijn achterwielaandrijving zal je deze 2 ton zware Sedan niet zomaar om de bocht gooien. De V6 diesel van Italiaanse makelij maakt in ieder geval wel indruk, mede dankzij zijn imposant koppel presteert hij erg goed, terwijl het verbruik makkelijk onder de 8 liter/100 km blijft. Als laatste heeft Lancia de prijzen van de Thema erg scherp gezet, waardoor je minstens 15% minder betaalt in vergelijking met een Duitse Sedan, terwijl je ook nog eens erg veel standaard opties mee naar huis krijgt. De Thema lijkt ons dan ook een ideale keuze voor wie eens af wil van de Duitse eenheidsworst.

Rijtest Lancia Thema 2012

Overzicht

+ Comfortabel
+ Sterke prestaties V6 MultiJet II
+ Uiterlijk, zeer agressief, veel bekijks.

– Niet ‘swerelds meest verfijnde onderstel
– Automaat bij snelle beslissingen

Rijtest Lancia Thema 2012

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...