Mazda mag de wankelmotor nog zo lang verdedigd hebben, de laatste rolde onlangs van de band.

Op vrijdag 22 juni rolde de laatste Mazda RX-8 van de productielijn in Hiroshima, wat meteen het einde inluidde van het wankel-tijdperk. Mazda heeft geen plannen de wankelmotor nog te gebruiken in een toekomstig productiemodel.

Het oorspronkelijke design van de wankelmotor had zijn wortels in Duitsland, terwijl Mazda van in den beginne reeds interesse toonde voor een onconventioneel motordesign. Uiteindelijk sloeg de Japanse autobouwer de handen in elkaar met NSU en realiseerde Mazda de droom van Felix Wankel. Wanneer NSU, in de handen van Audi op dat moment, het wankelontwerp achter zich liet wegens zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid, bleef Mazda toch de hoogtoerige blokjes monteren in haar sportwagens.

De meeste problemen in verband met de betrouwbaarheid behoorden ondertussen tot het verleden, maar waar Mazda nooit een oplossing voor vond, was het verbruik van de motoren. Hoewel de laatste generatie Renesis wankelmotoren een stuk efficiënter waren dan hun voorgangers, konden ze toch niet hetzelfde vermogen, koppel en dezelfde verbruikscijfers neerleggen als conventionele turbomotoren. Officieel zegt Mazda wel te werken aan een exemplaar op waterstof, wat in de toekomst toch een efficiënte wankelmotor zou kunnen opleveren. Tot dan kunnen we nog eventjes genieten van het geschreeuw uit de legendarische Mazda 787B, ongetwijfeld een hoogtepunt uit het wankel-tijdperk.