Citroën C4 L
Citroën lanceert twee nieuwe modellen en wil daarmee haar internationaal imago verstevigen.

Citroën kijkt verder dan Europa, zoveel is zeker. Dat China en Rusland grote opportuniteiten bieden tot het behalen van een groot verkoopsvolume, is ook de Fransen niet ontgaan. Daarom komt de Double Chevron met twee nieuwe modellen: de C4 L en de C-Elysée. Sedans scoren bij ons misschien niet zo goed, maar in de groeilanden zijn ze immens geliefd.

De C-Elysée is om te beginnen niets meer dan een Peugeot 301 met Citroën-badges. De lange wielbasis is kenmerkend (2,65 meter), het koffervolume bedraagt een voor een sedan zeer respectabele 506 liter. Airconditioning met digitale weergave, een mp3-autoradio en handenvrije Bluetooth-kit behoren tot de uitrusting. De C-Elysée wordt in Spanje (Vigo) geproduceerd en zal het eerst gelanceerd worden in Turkije, Centraal-Europa en Algerije. Onder de motorkap komen dezelfde motoren als de Peugeot 301: een driecilinder benzinemotor met 72 pk, een 1.6-liter met 115 pk en een 1.6-liter HDI dieselmotor met 92 pk.

De C4 L aan de andere kant is een Lounge-versie, zeg maar sedan-versie van de reguliere Citroën C4. De wagen is 4,62 meter lang, 1,78 meter breed en 1,5 meter hoog. Zijn wielbasis is met 2,71 meter 10 cm langer dan die van de vijfdeurs en tegelijk de langste in zijn segment. Dat zorgt natuurlijk voor heel wat beenruimte achterin, terwijl er eveneens plaats is voor 440 liter bagage. Het design is made in China en made for China, al zal de wagen ook gelanceerd worden in Rusland en dat vanaf eind 2012, begin 2013.

Onder de motorkap krijgt de C4 L wel een nieuwe benzinemotor, afkomstig van de samenwerking met BMW. Het betreft een 1.6-liter THP benzinemotor die 150 of 170 pk levert. Ook een VTi met 135 pk zal nog worden aangeboden. De motoren worden gekoppeld aan een nieuwe automatische en sequentiële zesversnellingsbak. De C4 L wordt verder uitgerust met de nieuwste technologieën op de markt: keyless go, achteruitrijcamera, parkeerassistent, bi-xenonlampen en een navigatiesysteem met aanraakscherm. Ook niet zó nieuw dus.

Lees hier onze rijtest met de Citroën C4