Aston Martin Vanquish
De Aston Martin Vanquish is officieel de opvolger van de DBS.

Op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este toonde Aston Martin ons de AM 310 Concept, de voorbode van de vandaag (vroeger dan verwacht) officieel aangekondigde Vanquish. En hoewel die naam absoluut niet nieuw is, zal de DBS-opvolger voortaan zo door het leven gaan. De Vanquish neemt er veel elementen van over, maar voegt ook enkele nieuwigheden toe.

De wielbasis blijft zo gelijk, maar de Vanquish is 5 millimeter breder en 14 millimeter hoger, goed voor een totale lengte van 4.720 mm, een breedte van 2.740 mm en een hoogte van 1.294 mm. Een nieuwe en 25 procent stijvere aluminium monocoque zorgt bovendien samen met het gebruik van heel wat carbon voor een totale gewichtsbesparing van 55 kilogram, zodat de Vanquish voortaan ‘slechts’ 1.734 kilogram in de weegschaal legt.

Voor het design werd duidelijk inspiratie gehaald bij de One-77, te zien aan de nieuwe heupen, verlengde luchtinlaten langszij en de bocht in de portieren. Achteraan vinden we gebogen LED achterlichten, vooraan herkennen we ook een vleugje Virage. CEO Ulrich Bez noemt de wagen de ultieme Super Grand Tourer en tegelijk de nieuwste verpersoonlijking van Aston Martin’s motto: Power, Beauty & Soul.

Power komt van een dikke 6.0-liter V12, goed voor 573 pk en 620 Nm koppel. Gekoppeld aan de Touchtronic 2 zestraps automaat goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,1 seconden, terwijl de Vanquish een topsnelheid haalt van 295 km/u. Voldoende stopkracht wordt voorzien door 398 mm grote remschijven vooraan en achteraan 360 mm, met respectievelijk zes en vier zuigers per remklauw. Dankzij het Adaptive Damping System (ADS) kan je bovendien de ophanging naar believen instellen: Normal, Sport en Track zijn de mogelijke opties. Systemen als Dynamic Stability Control en Positive Torque Control houden alles onder controle.

Standaard komt de Vanquish er als tweezitter, maar hij is ook beschikbaar als 2+2. De middenconsole is duidelijk vernieuwd en het stuur is aan de zijkanten afgevlakt. De uiterst comfortabele zetels zijn natuurlijk omhuld met het leder van de beste kwaliteit, terwijl been- en hoofdruimte achterin toenamen en er in de koffer voortaan plaats is voor 368 liter. Het prijskaartje bedraagt 189.995 Britse ponden en de eerste leveringen zouden reeds tegen het einde van dit jaar plaatsvinden.