Volvo S60 Polestar
Geen achtcilinder, maar met de opgewaardeerde T6 blijft deze Volvo S60 toch behoorlijk naughty.

Journalisten kunnen zich al eens vergissen. We kunnen het hen eigenlijk niet kwalijk nemen, met al het kunstmatige finetunen van het motor- en uitlaatgeluid de laatste tijd, wordt het inderdaad soms echt moeilijk om een vier van een vijfcilinder of een zes van een achtcilinder te onderscheiden. Maar nu is de kogel door de kerk: de Volvo S60 Polestar krijgt een dikke T6 met maar liefst 508 pk onder de motorkap.

De zescilinder kreeg een andere cilinderkop, een grotere in- en uitlaat, een dikke Garret turbo en een sterkere krukas, dewelke goed van pas komt om het immense koppel van 580 Nm in bedwang te houden. Schakelen gebeurt (gelukkig) via een manuele zesbak, terwijl de aandrijving overgebracht wordt op de vier wielen. Achteraan beschikt de S60 Polestar bovendien van een Haldex E-LSD differentieel.

Gecombineerd met een gewicht van 1.640 kg zorgen al die aanpassingen voor best wat sensatie: een sprint van 0-100 km/u in slechts 3,9 seconden en een topsnelheid boven de 300 km/u. Ja, het gaat hier nog steeds om een Volvo S60. En ja, dat is sneller dan een BMW M3. Voldoende stopkracht wordt voorzien door de 380 mm grote remschijven, die verborgen zitten achter het 19-inch lichtmetaal.

Verder werd de wagen 30 mm verlaagd en nam de spoorbreedte zowel vooraan (20mm) als achteraan (40mm) toe. De ophanging werd opgewaardeerd met Öhlin schokdempers en dikkere stabilisatorstangen, zodat deze S60 zich niet enkel in een rechte lijn maar zich ook in de bochten kan bewijzen. Over een productie is nog niet beslist, maar bij voldoende interesse zouden partner Polestar en Volvo dat wel zien zitten.