Ferrari California Turbo vraagteken
Ook al ontkende Ferrari een V6 turbo hardnekkig in het verleden, het lijkt nu geen onlogische keuze meer.

De vernieuwde Ferrari Calfornia stond nog maar in de schijnwerpers op het autosalon van Genève, maar achter de schermen wordt er al serieus getest met de wagen van de volgende generatie. Momenteel krijg je een heerlijk hoogtoerige V8 die goed is voor 490pk (+30) en optioneel kan je nog kiezen voor een Handling Pack, waarmee je hem nog iets spannender maakt. Nog meer pk’s toebedelen in de toekomst lijkt ons niet mogelijk, gezien de California dan te dicht in de buurt komt van de 458 Italia. Verschil moet er nu eenmaal zijn, ook bij de beroemde autoconstructeur uit Maranello.

Door de instapper een nieuwe instapmotorisatie toe te wijzen, ontloop je dat probleem én krijg je er bovendien nog twee extra voordelen bij. Langs de ene kant kan je nieuwe eigenaars overtuigen van een mildere investering, anderzijds haal je ook betere CO2-cijfers. Een ecopremie –zelfs al zou die nog bestaan zal je met een Ferrari California niet snel binnenhalen, maar in vele landen zal de milieubelastende uitstoot steeds meer meespelen in de aankoopprijs.

Nog aannemelijker wordt een Ferrari California Turbo, aangezien de Formule 1 in het seizoen van 2014 overstapt van de huidige 2,4-liter V8 motoren naar een 1,6-liter V6 mét Turbo. Ferrari gebruikt hun F1 team al meer dan 60 jaar lang om hun opgedane kennis over te brengen naar hun straat-legale sportwagens. Als ze dan toch een nieuw motorblok moeten ontwikkelen voor het raceteam, zou een commercialisering in de California lang geen slecht idee zijn.

Desondanks blijft het nog steeds gissen naar wat Ferrari effectief van plan is voor de volgende generatie California. Officieel is het standpunt dat men bij Ferrari nooit een turbovariant zal bouwen, maar zeg nooit nooit bij autoconstructeurs. Onderstaande videobeelden zijn recent opgenomen op het testcircuit van Fiorano, de foto’s dateren vanuit november. Zien Horen we teveel spoken en test Ferrari hier gewoon hun F1 motorblok, of komen ze over enkele jaren effectief met een V6 California Turbo?  Time will tell!