Trajectcontrole E17 Gentbrugge
De trajectcontrole op de E17 ter hoogte van Gentbrugge heeft op zijn eerste dag gemiddeld om de vier minuten een snelheidsovertreder geflitst.

Vrijdag was het de vuurdoop voor het trajectcontrolesysteem op het viaduct van de E17 in Gentbrugge, na drie jaar problemen met vergunningen is het systeem eindelijk operatief. Dagelijks rijden zo’n 60.000 voertuigen over het viaduct, waar een snelheidsbeperking van 90 km/u geldt. Toen de trajectcontrole er in 2009 geïnstalleerd werd reden er 7.000 auto’s per dag te hard, maar toen konden nog geen boetes worden gegeven. De aanwezigheid van het niet operatief systeem lijkt toch reeds zijn invloed te hebben gehad, want voor vrijdag lag het aantal overtreders nog maar op 1.600 per dag.

Maar nu iedereen weet dat het systeem sinds vrijdag echt actief is, daalde het aantal overtredingen nog drastischer. Op de eerste dag werden gemiddeld 15 overtreders per uur geregistreerd, omgerekend 360 per dag of één overtreder om de vier minuten. Het systeem controleert echter niet alleen op snelheid, alle nummerplaten worden ook gescreend met een centrale databank waaruit kan blijken of een auto gestolen is of geen verkeersbelasting heeft betaald. Als de trajectcontrole een succes blijkt, volgen nog meer dergelijke systemen op onze snelwegen. Eerstvolgende zone op de prioriteitenlijst van Hilde Crevits vinden we op de E40 tussen Zwijnaarde en Aalter, daar zou over een afstand van 7 kilometer worden gecontroleerd. (Via: Nieuwsblad.be)