Honda Civic Type R 2013
Honda werkt naarstig voort aan zijn nieuwe sportieveling.

De nieuwe type-R werd gespot in de buurt van… hoe kan het ook anders, de Nordschleife. De spoiler verraadt de niet mis te verstane sportieve aspiraties van de nieuwe ‘hot civic‘. Verder zien we ook dikkere bumpers voor- en achteraan en zou er – ook al is hij niet te zien – een sportuitlaat met dito geluid gemonteerd zijn. Al bij al is de uiterlijke opsmuk nog eerder bescheiden.

Of is dat omdat Honda zich nu eerder toelegt op de rijkwaliteiten van de Civic? Bij de vorige was dit alvast een punt van kritiek. Zo werd de vorige Civic ten opzichte van diens voorganger niet meer voorzien van een multi-link achteras, waarschijnlijk wegens kostenbesparing. Maar het is toch een onderdeel dat de wagen tegelijk speelser én comfortabeler maakt.

Op de Nordschleife draait het vooral om het afstellen van de straffere veren en dempers en het finetunen van de motor. Dat die motor terug een schreeuwend V-TEC blok zal worden, is onwaarschijnlijk. Honda was hiermee immers pionier toen het begin jaren 2000 op de markt kwam met een motorblok dat destijds bij 5200 tpm de kleppentiming alterneerde en zo ongekende poweroutputs kon generen voor een atmosferisch blok. Intussen is deze techniek door meerdere autoconstructeurs doorontwikkeld. Geruchten gaan de ronde dat Honda’s hot-hatch tussen de 220 en 230 geblazen pk’s zal ontwikkelen. (via AB)