Test Ford Focus EcoBoost 2012
Een benzinemotor, 150 pk en een verbruik van 6,0 liter/100 km: een haalbare combinatie?

De Ford Focus is voor ons lang geen onbekende meer. We reden met de 1.6-liter TDCi in de vijfdeurs, de Clipper en ook testten we reeds de ingenieuze 1.0-liter EcoBoost. Zelfs de Focus Electric mochten we even aan de tand voelen. Instappen in een Focus is dus als thuiskomen geworden. Maar de 1.6-liter EcoBoost, die al enige tijd in de catalogus staat te pronken met 150 of zelfs 180 pk, bleef voor ons een groot vraagteken. Tot nu weliswaar, want hoewel de wagen reeds uit het perspark verdwenen was, konden we na enig getouwtrek toch een testrit versieren. De marketingafdeling moest dan wel 4 dagen een wagen missen, wij lagen daar niet van wakker. Eindelijk een momentje alleen met de 150 pk-sterke Focus, net lang genoeg om na te gaan of zuinig rijden ook gaat met een krachtige benzinemotor.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Want dat is precies wat Ford belooft: de prestaties die destijds geleverd werden door een grotere, conventionele benzinemotor, gelinkt aan het verbruik en de CO2-uitstoot van een kleiner exemplaar. De Borg Warner KP39 turbo is daarbij natuurlijk ontonbeerlijk. Deze kleine turbo spint tot 200.000 toeren per minuut en herleidt de turbo lag tot het uiterste minimum. Het maximum koppel van 240 Nm is reeds beschikbaar vanaf 1.600 krukasomwentelingen per minuut en bereikt zelfs 270 Nm in overboost. Het zijn cijfers die je normaal alleen van een dieselmotor met deze cilinderinhoud verwacht. Naast de turbo zijn bovendien nog twee andere kenmerken essentieel: de directe injectie en de variabele kleppentiming. Benzinedruppeltjes van amper 0,02 millimeter in diameter worden in de cilinder gespoten aan een druk tot 200 bar en dit via zes kleine injectiegaatjes, waardoor de brandstof optimaal verspreid wordt. Een hogere compressieratio is een direct gevolg. De TiVCT onafhankelijke variabele timing van zowel de inlaat- als uitlaat nokkenassen tot slot maakt het mogelijk om het lucht-brandstof mengsel in de cilinder te optimaliseren volgens de werkingsomstandigheden van het moment. De motor wordt zo ook ‘gespoeld’ en dit zorgt voor een betere vulling van de cilinder met frisse lucht, komt het koppel ten goede en verhoogt door de sterkere stroming van de uitlaatgassen ook de druk in de turbo. Drie ingrediënten, één meesterlijk recept.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Test Ford Focus EcoBoost 2012Test Ford Focus EcoBoost 2012

En het recept wordt gesmaakt, zo maakt de realiteit duidelijk. Zelfs onder de 2.000 toeren per minuut wordt een input van de rechtervoet meteen omgezet in een respons, alsof waren we met een dieselmotor onderweg. De 1.6-liter EcoBoost doet het dan wel zonder het storende geronk en de trillingen die sommige zelfontbranders met zich meebrengen. De benzinemotor blijft immers steeds vrij stil, ook al monteerden de techniekers in het Engelse Dunton een sound symposer op de inlaat om de bestuurder een sportieve noot mee te geven tijdens acceleraties. En die acceleratie gaat van 0-100 km/u in 8,6 seconden; 2,3 seconden sneller dan met de 1.6-liter dieselmotor. Met 180 pk lukt het zelfs in 7,9 seconden. Maar waar we nog meer versteld van stonden, zijn de hernemingen. De 1.6-liter TDCi met 115 pk doet 50-100 km/u in 10 seconden, terwijl de 1.6-liter EcoBoost amper 8,6 seconden nodig heeft. Een omgekeerde wereld.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Qua prestaties doorstaat de 1.6-liter EcoBoost dus elke test, maar ook qua verbruik worden grote uitspraken gedaan. Het opgegeven gemiddelde is immers veelbelovend: 6,0 liter/100 km, waarvan 7,7 liter in de stad en 5,0 liter buiten de stad. En dat laatste cijfer werd reeds door een concullega bevestigd bij een Ford EcoBoost Challenge doorheen de Ardennen, waarbij hij slechts 4,7 liter/100 km nodig had. Wij hadden in het vlakke en drukke Oost-Vlaanderen wel iets meer nodig: bij het afgeven van de wagen tikte de teller 7,2 liter/100 km aan. Gezien de gebruikelijke files, het drukke stadsverkeer en de soms toch ietwat sportieve rijstijl nog steeds een uitstekend resultaat. Het standaard start/stop-systeem helpt bovendien hier en daar talrijke en tegenwoordig zeer kostelijke druppels te besparen. Bovendien ter vergelijking: een week eerder reden we met de Opel Astra GTC 1.6-liter Turbo 180 pk en daar naderde de verbruiksteller een gemiddelde van bijna 10 liter/100 km, terwijl ook het koppel bij de Ford in een veel ruimer toerentalbereik te plukken valt. Een pluim voor de ingenieurs van Ford.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Test Ford Focus EcoBoost 2012Test Ford Focus EcoBoost 2012

Verder rijdt ook deze Focus zoals iedere Focus die ons eerder werd toevertrouwd. De zitpositie is top, het weggedrag nog beter. We hebben dan ook niets toe te voegen aan ons eerdere relaas over zijn rijkwaliteiten. Evenmin kunnen we nieuwe dingen vertellen over het interieur en de instrumenten. Specifiek voor de 1.6-liter EcoBoost is misschien wel de spreiding van de manuele zesbak: elke versnelling is lang, met een zeer lineair opbouwen van het vermogen. Dankzij het grote koppel hoef je echter nooit ver in toeren te gaan, schakelen kan reeds bij toerentallen die dieselrijders gewoon zijn. Soms vraagt de schakelindicator in vierde of vijfde zelfs te schakelen bij minder dan 2.000 toeren en ook al stribbelde de motor dan niet echt tegen, wij lieten het soepele blok graag toch nét iets hoger klimmen.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Het omhoog klimmen in de prijslijst valt wel mee: een Ford Focus 1.6-liter EcoBoost Trend heb je reeds vanaf 20.950 euro, slechts 750 euro meer dan de allernieuwste versie met 1.0-liter EcoBoost en 125 pk. Ten opzichte van de 1.6-liter diesel met 115 pk is de 1.6 EcoBoost dan weer 500 euro goedkoper. Andere uitrustingen combineerbaar met deze motor zijn Trend Sport en Titanium, die respectievelijk 21.950 en 22.950 euro kosten. De prijzen voor de vierdeurs zijn dezelfde als deze voor de vijfdeurs, maar voor de Clipper betaal je steeds plus-minus 1.000 euro extra. Cargo has its price! Als het iets meer moet zijn in termen van vermogen, dan is er ook nog de 1.6-liter EcoBoost met 180 pk. Deze is enkel beschikbaar voor klanten die eveneens het uitrustingsniveau Titanium aanvinken. Voor nóg meer vermogen is het even wachten op de Ford Focus ST, die kort na de zomer gelanceerd zou worden. De 2.0-liter EcoBoost levert deze hot hatch maar liefst 250 paarden en een koppel van 360 Nm.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Test Ford Focus EcoBoost 2012Test Ford Focus EcoBoost 2012

Conclusie

Ongelooflijk dat hij niet vaker verkocht wordt, want deze Ford Focus 1.6-liter EcoBoost is een werkelijk uitstekende all-rounder. In de sprint is hij al vlot, bij de hernemingen zelfs vlotter dan de 1.6-liter TDCi met 115 pk. En toch blijft het verbruik binnen de perken, een pluim voor de ingenieurs bij Ford. Het weggedrag is zoals we dat gewoon zijn van de Focus eveneens subliem: scherp insturen, een directe stuurbekrachtiging, maar toch een stuk meer comfort dan zijn voorganger bood. De achterkant en het interieur kunnen ons misschien nog steeds niet bekoren, maar een objectief minpunt aan deze wagen? Wij zijn nog steeds op zoek.

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Overzicht

+ Prestaties, hernemingen en verbruik
+ Wegligging & stuurgevoel

– Slechts 16-inch op de topversie?
– Interieurdesign?

Test Ford Focus EcoBoost 2012

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir