Porsche 911 Header
39 jaar na de eerste 911 komt Porsche voor de zoveelste keer met een nieuwe variant. Wij testten een Carrera 3.2 uit ’87 en vroegen ons af waarom ze dit prachtstuk willen veranderen.

12 september 1963. De eerste Porsche 901 wordt onthuld op het autosalon van Frankfurt. 901? Jawel, had Peugeot er niet voor gezorgd dat de 901 veranderde naar 911, zouden we bijna 40 jaar later hoogstwaarschijnlijk één van de meest gevestigde sportwagens kennen onder het type 901. De vernieuwingen die de wagen toen zo speciaal maakten, zijn nu nog altijd de unieke elementen bij Porsche. Motorblok achteraan, koffer vooraan en de subtiele uiterlijke knipoog naar de Beetle; Porsche voor dummies. De eerste 911 die op de markt kwam kreeg een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor tegen de achterbank gekleefd. De 130 pk werd volledig op de achterwielen overgebracht en zorgde voor een sprint van 0 naar 100 onder de 9 seconden, wat ‘m behoorlijk snel maakte voor zijn tijd! In 1987, na 24 jaar van technische vernieuwing, kwam een nieuwe Porsche 911 Carrera op de markt. Vernieuwing? De 3,2 liter flat-six met Motronic engine management produceert ondertussen al 230 pk bij 5.900 t.p.m. en het koppel loopt op tot 265 Nm bij 4.800 t.p.m. Dit brengt z’n tijd van nul naar 100 tot een 5,6 seconden! Ook de versnellingspook en –bak werden vervangen. De 915-versnellingsbak had het lastig met de hogere koppel en ze schakelden over naar de Getrag G50 5-bak, die goedkoper was en geen eigen koeler nodig had. Om een monster als dit te stoppen is er veel remkracht nodig; de remschijven werden vergroot naar 24 mm, wat ook hielp om oververhitting tegen te gaan. Zo’n aanzienlijke hoeveelheid power op de achterbanden vraagt om een goede wegligging, die sinds 1985 werd verzorgd door het onderstel, overgenomen uit de SC en verfijnd met gasgevulde schokdempers van Boge.

Porsche 911 Retroview

Op vlak van looks werd, zoals Porsche het graag heeft, bijzonder weinig veranderd. Een 911 van ’63 of van 2012, iedereen ziet dat ’t een 911 is. Elke nieuwe versie kende wel verbeteringen om de wagen gestroomlijnder te maken, maar een Porsche liefhebber in hart en nieren weet de 911-lijn blindelings na te tekenen.

Porsche 911 Retroview

De geur van oud leer, een luchtgekoelde ronk en een straaltje zon. Meer hadden wij niet nodig om overenthousiast achter het stuur te kruipen, en de rustigste, meest bochtige wegen te bedwingen. Onze overmoed werd rap in de kiem gesmoord, want toen drong het plots door. Het is en blijft een Porsche, z’n prachtige lijnen plus de 230 pk zorgt de 911 voor een duo van kracht en pracht. De 3.2-liter is allesbehalve traag en zorgt voor een imposante power. Genoeg koppel in de lage toeren om rubber te verbranden en meer dan genoeg in de hoge toeren om hem te laten steigeren. Zoals elke ervaren Porsche rijder je zal vertellen, is het geen sinecure de wagen te beheersen tot op z’n limiet. De wegligging is fantastisch en dankzij het directe stuur voel je perfect hoe de banden hun weg zoeken naar grip. Trap hem op z’n staart en de rubber bijt zich vast in het asfalt, meestal toch, want met zo’n gewichtsverdeling is het niet zo moeilijk om hem te laten uitbreken, wat niet altijd makkelijk corrigeerbaar is zonder de wagen 100% te kennen. Als we wisselen van positie kom ik in een nieuwe wereld. De spanning valt voor een deel weg en ik kan genieten van de diepe ronk en een sober maar functioneel interieur. Minpunten op dit icoon kleven zou even nutteloos zijn als vragen waar de naam Porsche vandaan komt. Je zal waarschijnlijk alleen maar kinderen en tuinkabouters op de achterbank krijgen, maar daar dient een 911 helemaal niet voor. Een echte 911 is gemaakt om te rijden, en te blijven rijden. Sportief is een understatement en overbodige luxe is ongewenst, laat ons maar genieten van een klein schuivertje bij ’t uitkomen van die haarspeldbocht.

Overzicht

+ Sportief, sportiever, sportiefst
+ Oerdegelijk
+ Looks & ronk

Tekst & Foto’s: Arthur Vanderplaetsen