Test Jeep Grand Cherokee
De Jeep Grand Cherokee is inmiddels aan zijn vierde generatie toe en is volgens Jeep Europeser dan ooit.

Om het te kunnen maken op de Europese markt heeft Jeep niet alleen gewerkt aan de looks van de wagen, maar ook aan zijn aankleding, bouwkwaliteit en motorisaties. Laten we beginnen met de looks: de nieuwe Grand Cherokee ziet er uiterst stoer vormgegeven uit. Zijn hoge voorkomen is behoorlijk indrukwekkend, zijn zeven stijlen op het radiatorrooster geven hem tegelijk een stoer indruk. De koplampen zijn strak afgelijnd, iets wat ook geldt voor de achterkant van de wagen. Naar Amerikaanse gewoonte kan de wagen met grote velgen uitgerust worden, tot maximaal 20″. De koffer slikt 782 liter bagage als alle zetels uitgestald zijn, met de achterbank neer bedraagt zijn laadruimte 1.554 liter.

Test Jeep Grand Cherokee

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

Aan de binnenkant merken we dat Jeep haar best heeft gedaan om de Grand Cherokee aangenaam aan te kleden. Ons testmodel krijgt dankzij het Overland-uitrustingsniveau onder meer lederen zetels en een dashboard dat met hetzelfde materiaal bekleed is. Het stuur krijgt houtafwerking mee en de meest moderne gadgets als rijvaksensoren en dodehoeksensoren zijn allemaal aanwezig, net als comfortgadgets als een verwarmd stuur, adaptieve cruise control en verwarmbare en verluchte zetels. Ook op de achterbank is het heerlijk vertoeven dankzij een ruime hoeveelheid beenruimte en afzonderlijke airco. Het panoramisch dak zorgt voor een aangename lichtinval. Maar hoe goed dat alles ook mag klinken, Jeep hinkt nog steeds achter op Europese concurrenten zoals bijvoorbeeld de BMW X5 of de Mercedes ML. Alles wat je van een dergelijke luxewagen verwacht is ook bij de Grand Cherokee aanwezig, maar net dat beetje minder verfijnd. Het nadeel daarvan is dat het aangenamer vertoeven is in een Europese concurrent, het voordeel is dat Jeep minder aanrekent voor de Grand Cherokee.

Test Jeep Grand Cherokee

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

Al is de Grand Cherokee niet direct een koopje. Maar het moet gezegd: je krijgt wel waar voor je geld. Helemaal standaard kost de Grand Cherokee €47.900. In ruil voor die som geld krijg je de 3.0 liter grote V6 dieselmotor met 190 pk waar wij mee op pad gingen, maar daarover later meer. Deze goedkoopste versie komt met het uitrustingsniveau Laredo dat standaard onder meer permanente vierwielaandrijving, bi-xenon koplampen, elektrische spiegels, 18″ velgen, airco, Keyless Entry en een audiosysteem met een harde schijf van 30 Gb bevat. Een behoorlijk genereuze uitrusting dus. Wie kiest voor de Limited uitvoering (minstens €51.600), krijgt onder meer lederen zetels die elektrisch instelbaar zijn én verwarmd kunnen worden en een parkeerhulp met achteruitrijcamera. De Overland uitvoering kost minstens €59.200 en bevat onder meer een elektronisch sperdifferentieel, luchtvering, een glazen schuifdak, 20″ lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control en een dodehoekmonitor. Extra’s zijn onder meer een uitgebreid GPS-systeem (€1.800) en een DVD entertainment systeem (€850).

Test Jeep Grand Cherokee

Aangezien Jeep sinds de crisis eigendom is geworden van Fiat, profiteert het van Europese motoren. Wij gingen op pad met de V6-dieselmotor, beschikbaar met 245 pk of een fiscaalvriendelijke 190 pk. Terwijl die eerste uit eerdere tests enorm vlot bleek te zijn, kunnen we dat jammer genoeg niet altijd altijd zeggen over de laatste. De 2,4 ton wegende Grand Cherokee schreeuwt namelijk om meer vermogen. Zijn koppel van 440 Nm volstaat jammer genoeg ook niet om deze logge wagen vlot te doen aanvoelen. De sprint van nul naar honderd neemt 10,2 seconden in beslag. De motor wordt gekoppeld aan een vijftraps automaat. Bij normaal rijden volstaat die bak zeker en vast, maar wie besluit zelf te schakelen door de pook naar links of rechts te duwen, ervaart dat er behoorlijk wat tijd plaatsvindt tussen dat duwen en de effectieve gangwissel. Daar doet de Europese concurrentie – die soms zelfs achttraps automaten installeert – stukken beter. De motor drinkt zo’n 9,3 liter per 100 km, volgens fabrieksopgave zou 8,3 liter moeten volstaan, in de realiteit kwamen we zoals altijd iets hoger uit. Al vinden we een dorst van 9,3 liter per 100 km voor een wagen van dit formaat al bij al aanvaardbaar.

Test Jeep Grand Cherokee

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

Wie dieselmotoren schuwt en liever benzine rijdt, kan bij verschillende Amerikaanse motoren terecht. De eerste die Jeep aanbiedt is een 3.6 liter grote V6 Pentastar motor. Hij levert 286 pk en laat een theoretisch verbruik van 11 liter per 100 km optekenen. Sprinten van nul naar honderd doet hij in 9,1 seconden. Verder biedt Jeep nog 2 verschillende V8-motoren aan. Eén met een motorinhoud van 5,7 liter en één met een inhoud van 6,4 liter. De eerste levert 352 pk, terwijl de tweede voor maar liefst 468 paarden zorgt. Nul naar honderd hoeft bij deze laatste motor amper 4,8 seconden te duren, al staat daar een dorst van 14,1 liter per 100 km tegenover.

Test Jeep Grand Cherokee

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

De Grand Cherokee is een zware logge wagen, maar laat zich heerlijk licht sturen. Soms iets te licht zelfs. Hierdoor voelt hij uiterst comfortabel aan, maar voor ons mag het weliswaar een tikkeltje sportiever. En liefst ook wat minder vaag. Maar aangezien de Duitse concurrenten al behoorlijk sportief zijn, vinden we het eigenlijk best aangenaam dat Jeep de Grand Cherokee zo comfortabel maakte. Niet alleen het stuurgevoel is comfortabel, ook de ophanging dempt oneffenheden moeiteloos. Snel even de bocht om daarentegen ligt jammer genoeg moeilijk voor de Grand Cherokee, zelfs al zet je de wagen in zijn Sport-stand.

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

Aangezien er een Jeep-badge op de neus van de Grand Cherokee kleeft, gaan we ervan uit dat Jeep’s grootste deftige off-road aspiraties heeft. Hij heeft alleszins een batterij aan hulpsystemen klaar die het off-roaden gemakkelijker moeten maken. Zo is er bijvoorbeeld het Hill Descent System dat ervoor zorgt dat je hellingen kan afdalen tegen een constante snelheid zonder daar als chauffeur iets voor te moeten doen. Handig! Twee andere interessante systemen zijn QuadraDrive en QuadraLift. QuadraLift laat je als bestuurder toe de hoogte van de wagen te regelen naargelang je meer of minder bodemvrijheid wenst. QuadraDrive beschikt dan weer over verschillende standen die parameters van de wagen regelen naargelang je je op bepaald terrein begeeft. In de Rock-stand gaat de Grand Cherokee bijvoorbeeld hoog op zijn poten staan, terwijl hij bij Sport een aerodynamischere hoogte kiest. Verder kan de Grand Cherokee ondergronden met modder of zand ook goed aan. We namen de proef op de som en gingen zonder off-road banden op pad. We waren verbaasd over hoe goed de Grand Cherokee zich op relatief drassig modderterrein kan weren.

Test Jeep Grand CherokeeTest Jeep Grand Cherokee

Conclusie

Concurreren met grote Europese SUV’s is voor de Grand Cherokee misschien net iets te hoog gegrepen, maar dankzij zijn lagere prijs en daarmee gepaard gaande gunstige uitrusting weet hij ongetwijfeld een bepaald cliënteel aan te spreken. Het interieur is misschien niet zo verfijnd als dat van Duitse premiummerken, het blijft een uiterst aangename plaats om te vertoeven. Jeep verloochtent haar roots tot slot allesbehalve met deze luxueuze off-roader, zelfs zonder off-road banden presteert hij aardig op ruwer terrein.

Test Jeep Grand Cherokee

Overzicht

+ Standaarduitrusting
+ Off-road mogelijkheden
+ Interieur

– 5-traps automaat
– 190 pk is net te weinig

Test Jeep Grand Cherokee

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes