Mazda SkyActiv Logo
Mazda SkyActiv: revolutionair of helemaal niet? Mazda meent van wel.

Dat wagens zuiniger moeten, is zeker. Autoconstructeurs proberen de steeds blijvende druk op heel veel manieren te counteren. Blijvend hoge brandstofprijzen zijn een drijfveer voor de ontwikkeling van brandstofbesparende technieken. Op grote schaal past men daarom downsizing toe, terwijl ook hybridetechniek, al dan niet plug-in en met diesel- of benzinemotor, meer en meer ingeburgerd geraakt. Mazda als koppige constructeur – die steeds bleef geloven in de wankelmotor – zet in op het perfectioneren van de traditionele verbrandingsmotor èn de aandrijflijnen van de toekomst. De Japanners zien SkyActiv als een filosofie die steeds centraal staat bij het ontwikkelen van hun nieuwe modellen.

Mazda3 SkyActiv

Gewichtsbesparing

Een trend die werd ingezet met de huidige Mazda2, die wel 100 kg lichter is dan de DEMIO die hem voorafging. Een logisch gevolg van een lager gewicht is uiteraard dat een kleinere motor volstaat voor dezelfde prestaties. Een lager gewicht resulteert daarnaast eveneens in een levendiger weggedrag, wat de Mazda 2 ook kenmerkt en zo ook de nieuwe SkyActiv-modellen. Het gros van de gewichtsbesparing komt voort uit een nieuw type legering staal dat Mazda gebruikt. Die is veel rekbaarder en toch sterker. Gemiddeld werd het gewicht gereduceerd met 8% terwijl de stijfheid er met 30% op vooruitging. Maar ook het gebruik van kunststoffen en het compacter maken van componenten op verschillende plaatsen in de koets zijn deel van deze vernieuwing.

Rijtest Mazda2

Motoren en transmissies

Mazda streeft naar de ideale compressieverhoudingen. De compressieverhouding is de verhouding tussen het volume in de cilinder met de zuiger in zijn laagste en hoogste stand. De samendrukbaarheid van het lucht-brandstofmengesel zoals je wil. Klassiek heeft een benzinemotor een eerder lage compressie (9:1 tot 12:1) en een dieselmotor een eerder hoge compressie tussen 16:1 en 18:1. De ingenieurs van Mazda kregen het echter voor mekaar een benzinemotor te ontwikkelen met een compressieratio van wel 14:1! Hiermee heeft Mazda een primeur in huis. Onder andere dankzij het gebruik van ‘cavity pistons’ of zuigers met een gehoekte kop, een type zuiger dat vooral bij motorfietsen gebruikt wordt. Het principe is dat door een puntvormige zuiger de compressieslag vlotter verloopt.

Mazda SkyActiv Engine

Een bekend probleem bij hoge compressieratio’s is ‘knocking’ of ‘pingelen’. Het brandstof-lucht mengsel wordt desdanig hard samengedrukt dat het vroegtijdig en ongecontroleerd kan ontploffen. Mazda onderzocht dit probleem en stelde vast dat de temperatuur van het brandstof-lucht mengsel van cruciaal belang is. Daarom werd in tegenstelling tot andere wagens een 4-2-1 uitlaat gemonteerd. Bij een klassieke uitlaat komen de uitlaatgassen van meerdere cilinders onmiddelijk samen net buiten de cilinder. Dit zorgt vaak dat cilinders elkaar gaan tegenwerken met tegendruk. Met een 4-2-1 uitlaatconfiguratie blijven de uitlaatgassen van elke cilinder langer gescheiden waardoor de cilinder sneller afkoelt en het nieuwe brandstof-lucht mengsel kouder, en dus meer samengedrukt kan worden.

Mazda SkyActiv 4-2-1 Uitlaat

Petrolhead of niet, feit is dat benzine simpelweg verbranden inefficiënt is. Bij benzinewagens komt 30% van de energetische waarde over op de weg, bij diesel is dat 40%. De rest gaat verloren aan warmte opgewekt door wrijving. Mazda bracht daarom een frictiewerende coating aan op de bewegende delen zoals zuigers, krukas en gebruikt motorolie met andere viscositeit. In feite werd de volledige aandrijflijn geperfectioneerd.

Mazda5 SkyActiv

Zo ook de versnellingsbak. De manuele versie die op de SkyActiv motoren gemonteerd zal worden telt 6 verzetten en werd vooral lichter en compacter. Tegelijkertijd werd het precieze schakelgedrag behouden… iets wat MX-5 rijders zeker en vast kunnen beamen. De automaat – nog steeds een conventioneel exemplaar – beschikt nu over een snellere blokkering van de koppelomvormer, zo worden verliezen bij het ‘slippen’ tot een minimum beperkt. Door de modernisering van de koppelomvormer – die een DSG-bak niet heeft – lijkt het alsof je met Volkswagens’ wonderkind onderweg bent.

Mazda SkyActiv Transmission

Wat uiteindelijk telt voor de consument is wat het hem scheelt in de beurs. Door gewoon bestaande technieken door te ontwikkelen staat SkyActiv stappen verder dan BlueMotion en zelfs EfficientDynamics vandaag. De meerprijs voor SkyActiv zal men bijna niet merken, terwijl de meerwaarde niet onbelangrijk is. We kijken uit naar hoe de TAKERI conceptcar er uiteindelijk als nieuwe Mazda 6 zal uitzien, en hoe de net aangehaalde brandstof besparende technieken zullen resulteren in een lage CO2-uitstoot gecombineerd met prima prestaties.

Mazda SkyActiv Takeri Concept