Test Rijtest Mazda 3 2012
Sport en diesel zijn 2 woorden die steeds meer hand in hand gaan. Zo ook bij de Mazda 3 Sport?

Daar waar diesel vroeger een taboe was bij sportieve modellen, komt daar recentelijk meer en meer verandering in. In Le Mans rijden Peugeot en Audi intussen al op het roetproducerende goedje en onlangs kreeg een triturbo dieselmotor zelfs de M-badge van BMW opgespeld. Stuk voor stuk prestigieuze badges die ervoor zorgden dat we iets minder sceptisch keken naar de ‘Sport’-badge die deze Mazda 3 met 2.2 liter grote dieselmotor siert. Ook al is ‘Sport’ slechts een uitvoeringsniveau, de dieselversie is de krachtigste motor die in de Mazda 3 komt te liggen. Op de Mazda 3 MPS na dan, die van 260 pk voorzien wordt. De Mazda 3 ziet er dankzij zijn vormgeving alleszins redelijk sportief uit. Zijn scherpe lijnen zijn niet alleen aan de voorkant terug te vinden, ook de achterlichten en de lijnen aan de zijkant werden duidelijk vanuit dezelfde filosofie getekend. Het geheel oogt alleszins mooi en is stukken gedurfder dan een doorsnee grijze muis uit het C-segment zoals de Volkswagen Golf.

Test Rijtest Mazda 3 2012

Test Rijtest Mazda 3 2012Test Rijtest Mazda 3 2012

Lang niet alles aan deze wagen is sportief. Zijn looks alleszins wel en ook zijn motor durven we het label sportief mee te geven. Het 2.2 liter grote dieselblok beschikt over 185 pk en 400 Nm. En vooral van dat laatste cijfer moet hij het hebben. Zijn koppel is namelijk enorm indrukwekkend en zorgt er voor dat er steeds voldoende pit is om aardig vooruit te komen, ongeacht in welke versnelling je je bevindt. Nul naar honderd hoeft amper 8,2 seconden in beslag te nemen, geen onaardige prestatie. De kracht die steeds aanwezig is, weet de 2.2 CDVi-motor te combineren met een zeer milde dorst. In theorie heeft hij voldoende aan 5,4 liter per 100 km, een verbruik dat we effectief konden behalen wanneer we een milde voet hanteerden. Wie van tijd tot tijd het rechterpedaal eens vloert, kan voldoende hebben aan 7 liter per 100 km. Zeker en vast geen slechte prestatie voor de krachtigste motor van het gamma. Per gereden kilometer stoot deze dieselmotor 144 gram CO2 uit, zijn topsnelheid bedraagt 213 km/u.

Test Rijtest Mazda 3 2012

Maar tot zover de sportiviteit. De Mazda 3 ziet er misschien wel sportief uit en zijn motor presteert zeker en vast naar behoren, maar de rest van de wagen heeft het moeilijk om de motor bij te houden. Ten eerste is er misschien wat teveel koppel, de voorwielen krijgen het bij tussenacceleraties soms zelfs moeilijk al de kracht deftig over te brengen naar het wegdek. Ten tweede heeft die voortrein het ook moeilijk bij het betere bochtenwerk. Het stuur voelt goed aan bij normaal weggedrag, maar wanneer je het sportieve opzoekt met de Mazda 3, zorgt het stuur voor een beperkt gevoel van zekerheid. En dat terwijl de Mazda 3 relatief stroef op zijn poten staat. Zeker de achterkant van de wagen voelt strak aan. Dat voel je maar al te goed wanneer je een verkeersdrempel neemt. Het onderstel voelt redelijk sportief aan, maar wanneer het erop aankomt, laat het je als sportieve bestuurder soms in de steek. Enigszins jammer, al vertellen we er voor de volledigheid graag bij dat de Mazda 3 voor dagelijks verkeer meer dan volstaat, zowel op gebied van comfort als op gebied van sportiviteit. Het Sport-label dat deze Mazda opgespeld krijgt, gaat dus vooral over zijn motor en in mindere mate over zijn rijgedrag.

Test Rijtest Mazda 3 2012

Test Rijtest Mazda 3 2012Test Rijtest Mazda 3 2012

En dat label handelt ook in mindere mate over het interieur. Niet dat het niet aangenaam vertoeven is in de Mazda 3 Sport, integendeel, maar sportief is anders. Het stuur ligt goed in de hand, maar staat wel bezaaid met een enorme hoeveelheid knoppen, waardoor het geheel soms wat onoverzichtelijk wordt. Al groepeerde Mazda alle knopjes mooi, zodat je na enige gewenning vlot met het stuur om kan. Wie door het stuur kijkt, wordt op een aangenaam zicht getrakteerd. Het instrumentenpaneel ziet er namelijk piekfijn uit, de twee grote kokers voor het toerental en de snelheid staan de wagen aardig. Iets hoger vinden we 2 bestuurdergeoriënteerde schermen terug. Het ene geeft informatie over het verbruik en dergelijke weer, het andere dient voor informatie over het multimediasysteem. Dat multimediasysteem wordt bediend aan de hand van enkele knoppen op de middenconsole. De middenconsole is trouwens mooi afgewerkt en bevat ook de bediening van de airco. Hoe goed de middenconsole ook ineen gevijsd mag zijn, de vormgeving is nogal Oosters en misschien minder naar onze smaak. Achteraan is er voldoende plaats voor 2 volwassenen, de koffer is met 340 liter voldoende ruim bemeten voor korte reizen en dankzij zijn kleine drempel gemakkelijk toegankelijk. Wie de achterbank neerlegt bekomt een laadruimte van 1.360 liter.

Test Rijtest Mazda 3 2012

Test Rijtest Mazda 3 2012Test Rijtest Mazda 3 2012

De Mazda 3 krijgt standaard een relatief genereuze uitrusting. Voor de prijs van €16.990 krijg je een basismodel met een 1.6 liter grote benzinemotor met 105 pk. Verder vind je op die standaard Mazda 3 onder meer een radio met MP3-functie terug, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een boordcomputer, bumpers in koetswerkkleur en elektrische buitenspiegels. Wie wat meer comfort wenst, kan kiezen voor het Active-pakket. Voor een goede €2.600 extra krijg je onder meer audiobediening op het stuurwiel, een lederen stuur, een lederen versnellingspook, 16″ lichtmetalen velgen en elektrische zijruiten. Het Exclusive-pakket kost je minstens €22.790, zij het in combinatie met een 1.6 liter grote dieselmotor met 115 pk. Wie liever benzine rijdt, kan de 2.0 liter grote benzinemotor met 150 pk combineren met het Exclusive-pakket voor €24.290. Het pakket omvat onder meer een TomTom GPS, automatische airco (die niet altijd even goed in staat is je wagen af te koelen), cruise control, licht- en regensensoren en 17″ lichtmetalen velgen. Het ultieme uitrustingsniveau, Sport, waar wij een weekje mee rond reden, kost je minstens €24.440. Dan krijg je een vierdeurs Mazda 3 met 150 pk en opties zoals lederen zetels, bandenspanningscontrole, een dodehoeksensor, sportzetels, voorruitverwarming, LED-lichten achteraan en een sportieve bumperkit. Voor een metaalkleur betaal je steeds €425 extra. Parkeersensoren (€975), een uitlaatsierstuk (€115) en een verlagingskit (30mm, €400) zijn optionele extra’s.

Test Rijtest Mazda 3 2012

Test Rijtest Mazda 3 2012Test Rijtest Mazda 3 2012

Conclusie

Met de 2.2 liter grote dieselmotor heeft Mazda zeker en vast een troef in handen. Dankzij zijn vermogen van 185 pk, maar vooral dankzij zijn koppel van 400 Nm voelt de Mazda 3 extreem vlot aan. Soms zelfs iets te vlot, want de voortrein heeft het nu en dan moeilijk die kracht op het wegdek over te brengen. Het verbruik van 5,4 liter per 100 km is bovendien haalbaar, zij het met een voorzichtige rechtervoet. De interieurafwerking is in orde en het interieur is al bij al een aangename plaats om te vertoeven, maar door de licht verouderde vormgeving geven we zelf eerder de voorkeur aan concurrenten als de Ford Focus en de Opel Astra om in te vertoeven. Hadden die maar zo’n zalige dieselmotor…

Test Rijtest Mazda 3 2012

Overzicht

+ Koppelrijke motor
+ Full-option pakket is compleet en betaalbaar
+ Verbruik

– Airco
– Stuurgevoel is niet sportief

Test Rijtest Mazda 3 2012

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes