Test Peugeot 107
Compact en efficiënt: twee woorden die Peugeot’s kleinste perfect samenvatten. De Peugeot 107 kreeg een facelift, en wij gingen er een week mee op pad!

De Peugeot 107 is het resultaat van een samenwerking met Toyota en Citroën die deze wagen respectievelijk als Aygo en C1 op de markt brengen. Als je ze alle drie naast elkaar zou zetten, zou het ongetwijfeld duidelijk worden dat de basis voor deze wagentjes dezelfde is. Maar je moet geen geoefend oog hebben om te zeggen welk merk bij welk model hoort. Daarvoor hebben ze elk voldoende verschillen met de rest. De Peugeot krijgt bijvoorbeeld horizontale LED-stroken en de grootste koplampen van de drie. Aan de achterkant is het verschil met de Citroën het kleinst. Bij Toyota voorzien ze de wagen van een redelijk verschillende achterkant, terwijl de PSA-groep dezelfde lichtblokken gebruikt voor beide varianten. Ons testmodel werd van een paarse kleur en bloemenstriping voorzien, een keuze die we zelf allicht niet zouden maken. De koffer is met zijn laadvolume van 139 liter zeker niet ruim bemeten, maar volstaat wel voor een korte trip naar de supermarkt. De twee achterste zetels neerleggen kan redelijk eenvoudig, maar een vlak laadvolume bekom je nooit. De laadruimte bedraagt dan 712 liter. Door het feit dat enkel de achterruit kan openen om toegang tot de koffer te verlenen, maakt in combinatie met zijn compacte afmetingen dat de 107 niet geschikt is om grote voorwerpen mee te verhuizen, eens langsgaan bij de winkel kan evenwel perfect.

Test Peugeot 107 Test Peugeot 107 Test Peugeot 107

Aan de binnenkant is de Peugeot 107 behoorlijk karig en minimalistisch uitgevoerd. Als bestuurder krijg je centraal een grote snelheidsmeter die zeer duidelijk afleesbaar is. De toerenteller is optioneel en wordt links boven de snelheidsmeter geplaatst. Echt nodig is die niet, maar hij vormt wel een leuk extraatje. Het stuur is behoorlijk kaal, maar ligt goed in de hand. Wie graag informatie wil over het verbruik en de autonomie blijft op zijn honger zitten, het enige waar de 107 over beschikt is een tripmeter die je kan vertellen hoever je in het totaal al gereden hebt. De middenconsole is vlot te bedienen, maar vinden we esthetisch dan weer een stuk minder. Aan ergonomie is er alleszins gedacht in de 107. Overal zijn er opbergvakken te vinden, alle bedieningsknoppen zijn groot en duidelijk en dankzij de relatief hoge zitpositie heb je een mooi overzicht van wat er zich op de weg allemaal afspeelt. De zetels zitten zeker en vast niet slecht, maar je voelt wel dat ze geen topkwaliteit bieden. Wanneer je ze naar voor schuift en toeklapt bij de driedeursversie om in te stappen naar achter, merk je dat de zetel niet naar zijn oorspronkelijke positie terugkeert. Toch wel een minpuntje, want echt praktisch is dat niet. De 107 is binnenin echt basic en ook de afwerking gooit niet altijd even hoge ogen. Wanneer je de airco op zijn hoogste stand zet, hoor je een storend gefluit.

Test Peugeot 107 Test Peugeot 107 Test Peugeot 107

De Peugeot 107 wordt maar met één motor geleverd. Het 1.0 liter grote benzinemotortje in kwestie levert 68 pk en stoot amper 99 gram CO2 uit per km. De driecilinder voelt voldoende vlot aan om de 875 kg zware – of moeten we hier “lichte” schrijven – Peugeot 107 vooruit te doen gaan. Zeker tussen 30 en 70 km/u presteert het blok goed en trakteert de driecilinder je soms zelfs op een aangename roffel. Sprinten van nul naar honderd gebeurt in 13,7 seconden, niet echt een aantrekkelijke sprinttijd dus. Rond 100 km/u en op de autosnelweg presteert het blok minder en voelt de wagen zich niet echt thuis. De snelweg op met dit compacte paarse wagentje kan wel, maar raden we eerder af. Zijn topsnelheid bedraagt 157 km/u. In theorie verbruikt de wagen 4,5 liter benzine per 100 km, iets wat we jammer genoeg niet konden verifiëren bij gebrek aan verbruiksmeter, maar een kleine rekensom leert ons dat we ongeveer 5,5 liter per 100 km verbruikten, zeker en vast geen slechte prestatie.

Test Peugeot 107

De 107 laat zich aangenaam sturen en is over het algemeen een plezierig wagentje om mee te rijden. Het stuur is licht noch zwaar, maar zorgt wel voor een prettig stuurgevoel. Vooral in de stad voelt de 107 agiel aan. Inparkeren kan bovendien zeer vlot. Dit autootje ligt bij lage snelheden zeer stabiel op de weg, wanneer je de naald van de snelheidsmeter de hoogte injaagt stijgt ook de nervositeit waarmee de 107 zich gedraagt. Al voelt de wagen steeds veilig aan. De versnellingsbak laat zich vlot bedienen, zo hebben we het graag. Dankzij het feit dat de wagen licht is, voelt hij wendbaar aan en is bochten nemen plezierig. Niet dat de 107 strak de bocht omgaat, maar hij slaagt er wel in een kleine glimlach op je gezicht te toveren.

Test Peugeot 107

Helemaal standaard kost een Peugeot 107 €9.800. Behoorlijk wat geld, zeker als je kijkt naar wat je daarvoor krijgt: een 3-deurs 107 met een beperkte uitrusting. Je krijgt beschikking over ABS, een in de hoogte verstelbaar stuur, opbergvakken en een middenconsole met bekerhouder. Een radio krijg je pas als je kiest voor het Active uitrustingsniveau. Een dergelijk exemplaar moet minstens €11.000 opbrengen en beschikt over een radio, mistlampen vooraan, een toerenteller en elektrische ruiten. Toch al een beetje meer comfort dus. Wij gingen op pad met de meest decadente versie van de 107 die de Envy uitrusting krijgt. Daar vind je onder meer LED-stroken op terug, samen met een lederen stuur, een lederen versnellingspook en Bluetooth. Deze versie kost je minstens €11.460. Andere opties zijn airco (€1.000), lichtmetalen velgen (€450), een lederen interieur (€970) en ESP (€450). Wie een automaat wenst op zijn 107 moet daar minstens het Active-uitvoeringsniveau bij aanschaffen en zal in het totaal minimaal €11.600 moeten overschrijven aan Peugeot. Qua prijs situeert de Peugeot 107 zich ergens tussen concurrenten als de Fiat Panda (€9.900) en de Renault Twingo (€9.700).

Test Peugeot 107 Test Peugeot 107 Test Peugeot 107

Conclusie

De Peugeot 107 is een leuk wagentje om mee te rijden. Alles voelt basic aan, wat we op zich geen ramp vinden. Al vinden we zijn prijs wel aan de hoge kant voor wat je terugkrijgt. Gelukkig is de motor redelijk zuinig en vallen de onderhoudskosten naar verluidt goed mee. De motor presteert verder naar behoren in de stad, voor daarbuiten mist hij soms wat kracht. Zijn aangename roffel is mooi meegenomen. Het stuurgevoel van deze 107 zorgt tenslotte voor een plezierige rit.

Test Peugeot 107

Overzicht

+ Driecilinder (+ roffel)
+ Efficiënt
+ Leuk en speels rijgedrag

– Afwerking
– Ontwerp dashboard

Test Peugeot 107
Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir