Rijtest: Renault Grand Scenic 1.5 dCi 110

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci
Renault’s op één na grootste personenwagen kreeg een facelift en komt voortaan ook met een 1.5 dCi Energy-motor die volgens Renault zelf superzuinig is.

Dat de Grand Scénic een facelift kreeg, valt enkel te bespeuren als je naar kleinere details begint te kijken. Vooraan werd hij voorzien van een tegenwoordig obligate LED-strook en kreeg hij een stel rondere koplampen. Aan de achterkant werden de lichtunits lichtjes gemoderniseerd, maar verder zijn er zo goed als geen veranderingen te bespeuren. Door zijn facelift ziet de Grand Scénic er wel wat frisser uit, wat maakt dat hij nog een aantal jaren in de spreekwoordelijke verkoopsrekken kan liggen. De 4,56 meter lange wagen slikt 564 liter bagage. Leg je alle zetels neer, dan bekom je een immense laadruimte van maar liefst 2.063 liter. Qua afmetingen voldoet de Grand Scénic dus alleszins aan de normen die grote gezinnen hebben voor een grote gezinswagen.

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Dat de Renault Grand Scénic voor gezinnen bestemd is, valt niet alleen op aan zijn grote buitenafmetingen, maar is ook aan de binnenkant merkbaar. Ongeveer overal zijn er opbergvakken terug te vinden voor alle kleine prulletjes die je je maar kan indenken. Dankzij de onafhankelijk verstelbare stoelen en de verschuifbare middenconsole is het interieur overigens zeer moduleerbaar en is er voor elke omstandigheid wel een ideale indeling van het interieur. Centraal op het dashboard vinden we een uiterst modern instrumentenpaneel in de vorm van een scherm terug dat alle belangrijke info over het rijden kan weergeven met verschillende visueel aantrekkelijke interfaces. Rechts daarvan vinden we een geïntegreerde TomTom GPS die intuïtief bediend kan worden vanaf de middenconsole. Op gebied van ergonomie scoort de Grand Scénic dus goede punten, zeker en vast een troef voor een gezinswagen. Het enige dat misschien iets beter zou kunnen is de bediening van de cruise control. Om die te activeren moet je nameijk eerst een knop op het dashboard indrukken en vervolgens de cruise control instellen via de knoppen op het stuur. Een beetje omslachtig, bij de concurrentie kan dat vaak eenvoudiger.

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dciTest Renault Grand Scenic detail

Met de facelift introduceert Renault direct ook de 1.5 dCi Energy-motor, twee vliegen in één klap. Deze Energy-motor is 110 pk sterk en beschikt over 260 Nm. Daarmee voelt hij in het dagelijks leven behoorlijk vlot aan, zelfs voor een wagen die zo groot is als deze Grand Scénic. Al bij al legt de Grand Scénic met zijn 1.600 kg leeggewicht niet al teveel gewicht in de schaal. De sprint van nul naar honderd klinkt op papier met zijn 13,5 seconden niet echt aantrekkelijk, maar valt in de realiteit best mee. Deze motor zou niet alleen voldoende vlot aanvoelen, maar volgens Renault ook nog eens zuinig zijn. Daar waar Renault een verbruik van 4,1 liter per 100 km opgeeft, kwamen we na een weekje testrijden uit op 6,4 liter per 100 km, zeker geen slecht cijfer voor een wagen van zijn formaat, maar wel flink meer dan het normverbruik. De CO2-uitstoot van dit model komt in theorie neer op 105 gram per km, ook een aardig cijfer.

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dciTest Renault Grand Scenic detail

Renault voorziet de Grand Scénic van een uitgebreid pallet aan motoren. Het gamma benzinemotoren blijft met 2 stuks behoorlijk beperkt, maar dat is begrijpelijk aangezien deze Grand Scénic vooral thuishoort op grote banen. De instapper is een 1.6 liter grote en 110 pk sterke vierpitter, wie wat meer kracht wenst kan terecht bij de kleinere (1.4 liter) maar krachtigere (130 pk) TCe-motor. De keuze voor diesel in een Grand Scénic is iets evidenter. We vinden dan ook vier oliestokers in het gamma. De meest compacte is de door ons geteste 1.5 dCi Energy met 110 pk. Meer vermogen kan uit de 1.6 dCi Energy komen, die 20 pk extra uit zijn cilinders perst. In de meest luxueuze uitvoeringen kan je een 2.0 liter grote dieselmotor leggen die in combinatie met een automaat 150 pk levert, zonder automaat krijg je 10 paarden meer uit dat blok. Voor ieder wat wils dus, zoveel is zeker!

De Grand Scénic rijdt zoals je dat zou verwachten van een grote wagen die optioneel zelfs met zeven zitplaatsen kan worden uitgerust. Het stuur is aan de lichte kant, maar is tegen al onze verwachtingen in voldoende scherp. Niet zo scherp als dat van zijn kleine broertje, de Scénic, maar toch volstaat het stuurgevoel. Wie wat meer sportiviteit zoekt, kijkt eerder naar de Ford S-Max of de Peugeot 5008. Maar als je op zoek bent naar comfort, moet je bij de Grand Scénic zijn. Het onderstel is voldoende zacht afgeveerd om ritten over lange banen aangenaam te maken. Zelfs als het wegdek oneffenheden vertoont, blijft de Grand Scénic relatief comfortabel. Bij het snellere bochtenwerk begint de koets lichtjes over te hellen, wat ook te verwachten was gezien zijn formaat. Maar dankzij zijn standaard ESP-systeem voelt de wagen steeds veilig aan. Het enige waar we een puntje van kritiek van maken, is de zitpositie. Die is volgens ons te hoog, een iets lagere stand was welkom geweest.

Test Renault Grand Scenic moving

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dciTest Renault Grand Scenic moving

Een Grand Scénic op je oprit parkeren kan vanaf €21.450. Je krijgt dan een knalwitte Grand Scénic van Renault met een 1.6 liter grote benzinemotor in en het uitrustingsniveau Authentique. Die uitrusting bestaat uit onder meer ABS, ESP, getinte ruiten, een radio en manuele airco. De basics dus, niet veel meer. In het iets duurdere uitrustingsniveau Expression (va. €22.700) krijg je onder meer automatische koplampen, een lederen stuur, cruise control, een TomTom GPS en zetels met rode stiknaden. De Dynamic uitvoering (va. €25.200) komt met onder meer een centraal opbergvak op rails, airco achteraan, een elektrische parkeerrem, automatische airco, aluminium velgen en LED-lampen. Het Bose uitvoeringsniveau (va. €25.750) komt logischerwijze met een Bose geluidssysteem, terwijl het ultieme uitrustingsniveau Privilège (va. €26.750) van onder meer het Visio-systeem (rijvaksensor) en verwarmde zetels meekrijgt. De belangrijkste opties zijn Xenon koplampen (€750), een achteruitrijcamera (€400), 18″ lichtmetalen velgen (€300) en een panoramisch dak (€1.000). Een zeer goed uitgeruste Renault Grand Scénic met derde zetelrij is er voor ongeveer €30.875. Al bij al een redelijke prijs voor wat je allemaal in de plaats krijgt.

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dciRenault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Conclusie

De Renault Grand Scénic kreeg met zijn facelift niet alleen verbeterde looks, maar ook een zeer interessante motor in het motorengamma. De 1.5 dCi Energy combineert zuinigheid met voldoende vlotte prestaties, al verbruikt hij wel makkelijk 2 liter meer dan opgegeven. Zijn interieur is goed afgewerkt en flexibel. Daar betaal je een zekere prijs voor, maar in vergelijking met zijn concurrenten is de Grand Scénic zeker en vast niet overpriced. Qua rijgedrag voelt de Grand Scénic vooral comfortabel aan, en dat sluit precies aan bij zijn grote doel: veilig een gezin vervoeren.

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Overzicht

+ 1.5 dCi combineert prestaties met mild verbruik
+ Comfortabel
+ Moduleerbaar interieur

– Bediening cruise control
– Zitpositie

Renault Grand Scenic test energy 1.5 dci

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Tim De Baets 

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Renault Grand Scénic 1.5 dCi 110"

  1. brambo 18-05-2012 om 11:43

    over de bediening van de cruise control:
    dit is een schakelaar met 3ogelijkhede: snelheidsbegrenzer, cruise control en alles af? Indien je enkel cruise control gebruikt (wat in de meeste gevallen zo zal zijn denk ik) kan je de keuzeschakelaar laten staan in de cruise-control stand, waardoor je enkel nog de knoppen op het stuur nodig hebt. Persoonlijk vind ik het een goed systeem.

    • MRM 18-05-2012 om 12:09

      Het systeem werkt op zich wel. 
      Maar als je dan kijkt naar andere merken, is het daar sneller.

      Steeds als we terug in een Renault stappen, hebben we hetzelfde gevoel. Er moet dus wel iets van aan zijn. Bij andere merken staan de knoppen voor de cruise control meestal dicht bij elkaar, waardoor het systeem eenvoudiger te bedienen valt. 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...