Rijtest: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX

Test Opel Zafira Tourer CDTI
Met de derde generatie Zafira zet Opel een ambitieuze stap voorwaarts, de nieuwe Zafira Tourer moet flexibiliteit, comfort en veiligheid combineren met een laag verbruik.

Hoewel de Zafira Tourer de Zafira niet moet vervangen, beide modellen blijven namelijk samen in het gamma beschikbaar, is het niet moeilijk om de grote sprong voorwaarts op te merken. Die sprong voorwaarts start reeds bij het design van de Zafira Tourer. Waar de Zafira eerder functioneel was vormgegeven, oogt de derde generatie een stuk dynamischer dankzij een gesculpteerd design die invloeden van de Insigna, Meriva en zelfs Ampera vertoont. Vooraan valt bijvoorbeeld het dubbele boemerang motief die uit de koplampen voortkomen op, daarnaast zorgen de vouw in de motorkap en de krachtige grille voor een progressieve look die niet meteen gebruikelijk is voor monovolumes. De vleugelvormige dagrijlichten in de koplampen zorgen daarnaast voor een distinctieve look. Ook in profiel trekt Opel die lijn door, nergens heb je het gevoel dat deze Zafira de ruimte van een klein busje biedt. Dit door de sikkellijn die op de flank loopt en de licht aflopende daklijn, die de indruk van een Coupé lijken te wekken. Achteraan vinden we het vleugelmotief terug in de achterlichten, optioneel zelfs met LED-technologie. De horizontaal verchroomde lat met Opel-logo zorgt finaal voor een extra dosis elegantie.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Test Opel Zafira Tourer CDTITest Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI

Op designvlak is Opel er dus in geslaagd om de Zafira Tourer op te waarderen tot een hoger niveau, maar sloot het hiervoor compromissen qua ruimte in het interieur? Zeker niet, de Opel Zafira Tourer ziet dankzij een 5,7 centimeter langere wielbasis zijn interieurruimte verder toenemen. Zo biedt de koffer voortaan 710 liter bagageruimte in de configuratie met vijf zitplaatsen, 65 liter meer dan de huidige Zafira. Wie de tweede zetelrij neerklapt kan zelfs een vlakke laadvloer met een volume van 1.860 liter bekomen. Ook de beenruimte nam toe, terwijl de Zafira Tourer in totaal meer dan 30 opbergruimtes verstopt. Flexibel is de Zafira Tourer daarnaast ook, getuige de verschillende “Flex”-opties. Zo kan de tweede zetelrij dankzij de Lounge Seating-optie helemaal gemoduleerd worden naar twee zitplaatsen met een royaal ruimte-aanbod. De tweede zetelrij kan namelijk 28 centimeter in de lengterichting verschoven worden om meer beenruimte te bekomen, terwijl de middelste stoel neergeklapt kan worden en als armsteun kan dienen. De derde zetelrij is daarnaast ruimtelijk genoeg om er zelfs volwassenen te herbergen, al moet de tweede zetelrij dan wel solidair zijn en wat beenruimte afstaan. De toegang naar de derde zetelrij is niet helemaal top, daartoe is de doorgang iets te smal, maar mits wat klimwerk valt het best mee. Verder is de Zafira Tourer voorzien van een FlexRail-middenconsole, hiermee kan de armsteun met ingebouwd opbergvak worden verschoven en zo bekerhouders al dan niet vrijmaken, erg handig. Het interieur van de Zafira Tourer maakt het zijn gebruikers kortom erg gemakkelijk, afhankelijk van de situatie kan het steeds naar wens worden gemoduleerd.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

De interieurvormgeving zelf is trouwens merkbaar kwalitatief, we herkennen uiteraard elementen uit de andere Opel-modellen, maar dat is beslist geen straf. Het dashboard staat wel merkbaar hoger, en krijg langs passagierszijde zowel een opbergvakje als een tweedelig handschoenenkastje. Functionaliteit gaat ook hier duidelijk boven alles. Het stuurwiel ligt goed in de hand en de tellerpartij is eenvoudig afleesbaar, minder enthousiast worden we van de knoppenzee ter hoogte van de middenconsole, vaak is het zo wat zoeken naar de juiste knop. Het navigatiesysteem SD900 Navi vinden we hoog en centraal op het dashboard, het garandeert een goede zichtbaarheid, terwijl het algemeen erg goed presteert. De algemene aankleding van het interieur was dankzij de optionele cocoa bekleding trouwens erg chique, verschillende bruinsoorten sierden het volledige interieur, inclusief de stoelen. Die stoelen zitten trouwens erg comfortabel op de eerste twee zetelrijen, de derde zetelrij zit merkbaar harder. Als laatste valt ook de verbeterde zichtbaarheid voor de bestuurder op, de smalle A-stijlen, de grote zijruiten en de anders gepositioneerde zijspiegels helpen hierbij. De luchtige salonsfeer die hierdoor in de Zafira Tourer heerst maakt het ook voor de passagiers erg aangenaam vertoeven.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Test Opel Zafira Tourer CDTITest Opel Zafira Tourer CDTI

Hoewel je het op het eerste zicht zou vermoeden was comfort niet het enige criterium wanneer de Opel-ingenieurs het onderstel van de Zafira uitdachten. Opel koos voor een licht dynamische invalshoek en werd daartoe ondermeer geholpen door het breder spoor voor- en achteraan. Daarnaast werd voor de ophanging vooraan voor MacPherson-veerpoten uit de Insignia gekozen, terwijl de achteras dankzij Watt-stangen uit de Astra een betere rijstabiliteit en minder rolbewegingen moet bewerkstelligen. Daarnaast kan je optioneel kiezen voor het FlexRide-chassis, dat toelaat het onderstel naast een standaardprogramma ook in een comfort gerichte “Tour”-modus en actievere “Sport”-stand te schakelen. Maar hoe je het ook draait of keert, echt sportief wordt de Zafira Tourer natuurlijk nooit. Daartoe is het stuurgevoel niet responsief genoeg en missen we wat scherpte bij een vlot aangesneden bocht. Toch is Opel er in geslaagd om een zeer stabiel en comfortabel geheel in elkaar te zetten, met een zekere dynamische ondertoon die we bij zijn concurrenten zelden terugvinden. Op technisch vlak wordt de bestuurder daarnaast trouwens bijgestaan door allerlei intelligente rijhulpsystemen, zo is er optioneel ondermeer plaats voor een adaptieve cruise control, adaptieve koplampen, dodehoekwaarschuwing en een rijbaan assistent. Die hulpsystemen zijn handig maar konden ons niet altijd helemaal overtuigen in hun werking. Zo reageert de adaptieve cruise control nogal bruut als een auto in het baanvak voor je terechtkomt en reageert het nogal traag wanneer je terug vrije baan krijgt, daarnaast zijn de adaptieve koplampen niet steeds een hulp, zeker wanneer het automatische grootlicht ervoor zorgt dat kruisende vrachtwagenchauffeurs steeds met hun koplampen moeten flikkeren alvorens ze terug uitschakelen. De dodehoekwaarschuwing en rijbaan assistent helpen wel de veiligheid vooruit, maar reageren naar ons gevoel iets te snel op mogelijk gevaar. Zo krijg je bij snel invoegen na een inhaalmanoeuvre steeds een piepje te horen en mag je zelfs de lijnen niet raken alvorens je door de rijbaan assistent wordt wakker geschud.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Test Opel Zafira Tourer CDTITest Opel Zafira Tourer CDTI

We mochten tijdens onze test de krachtigste motor uit het gamma rijden, de 2.0 CDTI met 165 pk en 350 Nm koppel zorgt ervoor dat de Zafira vlot van zijn plaats komt. De Tourer sprint zo van 0 naar 100 km/u in 9,8 seconden terwijl de topsnelheid 208 km/u bedraagt. Het blok wordt gekoppeld aan een manuele zesbak die zich vlot en kordaat laat bedienen. De versnellingsverhoudingen zijn eerder lang, ongetwijfeld om het verbruik terug te dringen. Dankzij zijn gestroomlijnd voorkomen en een efficiënte motortechniek heeft de Zafira met de krachtigste dieselversie in theorie genoeg aan 5,2 liter/100 km. Tijdens onze testperiode, die zich vooral op de Franse snelwegen afspeelde, haalden we echter een verbruik van 6,7 liter/100 km. Ondanks alles geen slechte prestatie, zeker als je weet dat de Zafira Tourer tijdens onze test volgeladen was. Wil je zuiniger, dan kan je binnenkort voor de 2.0 CDTI ecoFLEX kiezen met 130 pk en 300 Nm koppel. Met zijn gemiddeld verbruik van 4,5 liter/100 km komt een CO2-uitstoot van 119 gram/km overeen, haast ongezien in het segment. Langs dieselzijde is er verder nog keuze voor een 2.0 CDTI met 110 pk, daarnaast kan er langs benzinezijde tussen vermogens van 115 en 140 pk worden gekozen, terwijl ook een aardgasversie op de prijslijsten prijkt.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

De prijslijsten van de Zafira Tourer starten bij 20.350 euro, voor dat geld krijg je een 1.8 ECOTEC benzine met 115 pk in de Essentia uitvoering. Die uitvoering is echter zeer beperkt en voorziet vooral enkele veiligheidsopties. Wie meer comfort of luxe wil kiest best voor de Enjoy of Cosmo uitvoering. Zo levert de Enjoy-uitvoering Radio/CD, manuele airco, enkele opbergvakken, dakrails en 17″ velgen. De door ons geteste Cosmo-versie voegt daar nog allerlei extra’s aan toe, zoals lounge seating, rengensensoren, automatische koplampen, elektronische handrem, multispaaks velgen en een cruise control. Elke uitvoering krijgt daarnaast ook specifieke design elementen mee. De door ons geteste 2.0 CDTI 165 pk kost in Cosmo uitvoering 28.400 euro. Interessante opties zijn verder de keuze voor zeven zitplaatsen (500 euro), cocoa bekleding (525 euro) en Radio/Navigatie SD900 (1.150 euro). Daarnaast voorziet Opel verschillende packs die bepaalde opties in verschillende gedaanten combineren tegen een interessante prijs.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Conclusie

Opel is er met de Zafira Tourer in geslaagd om een grote sprong voorwaarts te maken. Niet alleen onderging het design een duidelijke update naar een meer dynamisch uiterlijk, ook het interieur oogt bijzonder kwalitatief en is voortaan extra functioneel dankzij allerlei innovatieve oplossingen. Zo kan de Zafira Tourer omgevormd worden tot een lounge-achtige vierzitter met grote koffer en kan je je spullen in allerlei opbergvakken verliezen. Het onderstel van de Zafira Tourer is dynamischer dan ooit, maar echt sportief wordt het uiteraard nooit. De Tourer biedt echter wel een mooi evenwicht tussen comfort en stabiliteit, en mist vooral in het stuur wat feedback om dynamisch 100% te overtuigen. Onder de motorkap kon de 2.0 CDTI met 165 pk ons zeker wel overtuigen, het blok is erg soepel en laat zich dankzij een vlotte zesbak vloeiend dirigeren, het kan daarnaast ook degelijke verbruikscijfers voorleggen. De basisprijs van de Zafira Tourer is tenslotte met 20.350 euro aan de lage kant, maar de basisuitrusting is erg beperkt, wie alle troeven van de nieuwe Tourer wil ervaren zal dus een stuk dieper in zijn geldbeugel moeten tasten.

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Overzicht

+ Degelijk en flexibel interieur
+ Prestaties 2.0 CDTI 165 pk
+ Dynamisch design

– Werking rijhulpsystemen
– Feedback Stuur

Test Opel Zafira Tourer CDTI

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...