BMW 3-Reeks Serie 2012 Touring
Na de BMW 3-Reeks lanceert BMW de 3-Reeks Touring. De ultieme bedrijfswagen voor vertegenwoordigers die vaak flink wat moeten meezeulen.

Aan de buitenkant zie je direct dat deze wagen een 3-Reeks is, maar dan met een grotere achterkant. Echt veel verschillen merken we niet aan de voorkant, aan de achterkant krijgen we een voorspelbaar design voorgeschoteld, dat er daarom niet minder goed uitziet. Van het interieur hoeven we ook niet te verschieten, het dashboard ziet er bijvoorbeeld identiek uit als dat van de 3-Reeks.

Maar er zijn wel enkele verschillen met de BMW 3-Reeks waar te nemen. Passagiers achteraan krijgen namelijk 17 mm extra beenruimte en 9 mm extra hoofdruimte. De instap naar achter zou er ook gemakkelijker op geworden zijn. Aan de voorkant krijgen de chauffeur en zijn passagier grotere opbergvakken in de deuren. In de koffer past er 495 liter bagage, zo’n 35 liter meer dan bij zijn voorganger het geval was.

Wanneer je de achterbank platlegt – dat kan in een 40:20:40 configuratie – dan bekom je een uitstekende laadruimte van maar liefst 1.500 liter. En die laadruimte heeft volgens BMW een zo goed als vlakke laadvloer. Je kan een kofferklep krijgen die op twee manieren open kan: enkel het glas of de volledige kofferklep.

Onder de motorkap ligt er een hele waaier aan motoren, al is de kans groot dat we op onze Belgische wegen vooral de BMW 320d Touring zullen zien rijden. Die motor beschikt over 184 pk en 380 Nm. Voldoende kracht voor een sprint van nul naar honderd in 7,7 seconden. Wie wat meer kracht wenst, kan kiezen voor de BMW 330d, die over 258 pk beschikt en dat combineert met 560 Nm. De sprint van nul naar honderd neemt amper 5,6 seconden in beslag, vroeger waren er supercars die het trager deden.

Benzineliefhebbers kunnen bij de 328i Touring terecht. Goed voor 245 pk, 350 Nm en een sprint van nul naar honderd in 6 seconden. De topsnelheid komt neer op 250 km/u. Combineer de goede prestaties van alle motoren met de gekende BMW-sportiviteit en deze BMW 3-Reeks moet wel één van de meest sportieve stationwagons op de markt zijn.