Test Peugeot 508 2 HDI
We reden eerder al met de Peugeot 508 SW, maar waren lichtjes teleurgesteld in zijn automaat. Tijd voor een manuele versie met meer vermogen!

En dus gingen we op pad met een nagenoeg identiek model, dat weliswaar behoorlijk anders aanvoelt. Dankzij zijn manuele zesbak en wat meer vermogen, voelt de wagen alleszins iets dynamischer aan. Aan de buitenkant zijn de verschillen met het model dat we eerder testten gering. Enkel de buitenkleur is namelijk anders. Peugeot gaf de 508 behoorlijk radicale lijnen mee. Zeker als je hem vergelijkt met zijn voorganger, de Peugeot 407. De neus is een stuk strakker geworden en dankzij het ontbreken van de grote grille vooraan, volgens ons ook iets eleganter. De koplampen en de aflopende zijlijn dragen aardig bij aan die elegantie. De achterkant ziet er dan weer behoorlijk zakelijk uit, het hoeft dan ook niet te verbazen dat de Peugeot 508 SW vaak als bedrijfswagen wordt aangeschaft. En niet alleen de achterkant zorgt daarvoor, ook de 560 liter bagageruimte zit daar ongetwijfeld voor iets tussen. Leg je de achterste zetelrij plat, dan bekom je een totale laadruimte van 1.600 liter.

Test Peugeot 508 2 HDI 09

Test Peugeot 508 2 HDITest Peugeot 508 2 HDI

Maar niet alleen de buitenkant en verschillende praktische aspecten zijn belangrijk, ook het interieur moet een aangename plaats zijn om lang te vertoeven. En dat wist Peugeot blijkbaar zeer goed toen het aan de slag ging het interieur van de 508 te ontwerpen. Binnenin is er voldoende ruimte, niet alleen vooraan, maar ook achteraan is dat het geval. De bestuurder krijgt een aardige cockpit voorgeschoteld. Het instrumentarium is functioneel en overzichtelijk. En soms zelfs overbodig, een HUD (Head-Up Display) zorgt er namelijk voor dat je de snelheid en de instructies van de GPS kan bekijken zonder je ogen van de weg af te moeten wenden. De middenconsole krijgt een ergonomische lay-out, met helemaal bovenaan een centraal scherm, daaronder de bediening voor de radio en de airco en nog iets lager de bediening voor het centrale scherm. Geen grote verrassingen dus, maar deugdelijk is het geheel zeker en vast. Als we dan toch een puntje van kritiek moeten uiten, zal het de knoppenzee op het stuur van de 508 zijn. Op gebied van afwerking nadert Peugeot Duitse normen. Misschien niet direct die van BMW en Audi, maar toch zeker die van Volkswagen. De materiaalkeuze gebeurde duidelijk doordacht, het interieur ziet er niet alleen goed uit, het voelt ook zo aan. Als de binnenverlichting ’s nachts gaat branden, wordt de 508 door zijn oranje licht iets minder aantrekkelijk om in te vertoeven.

Test Peugeot 508 2 HDI

Test Peugeot 508 2 HDI Test Peugeot 508 2 HDI

Onder de motorkap schuilt een 2.0 liter grote dieselmotor. Geen 136 pk zoals tijdens onze vorige test, maar 163 stuks! Dat vermogen zorgt er samen met een koppel van 340 Nm voor dat de 508 SW in 8,9 seconden naar 100 km/u sprint vanuit stilstand. Tijdens het rijden stoot hij in theorie 130 gram CO2 uit per km en drinkt hij 5 liter diesel per 100 km. In realiteit is zijn dorst met 5,9 liter iets groter, maar nog steeds alles behalve extreem. Het motorblok voelt dankzij het aangename koppel steeds voldoende levendig aan. Hernemingen zijn een kleine moeite voor de 508 SW, al vereisen ze op de autosnelweg soms wat terugschakelwerk. Al zijn we al bij al nog tevreden over dat terugschakelwerk. Wanneer de automaat dat voor zijn rekening moest nemen, gingen de dingen namelijk iets minder vlot. De manuele zesbak van dit testexemplaar schakelt weliswaar soepel en laat zich vlot bedienen. Wie liever benzine rijdt, kan kiezen voor een 1.6 VTi-motor met 116 pk of een 1.6 THP-motor met 156 pk. Dieselaars kunnen naast de 2.0 liter HDi kiezen voor een 1.6 HDi met 112 pk, een 1.6 e-HDi met 112 pk, die iets zuiniger is en de 2.2 HDi met 204 pk.

Test Peugeot 508 2 HDI

Test Peugeot 508 2 HDI Test Peugeot 508 2 HDI

De Peugeot 508 SW is een grote Franse wagen en die dingen horen comfortabel te zijn. Gelukkig is dat dan ook het geval. Deze station wagon voelt zich vooral thuis op de autosnelweg, waar hij scoort met troeven als baanvastheid en een goede afvering. De 508 SW weet zich trouwens opvallend goed te verweren op kleinere baantjes. Het stuur wordt nooit messcherp en de koets helt hier en daar wel wat over, maar voor zoverre dat mogelijk is, heeft Peugeot comfort en sportiviteit met elkaar weten verenigen in die mate dat het rijgedrag zeer goed bij een grote, zakelijke station wagon past.

Test Peugeot 508 2 HDI

Test Peugeot 508 2 HDI Test Peugeot 508 2 HDI

Daar waar de Peugeot 508 minstens €24.580 kost, betaal je voor de SW-versie €25.430. Een dikke €900 extra dus, al bij al een schappelijke prijs voor de extra ruimte die je krijgt. De basisversie komt met een 1.6 liter grote benzinemotor die 116 pk voorziet. De uitrusting omvat onder meer cruise control, manuele airco, een radio met USB-aansluiting, centrale deurvergrendeling, een multifunctioneel stuur, een lederen versnellingspook, een centrale armsteun, een boordcomputer en getinte ruiten. Behoorlijk wat standaarduitrusting dus! Maar voor wie het meer mag zijn, is er de Active-uitvoering. Die kost je minstens €27.130, maar komt dan wel met een schitterend panoramisch dak, automatische airco, automatische koplampen, Bluetooth, een skiluik en 16″ lichtmetalen velgen. Voor de Allure-versie met onder meer een elektrische parkeerrem, keyless go, 17″ lichtmetalen velgen, een HUD en halflederen binnenbekleding betaal je minimum €31.030. De topversie krijgt de naam GT mee en moet €39.830 opbrengen. Die versie komt sowieso met een 2.2 liter grote dieselmotor met 204 pk en een automatische zesbak. Bovendien krijg je ook nog eens xenon koplampen, 18″ lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem. De belangrijkste opties die apart verkrijgbaar zijn, zijn airco (€400), xenonlampen (€1.050), lederen zetels met verwarming (€2.200) en een navigatiesysteem (€1.700). De dieselmotor waar wij mee op pad gingen kost samen met het Allure-pakket €32.530. Al bij al een aanvaardbare prijs als je kijkt wat je er allemaal voor terug krijgt!

Test Peugeot 508 2 HDI

Test Peugeot 508 2 HDI Test Peugeot 508 2 HDI

Conclusie

De Peugeot 508 SW ziet er fris uit, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Met zijn 2.0 liter grote dieselmotor die over 163 pk beschikt, presteert hij zeker en vast niet onaardig. De manuele versnellingsbak voelt een stuk vlotter aan dan zijn automatische tegenhanger. Qua weggedrag hoort de 508 SW vooral thuis op de autosnelweg. Als je de wagen vooral daar zou rijden, kunnen we ons vinden in de keuze voor een automatische versnellingsbak. Wie frequent minder grote wegen opzoekt, kiest beter voor de manuele zesbak. Qua prijs is hij vergelijkbaar met zijn directe concurrenten als de Citroën C5 en de Opel Insignia. Voor ongeveer €33.000 heb je een goed uitgerust exemplaar.

Test Peugeot 508 2 HDI

Test Peugeot 508 2 HDI

Overzicht

+ Comfortabel
+ Interieurvormgeving
+ Motor

– Knoppenzee middenconsole en stuur

Test Peugeot 508 2 HDI

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir