Alfa Romeo Giulia 50 Jaar 1962
Dit jaar viert men bij Alfa Romeo de vijftigste verjaardag van één van de meest legendarische modellen ooit: de Giulia.

Bij Alfa Romeo hebben ze wat te vieren, want op 24 juni 1962 werd de Alfa Giulia TI Berline geboren, een model dat volgens de liefhebbers het best het DNA van het merk weerspiegelt. Stijl, techniek, prestaties, betrouwbaarheid en innovatie: dat zijn de eigenschappen die de Giulia een wereldwijd succes maakten. Tussen 1962 en 1977 werden wereldwijd één miljoen exemplaren verkocht en daarmee is de Giulia in het collectief geheugen van de autoliefhebber gegrift.

Alfa Romeo onthulde daarom het logo “50 Years Alfa Giulia”, een samenwerking tussen Alfa Romeo Automobilismo Storico en het Centro Stile van de Fiat-groep. Het logo verwijst naar één van de eerste reclamespots voor de Giulia uit de jaren zestig. Het logo komt uit de beroemde reclamecampagne met de bijhorende slagzin ‘geschapen door de wind’, waarin de aerodynamische kwaliteiten van de Berline in de verf werden gezet. De Giulia had namelijk een Cx-waarde van 0,34, een waarde die zelfs naar huidige normen indrukwekkend genoemd kan worden. Om hulde te brengen aan het model zullen op 24 juni grote festiviteiten plaatsvinden in Balocco, het testcircuit waar het voor de Giulia in de jaren ’60 allemaal begon. En laat ons daarnaast hopen dat de liefhebbers binnenkort ook een nieuwe Giulia in het gamma mogen verwelkomen, al spreken de laatste geruchten pas over 2013, voor de Alfisti geen mooier geschenk dan dit jaar al een conceptmodel te onthullen.

Alfa Romeo Giulia 50 Jaar 1962 logo