Test Ford Focus Clipper 2012
De vijfdeurs kreeg reeds onze goedkeuring, maar hoe zit het met de breakversie van de nieuwe Ford Focus?

Één team, één plan, één doel. De One Ford globale strategie die de Amerikaanse autobouwer nastreeft, lijkt stilaan op kruissnelheid te komen. Het begon allemaal met de nieuwe Ford Focus, maar binnenkort komen er ook een Ford Kuga en Ford Mondeo die nagenoeg identiek zijn aan hun Amerikaanse bloedbroeders, de Escape en de Fusion. En hoewel zelfs de Focus ST binnenkort de grote oceaan oversteekt en ook zuinige EcoBoost-motoren hun weg vinden naar het land van de benzineslurpers en dat van de rijzende zon, blijven sommige afgeleiden toespitsen op specifieke continenten. Dat brengt ons bij de Focus Clipper, die in onze contreien meer dan de helft van de verkopen moet uitmaken, terwijl klanten in de Verenigde Staten het dan weer meer voor de vierdeurs hebben. De Clipper is 198 mm langer dan de vijfdeurs hatchback, biedt plaats aan 127 liter meer bagage en verbruikt in theorie geen druppel brandstof extra. Een gedoodverfde winnaar?

Test Ford Focus Clipper 2012

Test Ford Focus Clipper 2012Test Ford Focus Clipper 2012

Qua design hebben we weinig toe te voegen aan onze vorige rijtest, ook hier vinden we vooral de neus enorm geslaagd. De hoogglanzende zwarte driehoeken langszij de bumper zetten de atletische stand kracht bij en ook de gekrulde onderlip ademt pure sportiviteit uit. De koplampen werden sierlijk vormgegeven en optioneel worden LED-strips geïntegreerd. Dat verwonderde ons enigszins, want zelfs op de Titanium topversie moet je €800 afdokken voor het Light Pack, dat naast de LED-strips ook Xenon koplampen, een aluminium koplampbehuizing en een meerkleurige LED-interieurverlichting toevoegt. Toch wat prijzig als je het ons vraagt. En echt noodzakelijk is het evenmin, de Focus Clipper ziet er immers goed uit en dat zeker gespoten in een donker kleurtje zoals het Blazer Blue van onze testwagen. De achterlichten bevallen ons bovendien meer dan de exemplaren op de vijfdeurs. Ze zijn duidelijk een stuk slanker vormgegeven en werken de achterkant piekfijn af. De 16-inch velgen op de topversie vallen tot slot eerder klein uit, maar voor een respectabel bedrag rust je de Focus uit met 17-inch of zelfs 18-inch exemplaren. Kwestie van het puntje op de i te zetten.

Test Ford Focus Clipper 2012

Binnenin geen verrassingen. Er werd duidelijk aandacht besteed aan de ergonomie en ook de kwaliteit van de gebruikte materialen gaat er bij Ford nog steeds op vooruit. Het stuur mag dan nog druk overkomen en een zee aan knopjes herbergen, ondertussen heeft het voor ons geen geheimen meer. Opnieuw een grote pluim bovendien voor de Human Machine Interface (HMI) tussen de tellerpartijen, dat in staat is zowel het gemiddelde verbruik, actueel verbruik, gemiddelde snelheid en actieradius in één overzichtelijk scherm weer te geven. En in de Ford Focus vind je nog steeds een goede ouderwetse handrem, wat we ten sterkste appreciëren. De esthetiek van het centrale schermpje in de middenconsole kon iets beter, maar dat blijft ook deels persoonlijke smaak. Verder werd onze testwagen naast het automatische parkeersysteem uitgerust met alle mogelijke veiligheidsfeatures: de gekende BLIS-dodehoekwaarschuwing, het Active City Stop, Driver Alert, herkenning van verkeersborden en Lane Keeping Aid. Stel je dat laatste systeem in op enkel waarschuwen dan vibreert het stuur wanneer je dreigt het rijvak te verlaten, stel je het in op assistentie dan stuurt de wagen zelfs automatisch bij. En dat alles in een middenklasser!

Test Ford Focus Clipper 2012

Test Ford Focus Clipper 2012Test Ford Focus Clipper 2012

Maar een break koop je natuurlijk voor de extra ruimte achterin en gezien de Focus Clipper zoals eerder gezegd 198 mm langer is dan de hatchback, is er plaats voor 127 liter extra bagage. In totaal kan je zo 490 liter laden tot aan de hoedenplank en zelfs tot 1.516 liter met de zetels plat tot aan het dak. De Opel Astra Sports Tourer en Renault Mégane Grandtour hebben een nog iets grotere koffer, maar de laadruimte van de Focus is net iets breder. De beenruimte achterin bleef dezelfde, want aan de wielbasis werd niet geraakt. Niet dat de passagiers achteraan te klagen hebben, ze kunnen immers comfortabel plaatsnemen en ook de hoofdruimte is royaal bemeten. De Clipper is bovendien 21 mm hoger. Maar dan nog, het allerliefst neem je in een Focus gewoon plaats in de bestuurderszetel. De Ford Focus blijft een echte rijdersauto en dat merk je meteen aan de lage zitpositie, de uitstekende zijdelingse steun van de zetels en het perfect in de hand liggend stuurwiel.

Test Ford Focus Clipper 2012

En we zeiden het al in onze vorige Focus rijtest: onze vrees voor de elektronische stuurbekrachtiging was ongegrond. De Ford Focus is nog steeds de sportiefst sturende in zijn klasse en dat met overschot. Uit een Jaguar XF-R in een Ford Focus Clipper stappen en merken dat het stuur van de Ford een directere feedback geeft, het is een bevreemdende ervaring. Toch is het daarom niet minder waar. De input die je krijgt van de voortrein mag dan nog iets vager zijn dan die bij zijn voorganger, de tijd van hydraulische stuurbekrachtigingen lijkt stilaan voor iedereen voorbij. De overstap was dus onvermijdelijk, maar Ford is er goed mee omgegaan. De bocht omgaan is voor de Ford Focus een koud kunstje en met het Torque Vectoring Control is de grip ten allen tijde optimaal. Maar de Focus werd ook een stuk comfortabeler dan zijn voorganger en voor de meerderheid der klanten zal dit toegenomen comfort de iets mindere feedback zelfs meer dan compenseren.

Test Ford Focus Clipper 2012

Test Ford Focus Clipper 2012Test Ford Focus Clipper 2012

Onder de motorkap van onze testwagen lag opnieuw een 1.6-liter TDCi met een vermogen van 115 pk en een koppel van 270 Nm (285 Nm in overboost). De Clipper weegt natuurlijk iets meer dan de hatchback, maar met 24 kilogram kunnen we moeilijk van een significant overgewicht spreken. De sprint van 0-100 km/u neemt 11 seconden in beslag (+0,2s)  en de topsnelheid blijft ongewijzigd op 193 km/u. Maar ook het verbruik en de CO2-uitstoot zouden volgens Ford exact hetzelfde bedragen als dat van de vijfeurs, te zeggen gemiddeld 4,2 liter/100 km en 109 gram/km. Dat konden we helaas niet bevestigen. Terwijl we met de vijfdeurs probleemloos 5,2 liter/100 km haalden, bleven we bij de Clipper steken op 6,3 liter/100 km. Mijn voet is nochtans niet spreekwoordelijk bijgekomen in de afgelopen maanden. Misschien was de vijfdeurs iets beter ingereden of waren de omstandigheden zoveel gunstiger, maar het parcours was in ieder geval even gevarieerd. Op de zuinigste Focus is het bovendien slechts even meer wachten: binnenkort komt de Focus Econetic II op de markt, met een opgegeven gemiddelde van slechts 3,4 liter/100 km en een CO2-uitstoot van amper 88 gram.

Test Ford Focus Clipper 2012

De Ford Focus Clipper 1.6-liter TDCi daarentegen is natuurlijk reeds enige tijd op de markt en gaat de deur uit voor minstens 22.350 euro. De Trend-uitvoering biedt alles wat je nodig hebt, plus een manuele airconditioning en radio-cd met usb-aansluiting. Maar het kan en mag altijd meer zijn. De volgende uitvoering in de lijst is Trend Sport, die in combinatie met de geteste dieselmotor 23.350 euro moet opbrengen. Zoals de naam bovendien doet vermoeden, krijg je naast een premium middenconsole en chroom-lijsten onder de zijruiten een sportief afgestelde ophanging die het rijplezier naar nog hogere hoogtes moet brengen. Ook zijn de zetels iets sportiever en krijg je 16-inch lichtmetalen velgen mee. De topversie tot slot is de Titanium, waar opmerkelijke aanvullingen de cruise-control, automatische airco, achterlichten met LED-technologie en Hill Start Assist betreffen. De Focus Clipper 1.6-liter TDCi Titanium kost 24.350 euro. De 1.6-liter dieselmotor is verder ook beschikbaar met 95 pk en op de twee hoogste uitvoeringsniveaus kan je ook een 2.0-liter dieselmotor met 136 pk of 163 pk krijgen. De meest interessante benzineversie is misschien wel deze met de 1.0-liter EcoBoost en 125 pk, maar een 1.6-liter met 150 pk en ook andere benzinemotoren zijn beschikbaar. Met andere woorden: voor iedereen wat wils.

Test Ford Focus Clipper 2012

Conclusie

De Ford Focus Clipper doet alles precies hetzelfde zoals de vijfdeurs dat doet: hij stuurt scherp en sportief, maar is tegelijk een comfortabele cruiser. Zijn USP (Unique Selling Point) is natuurlijk de 127 liter extra bagageruimte en daarmee komt de Clipper nog praktischer voor de dag dan de hatchback. Helaas leek ook het verbruik iets hoger te liggen, hoewel de Clipper nauwelijks hoger en zwaarder is. In theorie zijn het verbruik en de CO2-uitstoot immers volledig gelijk. De omstandigheden doen natuurlijk veel en een gemiddelde van 6,3 liter/100 km is heus niet slecht te noemen. Conclusie: de Ford Focus Clipper is de ideale wagen voor de sportieve huisvader: een sportief weggedrag en de kofferruimte voor alle bagage van vrouwlief en kinderen.

Test Ford Focus Clipper 2012

Overzicht
+ wegligging & stuurgevoel
+ comfort
+ veiligheidsfeatures

– centraal multimediascherm

Test Ford Focus Clipper 2012

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pauline Buyse