Rijtest: Jaguar XFR

Jaguar XFR rijtest header test
We testten de Jaguar XF Facelift eerder al. Zijn agressieve uiterlijk schreeuwde toen al om een agressievere motor. Bij deze: de Jaguar XFR met maar liefst 510 pk!

Op het autosalon van Frankfurt in 2007 vroegen we ons al af waarom de designafdeling van Jaguar een vreemd ogende bobbel op de koplampen van de toen fonkelnieuwe XF tekende. Bij de facelift wisten ze wel beter en gaven ze de XF de vloeiende lijn die zijn neus verdiende. Resultaat: de Jaguar XF oogt een stuk sportiever dan voorheen. En dat valt des te meer op bij de Jaguar XFR. Want naast de sportievere koplampen, krijgt hij 2 grote ventilatiemonden vooraan en een motorkap met luchtinlaten. Het opschrift ‘Supercharged’ op die luchtinlaten verraadt dat er veel kracht onder de motorkap ligt. En die ‘Supercharged’ valt niet alleen op de motorkap af te lezen, ook onze 20″ velgen werden met dat opschrift versierd. Achteraan vinden we een diffuser en 4 uitlaten die niets liever doen dan luid brullen. Het mag duidelijk zijn: deze Jaguar XFR schreeuwt sportiviteit! En mocht het nog niet duidelijk zijn, dan is er nog altijd de overload aan R-logo’s die her en der op de wagen verspreid zijn. Bescheidenheid? Forget it!

Jaguar XFR test

Jaguar XFR testJaguar XFR test

Ook aan de binnenkant is deze Jaguar XFR alles behalve subtiel. Het eerste wat opvalt zijn de zetels die met rood leder overtrokken werden en een R-logo aangemeten kregen. Ze zitten trouwens uitstekend en bieden aardig wat zijdelingse steun. Het rood van de zetels komt terug in de naden die het leder samenhouden dat over het dashboard is gespannen. De naden zijn net zoals de rest van het interieur zeer goed afgewerkt. Enkel het materiaal dat de middenconsole omgeeft, voelt soms wat goedkoop aan. Bij het nemen van een verkeersdrempel durft het zonnedak al eens kraken, maar om het geluid daarvan te compenseren is er de Bowers & Wilkins geluidsinstallatie die met 1.200 Watt meer dan voldoende vermogen heeft. Of er is natuurlijk de uitlaat die mooi in het interieur weerklinkt na het induwen van de startknop. Ongemerkt starten zit er bij de Jaguar XFR niet in, wakker worden doet dit topmodel met een luide brul. En stationair draaien geschiedt in het begin tegen 2.000 toeren. Kwestie van de motor zo snel mogelijk warm te laten draaien! En de hele buurt in één keer wakker te schudden…

Jaguar XFR test

Jaguar XFR testJaguar XFR test

De motor die verantwoordelijk is voor al dat gebrul is een 5.0 liter grote V8-motor met supercharger. Goed voor 510 paarden die allemaal naar de achterwielen moeten. Met een koppel van 625 Nm dat uitgespreid ligt tussen 2.500 en 5.500 toeren zijn tussenacceleraties een kleine moeite. De sprint van nul naar honderd duurt 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid op 250 km/u neerkomt. Al zou de motor zonder beperkende elektronica nog een stuk sneller kunnen. Het verbruik komt in theorie neer op 12,5 liter per 100 km. In theorie zeggen we dan, want wie zijn rechtervoet moeilijk kan controleren – en geloof ons, in een wagen als deze is dat zeer moeilijk – komt al snel uit bij 18 liter per 100 km. Met de stijgende benzineprijzen in het achterhoofd klinkt dat zeer onaangenaam, maar wie een XFR kan betalen, heeft allicht ook geen problemen met de brandstofrekening. Het kan overigens ook zuiniger, als je je best doet, kan je zeker 13 liter per 100 km behalen. De motor wordt aan een zestraps automaat gekoppeld. Een aangename bak die voldoende vlot terugschakelt als er vermogen nodig is en voldoende snel opschakelt wanneer er rustig gereden wordt. Schakelen kan ook manueel via de schakelflippers achter het stuur. En voor de sportievelingen is er ook Sport-stand die de motor iets meer toeren laat draaien. Eén ding is alleszins zeker: als je het rechterpedaal vloert, is de kracht er bijna onmiddelijk. En zo hebben we het graag!

Jaguar XFR testJaguar XFR test

Hoe schreeuwerig de XFR er ook mag uitzien en hoe bruut zijn motor ook mag aanvoelen, als chauffeur merk je daar weinig van. De XFR is namelijk relatief comfortabel afgeveerd en voelt ten allen tijd zeer stabiel aan. Het onderstel is voldoende stijf om vlot door de bocht te gaan, occasioneel zelfs met een kont die uitbreekt, maar echt veel drama voel je niet tijdens het rijden. Ook op gebied van stuurgedrag valt er weinig drama te bespeuren, het stuur is zodanig licht dat het met één vinger bediend kan worden. Het is wel voldoende scherp, maar mist wat sensatie. Ergens wel jammer, maar hoe dan ook presteert dit model op dynamisch gebied meer dan naar behoren. Helemaal standaard krijgt de XFR het Adaptive Dynamics systeem, een systeem dat per seconde 500 keer meting uitvoert en vervolgens op continue manier de ophanging aanpast om zo strak mogelijk door de bocht te gaan. Dankzij Active Differential Control, een differentieel achteraan, is het mogelijk de XFR op een zeer gecontroleerde manier uit te laten breken. Verder zijn er nog verschillende rijmodi waaronder Snow, Normal en Dynamic. Het ESP-systeem kent 3 standen: aan, TRAC en uit. Het ESP-systeem moest tijdens onze testrit overuren draaien, waarschijnlijk omdat onze 20″ Nevis-velgen winterrubber aangemeten kregen. En over winterbanden is vooral geweten dat die in de sneeuw goed presteren, maar op een normaal wegdek relatief waardeloos zijn. Jammer, want de XFR heeft ongetwijfeld meer potentieel!

Jaguar XFR test

Jaguar XFR testJaguar XFR test

De 510 pk sterke Jaguar XFR maakt je €94.300 armer. Zeker en vast geen slechte prijs als je naar concurrenten als de BMW M5 en de Audi RS6 kijkt. En dat geldt zeker als je weet welk een standaarduitrusting je krijgt. Voor Keyless Go, Bluetooth, een premium buitenkleur, een suède dakbekleding, leder op ongeveer elk paneel en sportzetels met verwarming en verkoeling  tel je namelijk geen euro extra neer. Dingen die ons testmodel dan weer aardig wat duurder maken, zijn de B&W Surround Sound (€2.030), rode remklauwen (€380), een glazen schuifdak (€1.370), navigatie (€2.530) en meedraaiende koplampen (€635).

Jaguar XFR test

Jaguar XFR test

Conclusie

De Jaguar XFR is een heerlijke wagen om mee te rijden, vooral omdat hij de meest dynamische prestaties moeiteloos weet neer te zetten. En net daar knelt het schoentje een beetje, want door het feit dat hij zo moeiteloos te besturen is, valt de rijbeleving deels weg. Gelukkig zijn er nog de luide grom van de motor en de occasionele stap opzij van de achterkant die een glimlach op je gezicht toveren. De moeiteloosheid waarmee de XFR een tussensprint voltooit, is ten allen tijde imposant. Wie op zoek is naar een comfortabele en dynamische alleskunner, kan dus zeker en vast terecht bij de Jaguar XFR. Wie op zoek is naar een extreme rijbeleving, kijkt misschien beter even naar de concurrentie. Of wacht tot wanneer Jaguar met de XFR-S op de markt komt!

Jaguar XFR test

Overzicht

+ Motorgeluid
+ Prestaties
+ Interieurafwerking
+ Prijs

– Mist rijsensatie

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Jaguar XFR"

  1. ixke 07-05-2012 om 19:14

    l’Aston du pauvre ? 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...