Preview: Range Rover Evoque Sport


Land Rover plant een snellere en sportievere versie van de Range Rover Evoque.

Land Rover experimenteert met afgeleiden van haar nieuwste model: de Range Rover Evoque. Op het autosalon van Genève konden we reeds een cabrio-versie bewonderen, maar nu is er ook sprake van een zogenaamde Range Rover Evoque Sport. Dat vernam Auto Express tijdens een interview met Gerry McGovern, directeur van de designafdeling.

Over een krachtige Range Rover Evoque was eerder al sprake, maar niemand bij Land Rover durfde de woorden letterlijk in de mond nemen. De timing tijdens het genoemde interview op het autosalon van Peking was echter uitstekend, Audi onthulde op hun stand immers de RS Q3 Concept, een directe concurrent.

Echte specificaties of details wou McGovern niet kwijt, maar de 2.0-liter viercilinder turbo met 240 pk die momenteel ontwikkeld wordt, lijkt de meest veilige gok. Het blok is afkomstig van Ford en ligt in de Focus ST, maar werd ook al door Radical gekieteld tot ongeveer 300 pk. Meer vermogen is dus zeker mogelijk. Daarnaast zou de Evoque grotere wielen en een sportieve bodykit krijgen, een 10 mm lagere sportophanging en een aangepaste stuurinrichting.

Ook een krachtige diesel behoort tot de mogelijke plannen van Land Rover, zeker gezien de populariteit ervan. Een echt nieuw blok zou Land Rover hier niet voor ontwikkelen, maar de 2.2-liter SD4-motor kan zeker wat meer vermogen aan dan de 190 pk die hij nu maximum levert. Een sprint van 0-100 km/u moet zo lukken in ongeveer 7 seconden. Het debuut van deze wagens wordt echter niet meteen verwacht, het aanbod van de reguliere Evoque kan immers met moeite de vraag volgen.(Via: AutoExpress)

Lees hier onze rijtest met de Range Rover Evoque

Deel dit bericht:

2 reacties op "Preview: Range Rover Evoque Sport"

  1. Wolf 02-05-2012 om 17:42

    Als de hausse rond dit model is verdwenen krijgen ze spijt dat ze geen 6 cilinder aanbieden. Vrees toch voor een korte carriere van dit model…
    Een Volvo XC60 heeft die mooie 5 cilinder diesel, de nwe GLK een hele dikke 6 cilinder diesel en benzine en de Q5 die prachtige 3.0 diesel.
    Qua prijsvoering zit de RR in hetzelfde segment maar blijft toch een beetje tobben met de motoren als je de concurentie vergelijkt…

  2. Wolf 26-06-2012 om 23:44

    Zou de ‘superdiesel’ V6 in de motorruimte passen? Lijkt mij wel een leuke combi……

Reageer

Reactie aan het plaatsen...