Start to rally
Rallysport is niet voor iedereen weggelegd. Het is een dure, risicovolle sport die niet vanzelfsprekend is zonder voeling voor auto’s en een grote dosis talent. GroenLicht ging praten met Christophe Panis en het CELOPI Racing Team en ontdekte hoe je in België kan beginnen met rally rijden.

Christophe, hoe kom je op het idee om te beginnen met rally rijden?

Ik heb de microbe overgeërfd van mijn vader. Hij was vroeger zelf rallypiloot en nam me in mijn jeugd mee om het spektakel als toeschouwer te beleven. Tot vorig jaar beleefde ik de actie vanaf de zijlijn, maar na een bemoedigende RACB Rally Contest in 2008, waarbij ik de finale haalde en mocht proeven van een echte rallywagen, besloot ik er werk van te maken en zelf het stuur in handen te nemen. Ik ging meteen op zoek naar een copiloot om het team te vervolledigen en die rol wordt nu vervuld door een goede vriend; Lode D’haenens.

Je vond je team, was gebeten door de sport, wat is de volgende stap?

Eerst moest ik me lid maken van een renstal (de club zeg maar), daarna behaalde ik m’n rallydiploma tijdens een gespecialiseerde slipcursus en vroeg ik m’n licentie aan. Naast de aankoop van een outfit, moet je nog een kleine medische test doorstaan. Eens dit allemaal in orde was, gingen we op zoek naar een gepaste wagen. Er werd gekozen om een opgezette Peugeot 106 te huren. Zoals elke autosport is de rallysport niet goedkoop. Het zoeken van sponsors wordt dan ook gezien als een extra dimensie van de sport.

Een Peugeot 106? Hoe groot is de kloof met de echte topwagens?

We proberen het lowbudget te houden, maar binnen onze klasse kunnen we perfect ons mannetje staan! De wagen heeft zo’n 145 pk, wat uiteraard niet extreem is, maar toch is dit een zeer degelijke beginnerswagen. Je leert er je grenzen mee verleggen en je moet toch wat werken om snel te gaan. Samen met het sperdifferentieel, de korte versnellingsbak en een hydraulische handrem laten we toch behoorlijk wat stof oplaaien. Uiteraard is er nog een zeer groot verschil met de topwagens. We hebben nog een serieuze kloof te dichten met de WRC wagens, maar je betaalt daar dan ook een prijs voor.

celopi header

In de TAC rally zorgden jullie voor dé verrassing met een 9de plaats in het tussentijds algemene klassement. Helaas hadden jullie ook pech en moesten jullie opgeven. Klinkt veelbelovend, wat zijn jullie verdere doelstellingen?

Het was inderdaad een grote verrassing toen we zagen dat we met onze kleine 106 op de 9de plek algemeen lagen in het criterium van de TAC Rally. Helaas konden we de finish niet bereiken door een alternatorriem die roet in het eten gooide. Dit seizoen proberen we nog minimum drie rally’s af te werken. Bij de eerstvolgende rally in Oostrozebeke mikken we op de klassenzege! Op langere termijn hopen we een snellere wagen te besturen, graag in een merkencup waar iedereen met hetzelfde materiaal tegen elkaar strijdt (Fiesta Trophy, Citroën Trophy,…). In België dromen we uiteraard eens de rally van Ieper te rijden, het meest prestigieuze rallyevenement van ons land.

Is het niet te gevaarlijk? Al gestunt?

Rally rijden is in mijn ogen één van de moeilijkste takken van de autosport, de wegen zijn soms enorm glad en smal, beide piloten moeten elkaar 110% vertrouwen, de mechaniek moet het uithouden, wijzelf moeten doseren en natuurlijk aanvallen wanneer het moet… Makkelijk is het niet, maar als het allemaal goed loopt, is de voldoening des te groter! In onze prille carrière blijft uiteraard onze allereerste rally een highlight, vooral omdat we meteen op het podium konden in onze klasse! Tijdens die rally had ik ook mijn grootste ‘moment’ tot nu toe: op een gravelweg begon de wagen te springen waarna ik hem nog net uit de gracht kon houden, lucky escape!

celopi koplampen

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Frederick Bekaert, Jurgen Duprez, Charlotte Panis